Valborgshelgen

Vilken underbar långhelg vi fått i år. Ja framförallt vi som tog ledigt klämfredagen. Fyra långa sköna dagar. Men så kom söndagen tillslut. Tur att den är så positivt laddad ändå.


Jag kände redan igår att jag behövde en liten paus från Shivas träning då jag bara tycker att hon laddar upp mer och mer. Så jag bestämde mig för att ta ut och lufta Vittra istället....vilket feltänk ;-) Om Shiva är jobbig ibland så är ju Vittra en krutdurk *ler* Hon behöver inte mycket för att börja yla. Dessutom var vi vid vattnet vid dammarna hos Annalena och Scilla i Låkhult och vatten är ju kanon. Jag har inte provat mycket vatten med Vittra ännu så idag blev hennes längsta vattenmarkeringar hittills. Gud så roligt hon tyckte det var!! Å så snabbt hon simmade. Det såg nästan ut som hon sprang för fullt under vattenytan. Hon simmade verkligen aktivt. Jag tror att hon skulle vinna lite på att ta det lite mer lugnt och flyta med mer. Men hon var en ångbåt utan att veva för mycket ovanför vattenytan. Hennes markeringar hamnade i bortre kanten av dammen men hon hade inga tendenser till att kliva upp utan vänder i farten och simmar tillbaka. Jag tog emot henne i vattenkanten och detta konfunderade nog henne en del då hon brukar sitta vid sidan och lämna av. Men jag stal nog den lite från hennes mun. Men hon skakar sig inte omedelbart så det blir nog inget stort problem sen heller.


image691


De andra gjorde långa markeringar över vattnet och in i skogen - tror jag. När jag har Vittra med mig så får jag vara så fullt koncentrerad på henne att jag inte riktigt ser och hör vad de andra gör. Sen började jag göra lite klockan-övningar och vilken skillnad det är "hemma" i lugn och känd miljö och borta där hon är extremt taggad. Helt plötsligt visste hon varken vad höger, vänster eller ut betydde. Hon virrade mest omkring och ville inte lämna av utan sprang med allt mot vattnet. *pust* vi fick bryta och bara låta henne vila. Hon fick ligga helt passivt på sidan utan att ens få titta bort mot de andra. Hade hon inte varit blöt hade jag kört det på rygg i famnen men jag kände inte för att bli så blöt. Det tog ett tag innan hon gav sig men hon har en karakteristisk suck när hon slappnar av. Den låter härlig när den kommer. Men det krävs inte så mycket för att "väcka" henne igen tyvärr.


image692
Stolt Vittra

Jag gjorde lite linjetag och klockan lite till och från hela dagen idag för att bryta hennes fixering på de andra och det blev bättre och bättre. Den nya goldentiken som var med idag och Vittra gjorde några enkelmarkeringar i skogen när de andra tränade linjetag och dirigeringar. Vittra var faktiskt rätt lugn vid min sida när jag kastade åt goldentiken. Ingen förväntan där alltså. Tänk om jag kunde lösa den nyckeln till var gränsen är för, för mycket förväntan. Då kunde man ju försöka balansera på gränsen hela tiden. När det var Vittras tur så var det fullt ös, medvetslös som gällde. Vilken fart och stil hon har. Ett tag trodde jag hon skulle försöka springa igenom träd och buskar som var ivägen. Hon gjorde ett bra markeringsarbete på alla tre markeringarna men den sista föll ner dold och då fick hon lite problem med avståndet. Men riktningen var exakt. Men hon är så metodisk när hon söker upp den så det ser riktigt snyggt ut.


image693
Den nya tiken Jissa och matte Magdalena



Sen var det fika. Jag hade iofs hunnit fika för länge sedan när jag låg och hade Vittra passiv men det är alltid lika trevligt att bolla träningstips och "skvaller" med varandra. Annalena lärde ut ett fenomenalt (och enkelt) sätt att träna vattendirigeringar på. Så kanon och det fungerade ju verkligen till och med på Vittra som knappt apporterat i vatten innan.


image694


image695


image696


image698


image699


Sen tror jag de andra fortsatte med dirigering och jag fortsatte med mitt. Vi avslutade med stadgeövningar då vi sitter på led (eller hundarna gör det) mittemot varandra och så kastar vi en dummy till varandras hundar. En av de första kastades i vattnet och jag är glad för att jag behöll kopplet på Vittra. Sen tog det ett tag innan hon taggade ner men till sist var hon i bra läge för att få apportera själv oxå. Nyttigt! Sen bröt vi upp och jag hittade tom därifrån själv utan att köra fel. Man skall svänga mot "Tjuvön" *ler* Det hade jag missat sist ;-)

image702
Nybadad skönhet


Tack för idag alla!

Dagens Lindström:

image700

Kommentarer
Postat av: Wallander

Inte bara en nybadad skönhet, en lycklig sådan oxå! Vilken dag Vittra fick istället för syrran sin.

Det fenomenala och enkla sättet att träna vattendirigeringar på tar vi gärna del av på mail om du har lust att berätta. Kan kanske vara något för WalleKalle oxå!!!

2008-05-04 @ 20:46:03
URL: http://wallander.blogg.se
Postat av: Carina

Lika enkelt som genialiskt. Man skickar ut hunden på ett linjetag i vattnet. (utan att där finns nåt) Så fort hunden går åt rätt håll (räcker med ett par simtag i början) kastas en dummy rätt över huvudet på hunden som landar några meter framför. Men kasta noga så det blir exakt så som du visade. Nästa gång lite längre innan den kastas. Linjetagen på land skall givetvis funka först.

Efter många dirigeringar låter man hunden simma längre och längre innan dummyn kommer. Begränsningen är bara hur långt man kan kasta. Men hunden måste lita på att det alltid kommer en apport(eller senare dyker upp i vattnet ändå)

2008-05-04 @ 21:59:58
Postat av: Anonym

det skall provas.

2008-05-05 @ 15:20:30
Postat av: Mia

Jag gillar denna blogg, här lär man sig saker! Kanon!

2008-05-05 @ 18:32:09
Postat av: Mia

Konstigt - jag behövde inte skriva in ett lösenord. Måste prova igen...

2008-05-05 @ 18:32:59
Postat av: Mia

Nähä, nu behövde jag skriva in ett lösenord... få se denna sista gång då...

2008-05-05 @ 18:33:38
Postat av: Mia

Denna gången var jag tvungen att skriva in ett jättelångt lösenord. Konstig blogg du fått Carina... o vad glad du kommer att bli när du ser att du fått så många kommentarer, men upptäcker sedan att det bara är jag som stollat mig... hihi

2008-05-05 @ 18:35:03
Postat av: Mia

NU behövdes inget lösenord!!!

2008-05-05 @ 18:35:39

Lämna fotspår här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0