Nu är man lite på hugget ;-)

Nu kan man ju inte gå vanliga promenader längre. Vi var på vår vanliga runda idag men med lite nyordning. Vi börjar alltid med lite "följ mig" i koppel först sedan några veckor. Sen var det hopp och lek så de fick rusa av sig lite och det syntes att de behövdes. På vår runda korsar vi över en å två gånger och det är ju höjdpunkterna på rundan. Man ser när hundarna "laddar" för badet en god stund innan och elak som jag var idag lät jag dem springa ända fram till ån - så blåste jag inkallning. Jag gör ofta det men då ungefär halvvägs. Men nu ville jag kolla hur hårt lydnaden satt. Vittra vände på huvudet och frågade "menar du verkligen"?  Så det var bara att springa tillbaka till mig och så fick de gå "följ mej" utan koppel till bron och sen fick de belöningen att få bada.

Jag hade en dummy med mig som jag först inte tänkte använda utan bara ha som retning men jag kunde inte låta bli att göra en stoppsignal mitt på rundan. Men Vittra stannade tveksamt men satte sig inte så jag började gå utan att kasta belöningen till henne. Efter en stund provade jag igen och då satt rumpan i marken snabbt som bara den. Härligt!

Ett litet linjetag var fick de oxå. Shiva först (då höll jag Vittra i koppel faktiskt) och sen fick Vittra ta ett med Shiva sittande passiv. Inga problem. Sen fick de vara lösa och utan kommando tills det var dags för att gå över ån igen. Nu blåste jag inkallning när de börjat gå ner mot vattnet...så elak man kan vara. Men jag ville verkligen testa var gränsen gick. Men de vände upp igen och kom in. Sen fick de springa och bada direkt.

De fick springa av sig resten av rundan tills det var ca 300m till bilen och då var det fritt följ igen. En avslappnad men lagom aktiv runda faktiskt. De känns betydligt mer i hand än vanligt. Inkallning har de ju alltid lytt innan oxå men det har varit svårt att gå fot med bägge samtidigt. Men det gick skitbra! :-)

Jag har svämmat över min altan med krukor och det börjar nästan se lite löjligt ut. Men kul samtidgt. Har även varit lite "snål" och grävt upp saker från grus och gräsmatta och satt i krukor. Smultron och en typ av fetblad bland annat. Fetbladen (heter säkert inte så) har jag haft på en bricka av metall och satt två fåglar på under ett par år och i år så blommar växten hur vackert som helst. Var tvungen att ta ett par kort på det.





Dagens Lindström:


Kommentarer
Postat av: Ingela

Visst är det kul när allting funkar man blir så lycklig....dina tjejer ät jätte duktiga.Vilken sorts fåglar är det? Ser inte riktigt "friska" ut.....

2008-07-08 @ 07:26:49
Postat av: Tees

Akta nu för det är alger i Finjasjön igen, så nu kan man inte bada där på ett tag.Mahias skickade fina bilder på sin häst igår.

2008-07-08 @ 10:10:20
Postat av: Mia

Nu har du snart bara tre dagar kvar...

2008-07-08 @ 10:11:01
Postat av: Carina

Det är värre än så Ingela. De är döda och uppstoppade. Eller bronserade kanske ;-)

2008-07-08 @ 13:32:55
URL: http://shivaovittra.blogg.se/
Postat av: Helene & Wallander

Skatta dig lycklig du som kan stoppa båda tjejerna när dom är ända framme vid ån - det är lydnad som heter duga det!



Jag tycker din altan är jättefin med alla blommor.

2008-07-13 @ 15:05:54
URL: http://wallander.blogg.se/

Lämna fotspår här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0