Hjärtasjön igen

Idag hade jag bestämt mig för att ta med Vittra-kvittra istället fast det var söndag. Shiva var där ju i torsdags och jag ville kolla hur Vittra klarade av en sån "storträning" med lite nya redskap mot hennes stress. Men Shiva gjorde nästan så jag fick dåligt samvete för hon sjöng så glatt i morse att det kändes som om jag snuvade henne på konfekten idag. Men men...  Det är ju matte som bestämmer. Vi körde hem till Mia och Viggo och åkte med dem upp till Lönsboda. Viggo var trött efter sitt WT i går men Vittra var på hugget. Vi var många idag - 8 hundar tror jag - och fick dela oss i två grupper. Cecilia kom med en ny rolig indelning - i färg och vi hamnade med "de gula".












Jag vet inte riktigt vad jag skall säga om dagen. Visst - hon var ljudlig som vanligt men jag tycker nog att hon hanterar stressen något bättre nu. Men hon skall inte vara i så stora träningssammanhang. Hon skall träna med färre hundar. Men det var hanterbart iaf. Hon är definitivt inte färdig för starter varken på Wt eller andra jaktprov och visst - hon låter nästan hela tiden men det är ändå några nyanser mindre. Hon kan ligga litet tag på avstånd och sansa sig. Men arbetet är det inget fel på. Idag var jag dock lite stygg mot henne och utsatte henne för alldeles för stora utmaningar efter hennes erfarenhet. Men jag ville att hon skulle få jobba lite hårdare än hon var van vid för att jobba av sig lite stress. Men liite för högt satte jag ribban. Men hon markera hyfsat, har en excellent näsa (syntes framförallt på vattnet idag) går hyfsat fritt följ även om det inte ser vackert ut och går att hantera. Hon blir dock lite för taggad vid markeringar. Å det var det vi tränade mest idag. Markering bakom ett stengärde, hon hade lite svårt att gå över men efter lite hjälp gick hon över vid tredje kastet. Svårt med avståndet ibland i terrängbyte.












Vi gjorde sen några markeringar över ett buskage ut på en äng och Vittra stannade även här före ett stengärde och kom inte ut riktigt på ängen. Vi hade gjort samma övning med Shiva, Sixten och Nolte några dagar tidigare men de har ju kommit längre. Sen kom det "svarta gänget" och ville hålla fika. Vittra fick bada lite innan för att svalka sig - av dubbla orsaker - och sen fick hon ligga passiv vid fikat.













Mitt under fikat kom en störtskur och vi fick skula i den mysiga fikaplatsen med grill och allt. Men strax gick skuren över och vi började igen. Vi gjorde då vattenmarkeringar ungefär där vi tränat innan fikat. Detta triggar ju Vittra ännu mer men hon fungerar iaf. Hon är en hyfsad markör även i vatten men näckrosbladen gör henne lite förvirrad ibland. Vid sin ena markering simmade hon rakt mot ett blad eller blomma som stod rakt upp. Men när hon kom i vind för den kastade apporten gjorde hon en gir som såg så rolig ut att vi började skratta. Det var en mycket tvär högersväng rätt mot den riktiga apporten. Ingen tvekan då längre. Hon markerar givetvis även de andras apporter och det fick hon belöning för då ena hunden tjuvstartade lite och inte fick hämta apporten sen. Vittra tog glatt mot denna extra chans att få apportera.

Andra gången Vittra skulle få en uppgift kastade jag själv en markering i vattnet, förflyttade oss i motsatt riktning (här var det inget vackert fotgående) och kastade en markering på land oxå som hon fick hämta först. När den var inne gick vi tillbaka till vattnet och hon fick hämta hem den oxå. Hon visade hyfsad stadga men som sagt det såg inte så snyggt ut. Sen kände vi oss färdiga för dagen och lät Vittra och Viggo springa av sig lite i skogen och körde sen hem och hämtade Shiva för en längre promenad i "Mias skog".

Dagens Lindström:


Kommentarer
Postat av: Svullo

Du hade rätt - den vita tutten är inte kvar längre...

2008-07-20 @ 20:39:31
Postat av: Carina

Gud vad jag fick fundera innan jag fattade - skrattar

2008-07-20 @ 21:01:17
Postat av: Helene & Wallander

Det var väl inte fel att testa Vittra och se hur hon fungerar för tillfället, bra att ha något att jämföra med framöver. Övning ger färdighet har jag oxå hört någon säga.

2008-07-21 @ 00:17:58
URL: http://wallander.blogg.se/
Postat av: Lisa

Hon ser helkool ut på bilderna.

2008-07-21 @ 18:34:44
URL: http://kackelikojan.webblogg.se/
Postat av: Ingela

Lika fina bilder som vanligt, tycker ni verkar ha det underbart!

2008-07-21 @ 19:08:38
URL: http://tessietosingsdagbok.blogg.se/
Postat av: Malin, Oscar och Zolo

Vad ni e flitiga, blir ju helt avundsjuk på ert tränande med det saknas den fina träningsmiljön här hos oss i hjärup inte en skog så långt ögat kan nå:)



Ha en underbar helg och jag vill ha mycket bilder och träningstips så jag kan komma ifatt sen;)



KRAM

2008-07-22 @ 11:22:31
URL: http://tokigaflattar.dinstudio.se

Lämna fotspår här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0