Träning med DM-vinnaren.

Idag hade vi den stora äran att få träffa den stora viltspår DM-vinnaren Meia och hennes matte Maria. Även Marias föräldrar var med som åskådare på träningen. Det var varmt som tusan och hundarna tog slut rätt fort så vi gjorde bara några övningar innan de fick rasta av sig i Almaån. Första övningen var en markering som var förbjuden, sen en markering en bit bort som var okey att hämta. Sen gjordes ett linjetag på den "förbjudna" markeringen. Inga större problem. Sen visade Vittra och jag hur Maria skulle börja träna närsök med Meia. Vittra älskar ju visselsignaler och visade väldigt pedagogiskt att närsöksignalen betyder att man tar ner nosen i backen omedelbart. Såg väldigt kul ut.








Sen fick Vittra och jag ställa oss lite i skuggan och kastade ett gäng dummies mot en dubbelbjörk som sen Meia skulle dirigeras till från olika håll och avstånd. Nu märktes det att värmen tog hårt och vi gjorde bara några stycken. Vittra fick även hon lite linjetag men hon gjorde rätt vida svängar och vi bröt för fika och bad i Almaån. De plaskade omkring friskt i ån och fick snabbt nya krafter. Vätan delade de frikostigt av sig med både som skakningar och påtrampningar.







Halvsystrarna plaskar ihop

Efter fika och bad så gjorde vi bara ett närsök med Meia för att hon skulle få prova på. Vittra fick träna på stoppsignalen som var helt bortblåst för dagen!!! Jag skyller på värmen. Avslutningsvis fick de göra en varsin vattenapportering för att Meia skulle svalka sig innan bilfärden tillbaka till Värmland. Maria tog tåget i Hässleholm till Kastrup för vidare färd till Amsterdam. Vilka entusiaster! Vilka föräldrar! Meia skall vara glad för att kringarrangemangen fixat sig så hon kunde bli en värdig DM-mästare!

Kommentarer
Postat av: Helene & Wallander

Vilken ära för er att ha fått träffa en nybliven DM-vinnare, vilken spår-tjej Meia är och vilket team dom är (men det vet dom väl alleredan).



Idag har det verkligen varit supervarmt. Vi har var på Järavallen och efter lite stadgeövningar så stod jag inte ut längre, när det var min tur så var jag bara tvungen att dra ner i vattnet och svalka av mig (men jag hämtade dummien först). Det borde bara vara tillåtet med vattenträning sådana här dagar.



Ha en fortsatt bra härlig skön söndagskväll.

2008-06-01 @ 19:05:01
URL: http://wallander.blogg.se/
Postat av: Maria & Meia

Vilka smickrande bilder du tog på oss. På den första är det fotgående på fel sida och på den andra ser jag gravid ut :) Ska se om jag inte kan hitta några fina på dig och Vittra :)

Tack för träningen. Närsök ska vi träna på nu när jag vet hur man ska börja. Meia hade klarat den varma resan till Värmland men de hade stannat och badat 3 ggr längs med vägen. Vi ses nästa gång jag är i krokarna!

Kram

2008-06-02 @ 11:49:48
URL: http://www.eng-johnsson.se
Postat av: Carina

Man är alltid så kritsk på bilder av sig själv. ler Tror inte någon annan hade tänkt på att Meia var på fel sida eller att du ser gravid ut. Var skulle den babyn finnas?? :-)



Det som jag däremot tänker på är att Meia sitter väldigt snett vid dirigeringen - huvudet är riktat rätt men kroppen är helt sned. Men det kan vara en "foto-villa"?

2008-06-03 @ 06:55:00
Postat av: Sara

Regel nummer ett i dirigering: "Sätt hunden i dirigeringens riktning så att hela kroppen pekar dit". Det är allt tur att Maria är bättre på det där med spårning än dirigering... ;-)

2008-06-03 @ 22:57:12
URL: http://pojkarnavov.webblogg.se/
Postat av: Maria & Meia

Oj oj oj vilka upprepningar det var här :) Å andra sidan kan det behövas. Har hört det ett antal gånger och ändå gör jag inte som man ska. Inte undra på att vi aldrig kommer till WT-start.... Ja ja man kan ju inte va bra på allt :)

2008-06-04 @ 22:15:12
URL: http://www.eng-johnsson.se

Lämna fotspår här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0