Söndagsträning i Sahara.....

Gud vad vi har det varmt just nu. I söndags var det så varmt och soligt att vi konstant försökte hålla oss i skuggan. ÄNDÅ lyckades jag bränna mig rejält på axlarna. Vi var dock inte i Sahara - och det fanns tillgång till vatten. Men jag var ju helt slut när jag kom hem så det blev inte uppdaterat som det brukade. Nåväl.. Bättre sent än aldrig.

De som tränade igår var Cecilia och Nolte, Annalena och Scilla, Mia, Michael och Charlie, Barbro och Julia och Shiva och jag. Fia och Sixten hade förhinder och Ingegerd och Olli hoppade över träningen pga värmen. De verkade ha haft en helt underbar helg förra helgen och de verkade helt lyriska när de pratade om den. De hade fått mycket bra träningstips och haft det allmänt mysigt. Det gjorde ju inte mig mindre avundsjuk *ler* Ja ja...det var dem väl unnt.

Annalena hade planerat dagens träning efter samma koncept som de lärt sig under helgen. Vi började att göra linjetag så som man brukar göra på en väg eller stig när man börjar träna linjetag. Men denna gång var det i helt skiftande terräng. Både i höjdskillnader och vegetation. Dessutom med betydligt längre mellan apporterna. Men principen var detsamma. Man går ut med hunden och lägger ut dummies ut efter en linje. (Annalena hade markerat upp med pinnar och vimplar) Man lägger längst ut först och sen med en bra bit mellan apporterna. Vi började vid den första ute på en äng. Jag valde att starta vid den andra vimpeln för att inte få det för svårt. Första apporten var inga problem och inte andra heller, trots att den inte var synlig från startstället utan nere i en svacka. Vid den tredje såg jag på Shiva att hon fått vind på något åt vänster flera gånger men skickade henne dumt nog ändå. Jag såg ju på henne att minnet av den kvarvarande apporten inte drog tillräckligt. Varför gör jag inget ändå utan chansar? Hon gick givetvis rätt åt vänster och fick kallas in. Sen gick jag några steg framåt innan jag skickade och då tog hon den utan problem. Jag måste bli mer konsekvent!

Sen tränade vi  även markeringar i omväxlande terräng på fem olika avstånd. Samma nedslagsplats varje gång. Låter enkelt men det var svårt. Vi stod på en äng och de olika positionerna var utmärkta med pinnar med vimplar på. Första avståndet hade faktiskt Shiva mest problem med. Hon skulle över ett litet stengärde och sen in i ett litet skogsområde eller dunge för att sen hitta dummyn i en liten glänta. Jag fick kalla in henne och få omkast för att det inte skulle lösas på sök. Andra gången tog hon den hyfsat fort. När hon var på väg in med dummyn förflyttade jag mig bakåt till nästa markering. Tror det var något 10-tal meter mellan varje station. Sen upprepades kastet på samma ställe men nu med längre avstånd. Detta upprepades från fem olika positioner. Det blev väääldigt lång markering på den sista. Här märkte man att värmen tog snabbt på hundarna oxå men Shiva ger sig ju inte så lätt. Alla stationer vi startade från var ute på en äng så där var det inte större och större svårighetsgrad där men avståndet gjorde det ju lite svårare. Men området mellan första stationen och kastaren var rätt tuff. De såg inte någon tydlig nerslagsplats men de löste uppgiften ändå. Nolte och Scilla gjorde dubbelmarkeringar med nedslagsplatser på två olika håll. De flesta övningar går ju att anpassa till olika svårighetsgrader genom kortare avstånd och enkla eller dubbla markeringar etc. Tyvärr fick jag inte kameran med mig vid denna första delen av träningen.


Visst är där vackert vid dammen?



Sen bröt vi för fika. Vi tog bilarna bort till dammen vi skulle vara vid för att hitta skugga till dem för hemfärden senare. Vi lät hundarna svalka av sig i dammen och sen fikade vi i skuggan. Shiva ville knappt komma upp ur vattnet. Det är ju iofs tur att hon älskar vatten så hon verkligen passar på att svalka sig.


En välbehövlig vätskepaus



Shiva i "the-dog" perspektiv (de där roliga almanackorna)


Efter fikat så la jag ut massor av dummies i ena änden av den långsmala dammen. Sen började cirkuskonsterna. De tre mer avancerade hundarna skickade sen hunden från ena änden till den andra. Scilla började. Jag kan inte riktigt vänja mig vid hur duktig den hunden är. Annalena skickar henne på linjetag och Scilla bara simmar och simmar. När den långsmala ön kommer "i vägen" så springer hon upp på den och kastar sig i vattnet igen när ön tar slut, fortsätter att simma tills hon kommer på en dummy. Simmar tillbaka, springer upp på ön och kastar sig i på andra sidan och simmar in till matte och lämnar av. Som om hon vore radiostyrd! Men hon är ju röst- och teckenstyrd. Men det ser så himla enkelt ut och det är ytterst få gånger Annalena får "störa" henne för att rikta om henne. Det är givetvis inte helt utan träning och det är ju Scillas "hemmabana" men ändå. Det ligger sååå mycket träning och sååå mycket tankar bakom en sådan prestation! Bra gjort Annalena!!!




Det syns dåligt men han har en röd och en blå dummie med sig hem.


Nolte och Charlie lyckades även de få hem apporterna från andra sidan men med lite fler kommandon. Charlie tyckte det var rysligt långt för bara en ynka dummy så han passade på att ta två med sig hem när han ändå var där. Såg himla kul ut och fastnade tyvärr inte så bra på bild. Men det gick ju an att simma med två. Men han klarade inte av att ta upp bägge på land samtidigt. Men han slapp ju att simma en gång till ;-) Nej det gjorde han inte för Mia skickade honom givetvis fler gånger.


Det blev nästan bara Charlie-bilder idag. Kom att tänka på kameran så sent.



Shiva och Julia gjorde en betydligt enklare övning som jag förklarat tidigare. Man skickar hunden på linjetag och kastar sen över huvudet åt det håll hunden simmar åt. Shiva simmar en bra bit nu innan "belöningen" kommer. Kul!

Efter några sådana så var det dags att sätta sig i bilen och köra hem till Vittra. Vi bestämde att en person skulle hålla i varje träningstillfälle men jag hörde inte vem somskulle hålla i det på söndag? Hoppas att det inte var jag. Jag behöver lite tid för att fundera ut något. Tack för igår alla!

Kommentarer

Lämna fotspår här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0