Tillbaka från Paradiset!



Vilken helg! Spader Damens har haft kennelhelg i Fågelmara, Blekingesskärgård. Ia hade bjudit in oss från kenneln till en träningshelg på hennes hemmamarker. Å vilken mark sen! Det  var sagolikt vackert och ett perfekt ställe för hundträning vad gäller retrievrar. En liten vacker grusväg ledde oss längre och längre in längs med havet. En grind höll obehöriga på avstånd och där var ingen trafik att tala om.



Sambandscentralen Ia i telefon (eller campingvärdinnan)


Sjöboden





Där fanns en vacker gammal sjöbod som var lite av en uppsamlingsplats och hus, stugor och "husvagnsplats" av bästa sort. Jag och hundarna fick absolut den vackraste platsen!  Mellan knotiga enar i en fårahage ställdes min (eller Mias rättare sagt) husvagn upp ca 15 meter från havet. El drogs ner från Ias hus och utedass fanns på bekvämt avstånd som jag delade med Kias familj. Här skulle jag kunna bo hela semestern! *ler* Jag kom dessutom först på fredagseftermiddagen och åkte dagen efter de andra (på måndagen)  ;-)


Min perfekta campingplats!


Mias gulliga husvagn. (Tack Mia!)





Sämre vy till frukosten kan man ju ha ;-)


Kias familj bodde på en liten tomt bredvis Ias hus. Där fanns en liten gäststuga som Kia och hennes 4 hundar bodde i och Micke och Zac tältade bredvid. Cattis och hennes familj delade en villa tillsammans med Sara och hennes familj ca 500 meter bort. Den naturliga samlingsplatsen, den gamla sjöboden, låg mellan oss där det fanns långbord och stationär grill. Denna användes varje onsdag hela sommaren då grannarna brukade träffas där. Där satt vi och grillade på kvällarna och samlades även dessimellan. Här fanns även en härlig badbrygga som både hundar och människor använde frekvent.


Så såg man Shiva mest hela helgen...som en liten svart prick.



Shiva och Vittra var konstant våta hela helgen förutom de timmarna på kvällen som jag höll dem i bilen eller uppbundna så de skulle torka till natten. På morgonen kom morgondoppet snabbt men ibland hann jag kasta mig på kameran och föreviga de "omöjliga" bilderna på torra flattar vid strantkanten och bryggan - men under stränga kommandon förstås.


En "omöjlig bild"

Shiva låg annars i havet och simmade fram och tillbaka så till och med grannarna på andra sidan viken hade sett en konstig svart hund som bara låg och simmade fram och tillbaka hela helgen. *ler* Vittra är mer "normal" och simmar mer in och ut och plaskar i strandkanten eller hänger på någon annan hund. Men Shiva simmar runt helt självständigt och kommer nästan bara upp när man kallar på henne.



Camparna ;-)

Vi började lördagens träningspass med passivitetsövningar och sedan markeringar. Vi var i en lummig hästhage så vi kunde hitta skugga till oss själva och hundarna. Alla hundar gav järnet trots värmen och Vittra pep lite mindre än hon brukade och det kändes helt hanterbart. Hon markerade dock inte så bra som hon brukade göra utan det blev ibland lite väl yviga sök. Något att träna vidare på.












Avslutningsvis gjorde vi några vattenmarkeringar med dummies. Vittras avlämningar vid vattnet gjorde Kia lite avundsjuk så hon tyckte inte det var något att reflektera över sedan *ler* Jag är verkligen glad för Vittras avlämningar vid vattnet då jag haft flera års jobb med det med Shiva - MEN jag fick ett genombrott på det i helgen. Med Vittra hade jag  ju mycket jobb med att få henne att lämna av överhuvudtaget när hon var valp och fick lägga mycket energi på det  i början men sen det "satte sig" har det oftast varit okomplicerat och hon gör konstigt nog ingen som helst skillnad i vatten och på land. Hon skakar sig nästan aldrig och aldrig i samband med apportering! Underbart. Vi satt och reflekterade, hund för hund, efter varje övning för att få ut det yttersta av träningen. Sen bröt vi för lunch. De flesta av oss käkade nere vid sjöboden.






Sen byttes hundarna ut och nästa gäng fick göra samma stadgeträning och markeringsövningar. Shiva markerade bra men Kia tyckte inte hon höll den vanliga "Shiva-farten" Men det får nog läggas på både värmen och hennes skendräktighet. Farten räcker till mer än nog ändå. Det var ju nästan 30 grader så jag gick oxå på halvfart ibland. Sen gick vi ner till havet igen och gjorde vattenmarkeringar med nästa gäng. Någonting hade hänt med Shiva i helgen! Jag har ju tränat in hennes avlämningar vid vattnet med godis vid fem sex tillfällen och "plötsligt bara händer det" *ler* Poletten hade trillat ner och hon gör nu hur säkra avlämningar vid vattnet som helst!! Jag blev SÅ GLAD!!!! Som jag har jobbat på detta med många metoder. Men dessa avlämningar (med dummies) känns nu idiotsäkra. Nästan säkrare än på land faktiskt. Hon har verkligen fattat detta och faktiskt kommit över vår inbördes konflikt där! Jag var så lycklig att de andra började mobba mig lite och driva med mig ;-) Men det bjuder jag så gärna på *ler*  Åtta dummies kom i hand och jag var såååå nöjd!

Kvällen och dagen efter får jag skriva mer om i morgon. Man är rätt mör (men väldigt nöjd) efter en sån här helg! Tusen tack Ia för att vi fick vara där och till Kia som ordnar sådan här kennelträff. Vi var mer än en som tyckte det kunde bli en årlig sammankomst ;-)


Kommentarer
Postat av: Kia

Jasså du har redan kommit hem.Trodde att du skulle stanna!

Kia

2008-07-28 @ 19:46:15
URL: http://www.kennelspaderdamens.se
Postat av: Sara

Ja du Carina, nu är det snart dags att du startar en vattenapporteringsavlämningskurs så att även vi andra kan få lite ordning på dem - eller du vill kanske glänsa själv??? ;-)

2008-07-28 @ 21:52:43
URL: http://pojkarnavov.webblogg.se/
Postat av: Lisa

Vilken känsla det måste vara!

2008-07-28 @ 21:59:02
URL: http://kackelikojan.webblogg.se/
Postat av: Mia

Men jag sa ju att du skulle lämna kvar husvagnen i paradiset!

Vilken underbar helg ni haft! Kunde ju inte bli bättre tajmat med det vädret som varit i helgen.

2008-07-28 @ 22:22:39
Postat av: Helene & Wallander

Förstår inte hur du kunde slita dig från det paradiset så snabbt, saknade Mia sin lilla goa husvagn eller?



Gratulerar till tjejernas superbraiga vattenavlämningar! Men jag har en liten undran, behöver du inte påminna dom en endaste liten gång att dom skall hålla fast?



2008-07-28 @ 22:30:20
URL: http://wallander.blogg.se/
Postat av: Carina

Jag har faktiskt aldrig tränat någon "håll fast" övning med någon hund. Det kanske man skulle? Då hade det inte tagit tre år för Shiva att fatta ;-)

2008-07-28 @ 22:33:54
URL: http://shivaovittra.blogg.se/
Postat av: Ingela

Så underbart!! Förstår att man inte vill åka hem när man hittat paradiset på jorden, och massor av nyttig träning blev det oxå, hur var det nu om vatten apporteringen gick bra skulle du vara med på Lärkesholm väl??? Hoppas att vi ses där.

2008-07-28 @ 23:41:24
URL: http://tessietosingsdagbok.blogg.se/
Postat av: Malin, Oscar och Zolo

Tycker absolut att det kan bli en årlig sammankomst för om det blir av nästa år gör ajag i princip VAD SOM HELST för att få var med:)



Ser helt underbart ut och avlämningarna måste ha varit en riktig höjdare, vilken känsla det är när man jobbat så med något o så bara helt plötsligt händer det man har jobbat så hårt för att få.



KRAM

2008-07-29 @ 00:33:27
URL: http://tokigaflattar.dinstudio.se
Postat av: cattis

har du slutat vattenapportera????????

tror nog att jag fick med dem fina avlämningarna

på bild.kramar från strövelstorps ligan.

2008-07-30 @ 22:01:04

Lämna fotspår här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0