Kvällspromenad i Olahus

Mia ringde och sa att hon hade några fåglar upptinade och ville ut och träna lite. Vi bestämde att träffas i Olahus och gå en promenad och samtidigt göra några övningar längs med vägen. Jag började med att gå "följ mej" med hundarna utan koppel innan de fick träffa Viggo och vi gick till och med förbi Mia och Viggo utan att de fick hälsa. Jag kan sanningsenligt säga att jag knappt trodde det skulle funka. I min fantasi skulle Vittra dra dit ca 10 meter innan mötet men icke! (stolt) De gick snyggt vid sidan några meter förbi dem oxå innan jag släppte dem på "hopp och lek".

Visst är våra "passiva" hundar duktiga?


De långa tungornas gäng


Vi började med att göra några linjetag med fåglarna (några nakna och några påklädda - ja fåglarna alltså! Mia och jag var påklädda hela tiden! *nickar) Sen gick vi bort till en äng (efter att Mia försökt locka in mig i kohagar - med kor i!) men efter ett tag hittade vi en "ledig". Mia la ut ett sök med fyra fåglar och alla hundarna låg lösa hos mig! Sen satte vi oss och fikade! Nöjd! med att jag håller kvar vid denna goda vana ;-) Visst var mina hundar väääldigt medvetna om att där låg fåglar på fältet men de höll sig på plats och faktiskt sa Vittra inte ett pip!

Fikatime!


 När vi suttit och solat oss ett tag och fikat så fick Vittra börja. En fågel in utan problem. Ännu nöjdare blev jag av att hon var tyst och fin även när de andra två jobbade. Tror inte hon sa mer en fyra pip på hela kvällen. Vilken skillnad det är! Men denna uppläggning är nog den som passar Vittra bäst. Lite lydnad, lite hopp och lek, lite passivitet och lite jobb. Allt om vart annat. Det blir inte så stressigt för henne och det varierar hela tiden i aktivitetsgrad.





Både Vittras och Shivas fart var ju hög idag (som alla dagar) och avlämningarna var helt okey. Vittra la en fågel men de andra kom i hand och det var ju bara svartfåglar idag. Kråkor, en skata (eller pica pica ;-) och en kaja. Fåglar som hon tidigare ratat! Nu gäller det bara att få tag i några trutar att träna med för de tycker hon är lite läskiga fortfarande.

Sen började vi dra oss hemåt igen och på vägen släppte Mia fåglarna bakom oss så de fick göra några linjetag. Alla hundarna gjorde det med den äran!

Dagens Lindström:


Kommentarer
Postat av: Kia

Jag tar med ett par läskiga trutar i helgen så får vi se hur det går.Vad jättekul att Vittra är så duktig nu (eller snarare är det nog matte som är duktig).Ska bli jättekul i helgen!

Kia

2008-07-23 @ 12:23:35
Postat av: Lisa

Då är det ju bara lite stadgeträning hemmavid kvar. Ska du inte har några vaktlar? De behöver bara en liten kaninbur med lite tak och mat&vatten, urenkelt!

2008-07-23 @ 20:29:36
URL: http://kackelikojan.webblogg.se/
Postat av: Sara

Nakna fåglar!?? Stackarna, har de blivit plockade först? Får väl hoppas att de inte bara var halvdöa denna gång... ;-)

2008-07-23 @ 22:54:25
URL: http://pojkarnavov.webblogg.se/
Postat av: Helene & Wallander

Kan man annat än le brett när man läser att träningen i så vackert kvällsväder gick så bra? Nej det kan man inte...

2008-07-23 @ 23:49:33
URL: http://wallander.blogg.se/

Lämna fotspår här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0