Ettan som blev en tvåa.....

Vilken dag! I år var det andra gången jag startade Shiva i Lärkesholm. I fjol fick vi ett andrapris pga dåliga avlämningar vid vattnet bla. Skulle vi slå det i år? Vi har ju fått ett genombrott med det i sommar och Shiva kändes mer säker vid denna starten...men allt kan hända på prov som sagt - för att inte tala om strax innan....

Skall beskriva provet och dagen lite. Shiva var i bra balans hela tiden innan provet och gick lös, okopplad säkert en timme innan provstarten. Hon var helt i hand och mycket följsam. Vid ett tillfälle skickade jag ut henne i en hage för att kissa av sig och det var inga problem. En halvtimme efter gjorde jag likadant på andra sidan vägen - mot vattnet - och det gick inte lika bra... Shiva hade uppmärksammat skotten i rutan och istället för att gå och kissa så drog hon järnet bort till provrutan!!!! Hur jag visslade och kallade så kom hon inte tillbaka! Efter en stund kom två funktionärer med henne i ett provisoriskt koppel med tydlig uppmaning om att ha henne kopplad i fortsättningen. Jag trodde jag skulle sjunka genom marken. Det var nog det värsta jag någonsin varit med om i pinsamheter inom hunderiet! Jag ville bara åka hem. Men en halvtimme efter så startade vi och jag var fortfarande rätt "pissed-off" på henne.

Domaren nämnde inget om episoden just före starten så det får jag väl vara tacksam för. Shiva var följsam i fotgåendet och tog enkelt båda markeringarna på land. Sen kom ett ovanligt linjetag som slutade ett par meter ut i vattnet. Detta är faktiskt inget som jag ens provat göra innan men Shiva fixade det hyfsat. Hon drog första gången lite åt höger om fågeln men dock ut i vattnet. Sen kallade jag in henne och hon stannar precis mellan mig och fågeln. Där står hon lite passiv, tillsynes utan någon direkt tanke i huvudet och jag ger ett "ut" kommando och hon går direkt ut och tar fågeln. Helt fantastiskt! Denna delen var jag rätt orolig för innan start men blev kanonbra.

Sen var det vattenmarkeringarna. Över en vik med rätt mycket både vass och näckrosor. Shiva markerade dem bra och tar dem enkelt men väljer tyvärr landvägen tillbaka bägge gångerna. Hon slarvar med viltet en bit i från mig men plockar snabbt upp dem och kommer in med dem. Skittrist! Detta som hon varit så säker på senaste tiden. Ja ja.. Sen var det ett rätt litet och mycket enkelt sök i en skogsbacke helt utan undervegetation. Tror det var 6 vilt ute men domaren bröt ofta innan om han sett tillräckligt. Tror bara Shiva behövde ta in 5. Kommer inte riktigt ihåg. Sen en urenkel landmarkering igen. Domaren var mycket nöjd med Shivas insats idag och menade att det där med avlämningarna vid vattnet tog han inte så hårt på. Du kommer få ett mycket bra pris idag sa han. MEN! Eftersom de skulle bryta för lunch efter mig så fick jag vänta med Shivas passivitet en timme tills nästa hund skulle starta. Skit oxå! Då hade hon ju en hel timme på sig att ladda upp igen. Jag vet inte om hon hade klarat passiviteten direkt efter heller - men chansen hade ju varit betydligt större om det varit som det brukar. *suckar lite*

En timme efter så var det då dags igen och Shiva var mycket laddad och glad över att "får vara där igen". " En gång till" såg man att hon tänkte. Hon pep givetvis mer än hon brukar göra direkt efter ett fullgjort arbete. Inte jättehögt - varken domare eller publik hörde något - men de funktionärer som stod där för att lyssna hörde givetvis hennes pipande.

På prisutdelningen säger domaren "En välbalanserad tik som löser dagens uppgifter förtjänstfullt" "Men när man piper i passiviteten så åker man ner från en etta till en tvåa." Jag som var säker på en trea såg nog ändå glad ut så han tittade lite konstigt på mig. Lite trist bara när man läser lappen och ser hur de ändrat ettan till en tvåa och en femma i stadgan till en tvåa. Lugn och tyst är överstruket och efter står lugn men piper i passivitet. Men i en timme hade vi ju en etta! *ler lite* Men hon piper ju i passivitet lite titt som tätt - så det är ju inget felaktigt pris eller bedömning. Snöpligt bara att det var så nära iaf ;-)

Annars så fanns där många duktiga hundar men MÅSTE bara nämna Fias Sixten. Han gjorde ett helt igenom okritiserbart prov och fick givetvis en 1:a med hp - helt rätt och riktigt! Du har en underbar hund Fia!

Tusen tack till Mia som passat Vittra-kvittra - eller "Vittra-vandrare" som Mia döpt om henne sedan i natt. Hon har passat henne sedan igår kväll och hon har mått så bra där även om hon var lite orolig på natten. Tusen tack Mia - utan dig hade jag inte kunnat starta alls!

Bilder och hela kritiklappen kommer senare!

Kommentarer
Postat av: Kia

Vad synd att vara så nära!Som jag kan läsa ut det så var det mycket beroende på att du fick vänta med passiviteten till efter lunchpausen.Men nu vet du att hon kan.Det är bara påt igen.Två tvåor på två starter är ju inte det sämsta resultatet man kan ha.Grattis till priset.

kia

2008-09-07 @ 21:26:37
URL: http://www.kennelspaderdamens.se
Postat av: Kia

Vad synd att vara så nära!Som jag kan läsa ut det så var det mycket beroende på att du fick vänta med passiviteten till efter lunchpausen.Men nu vet du att hon kan.Det är bara påt igen.Två tvåor på två starter är ju inte det sämsta resultatet man kan ha.Grattis till priset.

kia

2008-09-07 @ 21:28:02
URL: http://www.kennelspaderdamens.se
Postat av: papegojan....

sorry

2008-09-07 @ 21:28:59
Postat av: Lisa

Grattis, ett andrapris är helt klart godkänt! Tror nog ändå att missödet innan provet hade större betydelse än lunchpausen, ni kom liksom i fel gung, eller vad tror du? Din sinnesstämmning är nog det viktigaste!

2008-09-07 @ 22:00:36
URL: http://kackelikojan.webblogg.se/
Postat av: Wallander

Jag sitter här och läser och läser om ditt inlägg, jag kan faktiskt inte låta bli att dra lite på smilbanden, vilken start... jag kan inte fatta att du lyckades ta dig samman efter Shivas lilla äventyr där i början, jag lovar att jag hade åkt hem!



Men så starkt av dig att fullfölja och så bra det gick, ni föll precis på målsnöret!!! Njut av 1:an som ni hade om än bara en timme (attans otur att det blev extra passitivitetsväntan). Nästa gång har ni 1:an med er hem oxå.

2008-09-07 @ 22:12:25
URL: http://wallander.blogg.se/
Postat av: malin, oscar och zolo

GRATTIS till tvåan (ettan)



Tycker det var mycket strongt att fortsätta efter missödet i början jag hade nog gjort som Helen åkt hem:)



Om det blir lunch efter dig fler gånger får du låta bli att ta lunch och köra på hela tiden så sitter passitiviteten.



Än en gång grattis till mycket väl genomfört prov rackarns att man jobbar så man missade det hela.



KRAMKRAM

2008-09-08 @ 02:03:54
URL: http://tokigaflattar.dinstudio.se
Postat av: Sara

Grattis till tvåan!!! Det är ju jättebra, men så himla förargligt att ni var tvungna att vänta på passiviteten. Nästa gång tror jag att ni tar den där ettan, nu när hon är så nära!!! Tror du inte att hon schabblade med avlämningarna bara för att du var nervös och spänd?



Jag måste också uttrycka min beundran för att du lyckades ta dig samman och genomföra provet så bra efter den där förfärliga incidenten innan! Jisses, så pinsamt!

2008-09-08 @ 10:37:08
URL: http://pojkarnavov.webblogg.se/
Postat av: Ingela

Grattis till 2.an så himla surt att de bröt för lunch jag tror att Tessie hade skrikit rakt ut om hon fått vänta så länge med att vara passiv så du ska vara nöjd med din 2.a, nästa gång så går det bättre för det måste bli en nästa gång för ni kan och med tanke på allt som hände i går så ska du vara nöjd.



Tack för hjälpen med mitt däck jag kom hela vägen hem och har fortfarande luft i det tur att du hade sällskap med dig.

Kramar från oss

2008-09-08 @ 14:19:20
URL: http://tessietosingsdagbok.blogg.se/
Postat av: Cissi

Grattis till tvåan. Det är en bedrift att fixa det så bra med den lååånga passiviteten...Säker på att det blir ettan nästa gång..

2008-09-09 @ 15:44:00

Lämna fotspår här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0