Låkhults träning

I fredags var Sara här och trimmade sina Pojkarna Vov. Resultatet av det går att se på hennes sida. Det blev rätt stiliga gossar av dem efter några timmar. Igår, lördag,  var det barndop av lilla Moa i Landskrona. Det har ju dröjt lite med hennes dop men nu blev det av tillslut. Tyvärr blev där inga bilder därifrån som är något att ha då man inte fick ta med blixt i kyrkan och inte alls under gudstjänsten.

Idag var det söndagsträning och vi var hemma hos Annalena och Scilla.



Lite försnack innan träningen. Men det var kallt i skuggan



 De verkar ha hur mycket mark som helst att välja mellan och vi var på ett helt nytt ställe idag. Vi började med att träna stadga. Det är något som vi alla behöver. Det räcker inte på prov att ha de någonstans runt sig utan de har börjat dra ner priset om det blir för fladdrigt fotgående eller om de ställer sig i fel situation eller tom lägger sig om de skall sitta. Nu tycker jag att det börjar bli lite cirkuskonster av jaktproven med det är väl bara till att gilla läget. Shiva och jag behöver vi vilket fall alltid mer disciplin men jag tycker att mina träningskompisar har superdisciplin på sina - men det räcker alltså inte. Shiva fick gå fot utan koppel i alla förflyttningar och satt lös nästan hela dagen.


Olli sitter och kollar efter matte som är och lägger ut dirigeringarna



Vi började med att lägga ut öar av dirigeringsdummies som skulle skickas till när vi gick en walk-up med massor av skott och kast. Nåja - skotten fick man nästan tänka för Cecilia fick nog inte licens för så mycket till vapen ;-) Micke skulle skjuta och kasta och som han sa " tur att man är så trygg i sin manlighet" *ler* Men visst finns det inget manligare än män med vapen??? ;-)




Allt vilt i skogen flydde när de fick se bössan ;-)



Kasten var framför hundarna och de skickades åt sidorna där de redan utlagda apporterna låg. Jag hade ingen pipa (har gjort av med den :-(  ) så jag hade det värre än vanligt att dirigera Shiva. Närsöksignalen brukar jag ju ha viss nytta av. Hon gick faktiskt på linje till apporten under en eltråd och över ett dike snyggt men fick inte vittring på apporten. Hade jag kunnat blåsa närsöksignal där hade det blivit enklare. Men sen började hon söka fritt. Hon kallades tillbaka och vi fick göra det ett par gånger så. Sen fick hon den i näsan och tog in den. Det låg två stycken där tätt intill stammen på ett träd och det var nog svårt att få vittring på dem.

De andra skickade på betydligt längre dirigeringar och med flera byten av mark. Sen avancerades övningen ytterligare och en person gick bakom linjen och efter skottet och kastet så kastades en dummy bakom ledet och den hund som markerade den bäst fick hämta hem den.  Det var svårt för hundarna att släppa markeringen framför snabbt och vända om och markera nästa. Men snart fick de in en viss rutin och vana för det oxå. Roligt med nya övningar. Shiva var taggad till tusen och tyckte det var skitkul. Hon var lös hela tiden och knallade aldrig men satt inte så snyggt fot i vändningarna utan lite snett framför mig. Det hade säkert blivit prisras på en riktig tävling för det.

Jag la ut lite enklare linjetag med Shiva, väl synliga, och det var inga problem med dem. Jag måste öka avståndet lite och kanske lägga en och annan dold mellan varven. Vi provade även att gå ifrån hundarna och låta dem kallas in en efter en och där brast Shiva i stadgan. Hon och Julia började busa runt lite och fick sättas igen. Men de andra satt fast och bra.

Sen var Cecilia och Ingegerd ute och grävde ner ett stort sök på 20 - 30  dummies - inget synligt utan bara dolda apporter som delvis var nergrävda. Vi startade från ett fält och första delen av söket var i en ung skog med mycket buskage och sen var där en riktig grusväg som delade av till nästa område med mycket äldre och tätare skog. Så fick det ligga lite medan vi gick och fikade. Scilla hade bakat kladdkaka hela natten för att fira att hon förra helgen tog sin etta i Ökl och dessutom fick Hp och blev provbäst! Nu skryter vi alla i gruppen att vi känner en och tränar med en som är så duktig!! :-) Scilla smakade själv på tårtan och var nöjd med resultatet både på provet och bakningen.


Scilla otålig i väntan på tårtbiten. Annalena i sin nya vinstkeps!













Sen gick vi till söket och flera tyckte det var lite läskigt att gå under eltråden för att gå ut i sökrutan. Det var nog inte bara Shiva som fått stötar tidigare. Vi skulle ta in fyra var från fältet och Shiva höll sig i första delen av rutan. Hon gick några vändor längs med grusvägen men gick aldrig över den. Det är något vi måste träna mer på. Måste få in det i vår hemmaträning oxå. De mer rutinerade hundarna tog mer mark och gick snabbare över i den yttre delen av rutan och dummy efter dummy kom hem. Sen frös jag rätt ordenligt då jag dumt nog bara hade shorts på mig. Jag har vant mig vid sommarvärmen och kände inte efter innan jag körde hemifrån. Men inte sjutton blåste det så hemma som det gjorde uppe i "obygden". Shiva och jag körde en liten stund innan de andra bröt upp.

Dagens Lindström:


Kommentarer
Postat av: Viggo

Carina. Jag har fram till nu sett dig som en trevlig prick som tar med min matte ut på härliga promenader. Men vad hände med dig idag? Hade du vaknat på fel sida? Jag fattade ingenting när du slängde upp mig på det där bordet? O krävde av mig att jag skulle stå still! Fattar du hur högt upp det var? Min matte säger att jag, efter den hisnade upplevelsen på bordet, är riktigt snygg nu. Mycket märkligt. Snygg, det var jag väl redan innan? Nåväl, om du vill kan jag jag försöka glömma det som hände idag. Bara du lovar att aldrig mer stänga inne töserna när jag är på besök. Kram från Viggo.

2008-05-18 @ 22:20:28
Postat av: Helene & Wallander

Shorts idag, brrr förstår att du frös. Hoppas att du inte förkylt dig nu bara.



Ni verkar ha så avancerade träningar, men bra och lärorika. Duktig tjej den där träningskompisen Scilla som klarar av både det ena och det andra med superbra resultat. Ha en bra vecka!



2008-05-18 @ 22:24:24
Postat av: cattis

snyggt jobbat på östen o sudden! nu vet jag vart man ska vända sig, hi hi



ha det så gott kramisar cattis zack diza

2008-05-18 @ 22:53:34
URL: http://www.freewebs.com/cattisflats

Lämna fotspår här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0