Snö i Hjärtasjöbaden

Så var det söndag igen. Påsk? Näe - det hade ingen hört talas om - men söndag är det och det betyder träning! Mycket snö var det men en strålande sol som lättade upp. Snö är inte mitt favoritunderlag men hundarna gillar ju det. Shiva och Olli busade runt i snön innan de andra kom på plats och Shiva njöt mer ju längre de busade runt i snön tillsammans. Hon var riktigt flörtig och Olli var ju inte sen att nappa.


image497
Olli gör snöänglar

Det var tänkt att vi skulle använda vilt idag inför allas jaktprov och workingtester men snön gjorde att vi la ner viltet i frysen igen igår. Det hade bara blivit blött och kladdigt. Rådjursdummiesarna som Scilla fick för ett tag sedan fungerade dock utmärkt. Jag skall lägga in en beställning hos herrarna Gert och Kent så vi får lite fler sådana.  


image494

Idag började vi träningen med dubbelmarkering med skott inne i skogen. Shiva taggade upp som vanligt och började pipa lite grann. Men när det är hennes tur så är hon ju knäpptyst. Shiva blir dock lite påverkad av stressen så hon satte inte markeringarna så bra som hon brukar utan fick söka lite grann. (eller så var det snön?) Men hon hade helt klart riktningen klart för sig. Efter tre hundar gick jag och Cecilia ut i rutan för att byta av dem som kastat och skjutit. Jag trodde att Shiva skulle bli helt "skrollig" av skotten men ack så fel jag hade! När hon är med mig ute när jag kastar VET hon ju att det inte är hennes tur! Då blir inte förväntan så hög - å det blir inget pip. Helt fantastiskt. Hon piper alltså inte för att det skjuts enbart utan för att det finns en chans att hon skall få jobba. När hon är övertygad om att hon inte får jobba ....eller när hon vet hon SKA göra det...så är hon tyst. Det är bara när hon hoppas få jobba som hon piper. Detta var helt nytt för mig. Jag trodde hennes förväntan alltid blev hög vid skott.


image495

Sen satte jag Shiva i bilen och gick till en liten kulle för att skjuta och kasta enkelmarkeringar till de andra. Den kändes lite för avancerad för Shiva så vi hoppade över den. Hundarna fick göra flera byten av terräng och apporten landade bakom kullen jag stod på - alltså helt osynlig nerslagsplats. Men alla hundar klarade det galant så kanske hon hade kunnat? Strunt samma. Sen la vi ut några sök och jag fick utlagt ett eget till Shiva. Jag ville ha ett sök i en "onaturlig ruta" där inte naturen utgjorde de givna ramarna. Jag fick det utlagt på en kulle bestående av flera olika nivåskillnader eller flera små kullar eller hur man ska förklara det. Provet i Lärkesholm i höstas var i en sån "onaturlig" ruta. De flesta hundar uppfattade att rutan tog slut ungefär där jag också skulle ha slutat men den fortsatte ju upp på nästa kulle där också. Nyttigt att tänka på. Man behöver ju inte sluta vid en stengärdsgård eller en väg etc utan man kan ju lägga även utanför.


Vi tog en fika när söken var utlagda, de andras sökruta låg åt ett helt annat håll ner i skogen på ett tungsprunget och sankt område. Fikan intogs i solen där de hade varit och skottat upp en vändplats vid gården där vi brukar vara.  Det är härligt när vintern visar sig från denna sidan med snö och klarblå himmel...men det behöver ju inte infalla till påsk och i slutet av mars.... Det kunde ju kommit tidigare. Men vädret kan vi ju inte rå på. Man får anpassa sig till det som sker. Det var mysigt att sitta där och fika i solen iaf.

image503

image504

image505

image506

image507

Sen fick vi kraft att ta tag i söket. (Shiva älskar fikarasterna precis som de andra hundarna. Det ingår i träningen att dela matsäck med matte) Sex apporter var utlagda och jag startade med ett skott  utan kast. Men Shiva sprang först i riktning dit skottet visade, som om hon trodde att något kastats men att hon missat det. Snacka om att de fattar!


image496
"Titta matte jag hittade en rådjursdummy!" - sökrutan låg helt till höger i bild ;-)


Shiva hämtade hem fyra dummies och sen visade hon att hon gärna går utanför rutan *ler* genom att vid tre! tillfällen hämta in en rådjursdummy som de andra hade lagt ut som en dirigering bredvid min sökruta. *ler* Efter de sju apporterna bröt jag och lämnade över de andra två till Sixten. Rådjuret drog bra även för Sixten när han skulle hämta hem det sista i sökrutan och även han hämtade hem dirigeringsdummyn.


Här kommer lite bilder från de andras sök:
image498

image499

image502

image500

image501

Vi slutade med att Cecilia ville gå fot med Nolte "efter en skytt" så jag fick den äran att gå längs med vägen och vifta lite med apportkastaren och de gick fot efter mig.

image508

Visst är där vackert?

Även de andra följde med, först med hundarna i koppel och sen fritt följ. Måste bara säga att "skyttens" hund gick sämst fot ;-) Till sist sköt jag ett skott utan att någon fick göra något, mest som ett försök till att avdramatisera Shivas skottiver. Skall försöka att komma ihåg att skjuta varje gång vi träna strax innan vi åker hem.


När jag kom hem var där ju en ivrig hund som ville få uppmärksamhet. Jag tog Vittra direkt och körde till Åhusfältet med henne. Idag stämde nästan allting! Vi började med ett litet sök som hon tog in lätt. Sen la jag ut alla fem dummiesarna i ett linjetag där Vittra var med lös och såg de läggas ut och hon fick dessutom gå förbi dem på vägen tillbaka oxå. Bara vid ett tillfälle brast hon och tog upp dummyn som hon skulle passera.

image509

Sen skickade ja henne på linjetag fyra gånger. Alla gånger gick hon spikrakt och hade inte någon tendens till att byta. Den fjärde kände jag mig lite osäker på om hon skulle klara men det var ingen tvekan alls. Den femte skickade jag dock inte henne på. Jag tyckte den låg för långt ut. MEN - jag släppte henne efter den fjärde på "hopp och lek" å hon gick direkt på den femte dummyn!!!! Helt otroligt. Men glad för att jag inte chansade ändå.

image510
Vittra springer så öronen viftar

Sen gjorde jag en massa "klockan-övningar" Vittra var så fokuserad och kändes så säker att jag kastade både höger, vänster och ut i vilka ordningar som helst! Hon satte allt! Till och med när man såg att hon ville åt tex höger så skickade jag åt vänster eller ut. Å det klaffade! Hon var helt outstanding idag mot vad hon varit tidigare. En pollet som fallit ner tror jag.

image511
Hur fokuserad som helst

Sen avslutade vi med ett lite större sök i en annan ände av fältet. Hon ligger i och jobbar bra och det enda felet som hände där var att hon sprang på en dummie på vägen in och försökte dubbelapportera. Hon stod ett tag och försökte få in bägge apporterna i munnen innan hon bytte. Otur! - men sett på hela träningen idag så väljer jag att "glömma" det. Idag var en underbar träningsdag med bägge hundarna!

image512
Full fart in.

Jag har väl blivit lite tramsig med att filma hundarna men det är kul och framförallt ger det mig själv mycket att SE med andra ögon när de jobbar. Denna filmen är väl inget speciellt med men jag är GLAD för Vittras fart både ut och in, hennes supersnabba upptag och hur glatt och villigt hon kommer in till mig med apporten. Denna gången tittar hon dessutom UPP på mig vid avlämningen!!! Sen att jag klantar mig när jag både försöker filma det hela och ta mot apporten är ju korkat - men det skall ju inte Vittra lastas för. Men glad för min lilla brunis är jag!



Kommentarer
Postat av: Cissi

Helt underbara bilder från er dag! O helt underbart när det fungerar så bra med träningen.Då känner man sig lite "hög"!!

2008-03-23 @ 19:38:57
Postat av: Mia

Vilka inlägg du gör Carina! Många härliga bilder och intressant läsning! Skulle jag lägga in så många bilder på min blogg hade det tagit en evighet....

Njut nu av denna härliga dag, det är ett riktigt Hallelujha-moment när allt sitter som en smäck! Duktiga Shiva o Vittra!

2008-03-23 @ 19:56:33
Postat av: Helene & Wallander

Vilka härliga "arbetar-bilder" på hundarna. Härligt att läsa att det gått så bra för båda tjejerna idag. Dina återberättleser får en att se hur det hela går till på ens näthinna... sedan bjuds man på en & annan filmsnutt oxå, synd att man inte får se den perfekta avlämningen oxå. Du har inte tänkt på att skaffa ett stativ eller kanske ännu bättre en filmarassistent????

2008-03-23 @ 22:19:38
URL: http://wallander.blogg.se
Postat av: Carina

Filmarassistentjobbet (vilket långt ord) är ledigt! Har du något tips så mottags det tacksamt. Ännu bättre är om han/hon även kan kasta tygpåsar och fjäderfä ute i skogen ;-)

2008-03-23 @ 22:30:48
Postat av: Mamma Mia

Jag kommer gärna och filmar nån gång! Äger dessutom både kanin och rådjursdummiesar + massor av vanliga. Är väl ingen expert på kast dock, kastar mer högt än långt.... Har hagelbössa också om det skulle behövas! (och 2 numera otränade flattar)

2008-03-24 @ 00:05:39
Postat av: Lisa

En lyckad träning är världens bästa humörhöjare! Det finns inte mycket som slår det.

2008-03-24 @ 10:55:22
URL: http://kackelikojan.webblogg.se
Postat av: Lena och G & G

Vilken fantastisk terräng och vilket härligt träningsgäng ni verkar vara! Jätteroligt att läsa (och lära) om alla olika typer av övningar.

2008-03-24 @ 14:10:23
Postat av: zac

hej lillis hur mår du. vad duktig du va på att apportera på vidion.saknar dej jätte mycket zac

2008-03-24 @ 17:49:15
Postat av: Ingela

Vad avis jag blir på all snön! och på den mysiga träningen, hoppas vi kan ses snart hos miamaria för lite träning.

2008-03-25 @ 07:53:09

Lämna fotspår här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0