Träning i Låkhult

Idag var det träning hemma hos Scilla igen. Shiva är RÄTT avundsjuk för hennes hemma-marker kan jag säga. Eller så är det matte? Tänk att bara kunna gå ut om husknuten och hitta denna underbara natur! Vi började idag med att kasta markeringar till varandra. Enkla eller dubbla efter önskemål. De flesta började med en dubbel men vi fick backa ibland och göra det lättare. Den först kastade i en rätt stenig och kuperad mark gjorde det lite tufft för hundarna ibland. Den sist kastade som hamnade på en nivå högre och längre ut vållade dock inget problem för någon hund. Om den första ställde till för mycket problem gjordes någon enkelmarkering dit eller en ny dubbel. Alla som kastade hade sin hund med som "bollkalle" för att ta in dem som blev "ohittade". Mycket praktiskt! *ler*

image437
Sixten i full fart som vanligt!

image438
Han får nästan ståöron i farten. (Shiva påpekade även att han hade snygg häck)

image439
Scilla i hög koncentration inför kast.

image440
Lika snabb in som vanligt.


image441
Ingegerd i full aktion. Ibland var det svårt att undvika alla träd. Men Annalena leder ligan. Hon lyckades nästan kasta sig själv i huvudet ;-)

image442
Julia i full fart in. Även hennes öron fladdrade snyggt i vinden *ler*

Därefter gick vi ner i en annan ände av hagen och tränade linjetag och dirigeringar. Jag vet inte riktigt hur övningarna gick till då jag gick till en egen kant och tränade stoppsignal och dirigering med Shiva. Men de hade nog utlagda apporter både till höger och vänster och skickade hunden mitt emellan för att stoppa hunden och skicka antingen åt höger eller vänster. Shiva och jag tränade först några stoppsignaler under "hopp-och-lek" och det vållar ju aldrig några problem. Sen chansade jag (faktiskt) på att kasta en apport åt antingen höger eller vänster en bit bort. Sen skickade jag Shiva på ett linjetag mot en icke existerande apport rakt fram. Detta gjorde hon men lite motvilligt och osäkert. Därför gick det faktiskt att stoppa henne i jämnhöjd med apporten och sen skicka höger eller vänster. Detta har vi faktiskt inte provat tidigare (jo hon är 4 år *skäms*) men det fungerade jättebra och över förväntan. Men det berodde ju givetvis mest åt att hon inte var så jättemotiverad att gå rakt fram. Men det är ju en övning som vi skall vidareutveckla nu!

image443

Därefter så pausade vi lite och tittade på de andras övningar och så bröt vi för kaffe. Tog faktiskt inga fika bilder idag! Glömde kameran eller så sög det för mycket i kaffetarmen?

image444
Dumle i full koncentration

image445
Julia passar mattes nya ryggsäck

image446
Charmören Olli

image447
Sixten igen vid markeringsarbetet

image448
Full fart in med rumpan på väg intill matte

Sen gick vi till en sökruta som Annalena lagt ut innan vi kom dit. En mycket djup ruta och hon hade dessutom hängt upp apporterna i träden och lagt dem på stubbar och stenar. Svårt alltså. När där var fyra dummies kvar (de tre längst ut och en till) släppte vi Sixten och Shiva tillsammans i sökrutan. Båda jobbade på tillsynes idogt men båda gick tomma länge. Shiva var trött så det skummade i munnen men hon lyckades ändå inte få in någon. Det såg ut som hon gick rätt djupt (rutan fortsatte bakom en kulle) men om det var djupet eller att de inte låg på marken som gjorde att hon gick tom vet jag inte. Hon fick inte in någon iaf utan fick hämta en som Annalena la ut efteråt. Shiva fattade nog detta för när hon kom in med den ville hon lämna tillbaka den till henne ;-)

Till slut gjorde vi en walk-up. Shiva var helt trött i huvudet men konstigt stimmig ändå. Hon skulle bara "kela-rumpa" hela tiden eller stå och hoppa på mig som någon sorts överslagshandling. Hon blev nog rätt frustrerad av att inte hitta på söket? Det verkade så iaf. Men hon knallade inte på walk-upen trots allt. Men hon gick inte speciellt bra fot heller. Hon följer med men det ser varken snyggt eller bra ut. Hon vill inte sitta vid sidan heller när vi stannar utan snett framför mig så hon säkert ser markeringarna. Smart iofs men knappast godkänt! Det är faktiskt något som hon har lärt sig förresten. Ordet "markera" sitter rätt bra för att bara ha tränats in några gånger. Utan det kommandot hade hon missat flera dubbelmarkeringar idag då hon sitter och tittar på mig igen. Men bra att hon fattar ordet "markera" nu!

Tack för idag alla! Det känns fortfarande att man lär sig något varje gång! Jag tror faktiskt inte att jag har lärt mig så mycket på någon kurs som jag gjort på våra söndagsträningar!

Dagens Lindström:
image459

Kommentarer
Postat av: Lisa

Och jag är avundsjuk på alla era träningar! Kul att ni håller i gång.

2008-03-09 @ 19:00:58
URL: http://kackelikojan.webblogg.se
Postat av: Mia o Viggo

Jag är också avundsjuk... men jag har ju iallfall träningen i Hörby. Du bor för långt ifrån Lisa.

Viggo undrar MKT avundsjukt om inte hans bakdel är lite snyggare än Sixtens?

2008-03-09 @ 20:10:42
Postat av: Shiva

Men våra flatterumpor går ju i en helt annan klass Viggo!

2008-03-10 @ 13:07:07

Lämna fotspår här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0