Släpspår hos Mia och träning i Fulltofta

I tisdags var jag ute med bägge mina damer och skulle prova med släpspår med hare. Jag har inte spårat så mycket med Shiva överhuvudtaget och inte alls på detta viset. Vittra gick ju viltspårkurs i höstas så hon har lite mer spårvana men inte mycket hon heller. Nåväl, det var ingen liten jösse-hare heller men då borde kanske själva spåret vara enklare? Inte för dessa damer iaf. Shiva fick börja. Första spåret var draget i mittsträngen av en grusväg kanske 100-150 meter. Inte lätt alls. Jag släppte på henne alldeles för fort på spåret (hon fick bra vittring direkt) men koppel av betydde SÖK för henne. Visst hittade hon haren - och kom in med den - men inte var det genom något spårarbete inte. Sen fick Vittra prova.










Likadant där. Spåra utan lina fanns inte i hennes värld heller. Det blev ett sök med mycket stöttning och dessutom var haren så stor att hon orkade/vågade inte bära hem den. Efter lång tids pussande och provande så bar hon den kanske 20 meter men sen orkade/ville hon inte mer.

Viggo spårar ju med en helt annan rutin och satte spåret omedelbart. Men även han tyckte den var lite väl stor och behövde lite övertalning för att hämta hem den.




Andra spåret las på en äng med rätt högt gräs. Här måste vittringen lagt sig mycket bättre och tydligare. Det blev dessutom visuellt för mig då man såg spåret i att gräset lagt sig ner lite. Så det var ingen tvekan var det gick. Här höll jag kopplet på lite längre och både Vittra och Shiva spårade så länge som kopplet låg på. Men koppel av betyder sök i deras värld. Funderar hur jag skall göra nästa gång. Kanske sätta spårsele och lina på dem men släppa det efter ett tag? Får fundera lite till. Får även ta och använda en mindre kanin oxå så det blir mer greppbart så länge som de är så orutinerade. Men kul att prova på när man inte försökt tidigare.

Vittra försöker sig på den gigantiska apporten igen






Kan inte låta bli att sätta in denna helt misslyckade bild iaf. Men det syns att hon kämpar väl den gode Shiva. In skall den på något sätt!



Inget fel på Viggos näsa inte ;-)


På onsdagen var det lite Spaderdamen träning i Fulltoftaskogen. Kia och Bigge, Sara och Sudden, Lena och Guiness och så Vittra och jag. Mest stadga och fotgående. Så himla nyttigt det är för Vittra. Hon har verkligen utvecklats på de senaste veckorna (sedan vi var hos Marie) men det har tyvärr blivit på bekostnad av arbetsglädje och att hon ser lite strykrädd ut! Hon har haft tendenser till det förut oxå när hon märker att det är allvar och blir tryckt och dämpad. I framtiden kommer vi förhoppningsvis hitta ett mellanläge mellan "tryckt" och "hysterisk" men idag så pendlar det mellan de ytterligheterna. Hon får ju faktiskt lite "stryk" idag oxå jämfört med tidigare. En liten klatch med kopplet istället för 40 ryck i halsen. Eller ett kastat retrieverkoppel i rumpan. Det blir dessutom bättre effekt men trots allt är det lite på gränsen för vad jag tycker är roligt att göra. Det känns även som om jag måste byta personlighet helt om det skall bli ordning med Vittra. Om jag är bestämd, på gränsen till barsk, berömmer sällan och "snålt" så håller hon sig lugn och fokuserad - om än lite kuvat. Men så fort jag börjar slappna av lite när vi sitter och tex fikar och pratar med de andra med normal samtalsröst och "blir mig själv" så varvar Vittra upp direkt och börjar pipa. Trist. Får se om det kommer kännas värt detta. Om jag vågar hoppas så kommer det gå att hitta ett mellanläge snart. Annars är det ju ändå inget roligt att träna.

Men alla moment fungerade fantastiskt bra ändå. Hon gick fot och fritt följ helt otroligt bra jämfört för några veckor sedan. Inte perfekt men skitbra. Vi gick zig-zag mellan utlagda dummies helt utan koppel. Vi gjorde inkallning precis jämte några apporter och hon lät bli dem! Sen gick vi fritt följ på led och kastade dummies runt om dem. Ingen tjuvade! Sen skickade jag och Kia hundarna på ett tydligt linjetag för att se om Bigge skulle till att tjuva apporten från Vittra. Men det var ingen fara. Han satt kvar fast och fint.

Nästa övning satte vi hundarna på rad, gick ifrån dem bakåt och kastade en dummy över huvudet på vår egen hund. Sen gjorde vi en inkallning. Därefter fick hunden apportera. De andra hundarna fick sitta passivt hela tiden. Trots att de satt rätt nära varandra funkade detta utmärkt! Sen bröt vi och satt och reflekterade lite. Det var då jag märkte att Vittra tyvärr varvade upp igen för att jag slappnade av. Men vi får ge detta en chans iaf. Bra moment att träna på och sånt man inte kan göra på egen hand. Ser fram emot nästa vecka.

Dagens Lindström:

Kommentarer
Postat av: Kia

Tack för igår Carina.Hundarna har verkligen gått framåt allihopa.de kommer att vara proffs i slutet av sommaren!

kia

2008-07-03 @ 23:35:49
URL: http://www.kennelspaderdamens.se
Postat av: Helene & Wallander

Himlans nyttig träning den ni hade i Fulltofta. Hoppas verkligen du snart hittar det mellanläget som kommer att göra att det känns bra för er båda.



Släpspår, har jag aldrig hört talats om tidigare. Skulle vara kul att vet vad denna typ av träning är bra för? Har du lust att berätta lite för en gröngöling?

2008-07-03 @ 23:47:36
URL: http://wallander.blogg.se/
Postat av: Carina

Släpspår kommer på jaktprov i Öppenklass. Kopierade det som står på SSRK. sida:

Släpspår arrangeras endast i öppenklass för hund som vid pågående prov har gjort ett i övrigt

prisvärt arbete och som inte tidigare godkänts vid släpspår.

Släpen, som kan göras med antingen fågel eller hårvilt, görs omedelbart före hunds

spårprövning och bör vara ca 150 meter långt samt ligga i såväl öppen som täckt terräng.

Släpspåren ska läggas på betryggande avstånd från varandra och om möjligt i medvind.

Domaren bör kunna följa hundens arbete minst halva spårlängden.

2008-07-04 @ 07:18:26
Postat av: Lisa

När vi tränade släpspår med cockrarna så hade vi spårsele på och la linan bara löst om så efter 10-15 m så släppte vi hunden att spåra själv (utan någon lina hängande efter). Det ingick förr i vattenprovet som man har för spaniel, nu är det borttaget, men kul att träna ändå, Matilda är nämligen suverän på detta.

2008-07-04 @ 11:39:42
URL: http://kackelikojan.webblogg.se/
Postat av: ingela

Vad kul det ska bli att se era framsteg nästa gång vi träffas det verkar hända en hel del just nu, Lycka till

2008-07-04 @ 15:41:14
Postat av: Mia

Å VAD sysslar jag med? Det är väl ändå hunden som ska jobba, men det ser ut som om jag dansar nån typ av dans för Viggo, framförallt på det näst sista kortet på mig... Nä, från och med nu är det jag som ska stå stilla o låta Viggo jobba....

Kul att det går så framåt med Vittra, klart att du snart hittar ett mellanläge!

2008-07-04 @ 22:59:54
Postat av: Cissi

Jag blir alldeles knas av att läsa om hur mkt ni tränar...Om det e ok står kör jag gärna ngn dag/kväll o hänger på, så min motivation ökar...

2008-07-06 @ 11:31:37
Postat av: Carina

Eftersom vi aldrig tränar oss själva så hinner vi träna hundarna ;-)))))) Klart att du är hur välkommen som helst!!!

2008-07-06 @ 17:20:52
URL: http://shivaovittra.blogg.se/
Postat av: Cissi

Men det e väl en konst att träna oss båda samtidigt....

2008-07-07 @ 22:31:11

Lämna fotspår här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0