Oj, nu var det länge sedan...

Ibland blir det bara inte gjort. Det är inte alltid lusten infaller sig. Men det har även varit lite stiltje i hunderiet på senaste tiden. Men förra helgen var det iaf andra avslutningen på Hundplugget nere i Pärup. Det var ett uppsamlingsheat för dem som inte kunnat gå sina tre gånger. Jag och Vittra hade dock gått våra gånger redan men eftersom vi hade fixat lite avslutningspresenter till damerna i Pärup så ville jag vara med denna gången oxå så jag köpte in mig på en gång till. Vittra löpte så det var Shiva som fick följa med. Det märktes att det inte var med henne jag gått med de andra gångerna...

Roliga övningar som vanligt. Denna gången gick vi bland annat genom ett hägn eller en stor bur full med fasaner. Vi skulle passera genom från ena änden till till den andra. Fasanerna flaxade omkring i början men Shiva och jag gick sist så då var de rätt stilla. Shiva var dock på hugget och hade uppmärksamheten på allt annat än matte.

Vi fick även bekanta oss med tuppen Bernard som Marie visade upp. Shiva försökte fixa söndagsmiddagen kändes det som men höll sig i skinnet.

Denna bilden har jag helt fräckt snott av Helene & Wallander utan att fråga...

Vi var av med Bernard i slutet av träningen men Shiva visade hur bra som helst var han var. Hon ställde sig som en stående fågelhund med ett ben i luften och markerade var han var.

Vi hade givetvis fika i halvlek och Tonie och Marie bjöd på fika. Så gott så gott. Vi bjöd damerna på lite presenter som tack för kursen. Helene började med att läsa upp en dikt som som Lena & Guinness skrivit:

Till Marie och Tonie


I Pärup de bor, två damer med klös

vars mantra fyra lätta steg är lag

På kurser de ger är det alltid fullt ös

med vilt och bössa och diverse linjetag


Fyra snygga svarta och en vacker liten brun

har upplevt en himla massa nytt

De har stött på räv och rådjur på Hundpluggets tun

upplägget har verkligen varit skräddarsytt


Deras mattar har lärt sig vad stadga är

"följ mig" är ju lätt som en plätt

Vi har samtliga lärt oss att leva som man lär

det är bara för hundarna att välja rätt


Farväl och tack för denna träningsfest

Vi ses på jaktprov och kommande working-test


Viggo, Vittra, Wallander, Zorro och Guinness

med stolta rakryggade mattar


Marie fick även en MP3-spelare laddad med Stieg Larssons tre cd böcker  och Tonie fick en Trollhasselbuske och boken "Dialouges with Dogs - Why Dogs Behave the Way They Do" . Båda verkade nöjda med sina gåvor.





Vi avslutade med trampjakt och cockrarna fick stöta upp fågel framför linjen. Minsann lyckades de skrämma upp fem stycken rapphönor och Tonie träffade dem alla ;-) Om hunden hade skött sig i slutet fick de apportera vars en fågel. Shiva hade lite problem att hitta sin men gjorde ett snyggt klassiskt retriversök. Men hon fick riktas in till rätt område och hade även då lite problem. Till slut fick vi själva prova att skjuta var sin gång med okopplad hund vid sidan. Vi fick välja om vi ville få något kastat till oss eller inte. Jag valde att inte trigga upp Shiva ytterligare.

Mia och Viggo klädde sig lite avslutningsfina och var så snygga så snygga i sina Polaren och Pyretkläder ;-)


Annars har det varit lugnt på hundfronten som sagt. Milton är fortfarande en fegiskatt och ligger halva dygnet under mitt täcke eller under min bäddmadrass. Måtte jag aldrig lägga mig på honom någon gång. På nätterna håller han dock låda och jag har kommit på att han är nere på nedanvåningen om nätterna. Helt plötsligt hade jag små vita vadd bitar på hela ovanvåningen som han busade med. De kan han bara ha hittat nere i storarummet där hundarna brukar "slakta" sina mjukisdjur och dra ur vaddet. Så han leker där nere när hundarna är instängda för natten.

Milton har även börjat med en ny egenhet. Han gör morgontoalett tillsammans med mig i handfatet. När jag står där och fixar till mig så hoppar han upp och vill ha på kranen lite grann. Han tvättar huvudet och tassarna där och dricker för all del oxå lite. Lika dant varje morgon :-) Ska försöka få det på bild nån dag. Men morgnarna är ju inte min bästa stund på dagen.

Hundarna har fått något i sina luftvägar och det pendlar mellan noskvalster och någon virus. Vittra har nyst några gånger och skakat en del på sitt huvud. Shiva åkte kana på en ullmatta med nosen ett par dagar och skakar frenetiskt på sitt huvud. Ingen har något synligt i sina öron. Skall prata med veterinären på måndag och några som oxå har drabbats har även de bollat det med olika veterinärer. Det som det lutar mest åt är att det är virus då det går för fort mellan hundarna för att vara noskvalster. Men som sagt jag skall oxå ringa för att få lite mer besked. Alla håller sina hundar "isolerade" så länge tills vi får mer besked. Noskvalster måste man ju göra något åt men virus går över på en vecka tio dagar.  Men ingen hund mår dåligt i alla fall och det får man ju vara glad för.

Annars är det lite rörigt runt mig. Vi håller på att flytta på jobbet så på måndag kommer jag vara utan både dator och telefon ett par dagar. Vad skall man då som byråkrat hitta på ;-) Har även sökt nytt jobb som jag hoppas mycket på men den som lever får se. Annars inget nytt på östfronten :-)

Dagens Lindström:

Kommentarer
Postat av: Helene & Wallander

Vi hade en härlig & trevlig avslutningseftermiddag i Pärup och vädret hade vi oxå tur med!



Hoppas att du får något bra svar från veterinären imorgon, är alltid bäst att få veta vad det kan vara.



Hoppas att snart få se bilder på när Milton fixar sina morgonbestyr tillsammans med dig. Helt orädd är han inte heller som vågar bege sig neråt i natten.



Tillslut, vi börjar hålla tummarna för att du får jobbet som du sökt.



Ha en bra vecka på er alla!

2008-10-19 @ 23:20:54
URL: http://wallander.blogg.se/

Lämna fotspår här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0