Träning i Tågerup.

Kia (Spader Damen) har ordnat en kurs, för oss valpköpare, i Kent Wiberg och Gert Nordströms regi. En nybörjarkurs i apportering och jaktlydnad. Jag anmälde givetvis mig och Vittra direkt då jag måste piska mig själv genom att gå kurs för att främst träna lydnaden men givetvis även apporteringen. Vittra är ju lite väl het i sådana samanhang  - så ock även idag. Jag körde dit i mitt tycke god tid men körde givetvis fel så jag kom sist med andan i halsen. Det märktes hela första timmen kan jag säga. Vittra var vild och vacker ;-)

Förutom mig och Vittra var där 7 andra ekipage. Kia och Bigge, Ia och Kelly, Liza och Vega, Mattias och Boston (en Inkwellare precis som Shiva), Ingela och Tessie, Mia och Viggo (Ingelas och Mias tur att vara hermeliner - Meitashermeliner) och slutligen Lena och Guinness. I mitten på bilden våra excellenta instruktörer Kent och Gert.

image289

Vi började med vanliga markeringar i storgrupp. Både framför oss och bakom oss. Framför oss hade inga hundar problem att markera men kast bakom oss missade flera av hundarna...men inte Vittra inte. Hon är lika präglad på "kva-kva-kva" som Shiva är på skott! Det är ju då något händer *ler* Jag skall be funktionärerna på jaktprov kvacka ordentligt när det blir dags för det. Vittra är arbetsglad till tusen och det hörs även en del tyvärr.. Men det kanske går att tygla lite mer framåt iaf.

image290
Lena, Kia och Bigge

Sen delade vi upp oss i grupper och fortsatte med markeringsövningarna. Vittra är en väldigt god markör och finner dummyn snabbt och levererar den snabbt till matte. Lite problem med avlämningarna har vi fortfarande men det är ju betydligt bättre än det har varit. Men full fart - rakt in - är det iaf. (vid ett par tillfällen sprang hon dock rakt mot Ia istället för mig. Såg nästan ut som hon såg fel eller tänkte fel. Men det var bara på ena stället vi apporterade på) Det vi annars måste träna på är givetvis stadga och lydnad...trist men sant. Stadgan brukar jag kommit längre på på en ettåring men av någon anledning har jag mest lagt krutet på avlämningarna. Lydnaden är jag ju jämt sämst på och fotgåendet finns inte över huvudtaget. Fot var inget Vittra la på minnet från brukshundklubbens två kurser utan det var nog "matte viftar med en köttbulle" som fastnade. Å inga köttbullar - inget fotgående! Hon verkar inte ha en susning om vad det innebär. Jag måste givetvis tänka om i inlärningen av fot. Vittras mage tål dessutom inte köttbullar längre *ler*

image291
Lena, Guinness och Kent

Sen bytte vi grupp och fick lära oss en övning där hunden inte får hämta markeringen så länge som hunden är taggad. Vi lärde oss den mest teoretiskt då det hade krävts två tre timmar att få tex Vittra att "glömma" eller iaf inte bry sig om den slängda dummyn. Vi provade lite grann och Vittra hade mycket svårt att varva ner men slutade pipa efter ett litet tag. Men hon visade länge med kroppen att hon absolut visste var den var.

image292
Mia i dirigeringstagen (men Viggo sitter lugnt  lååångt bakom) - Ingela fnular med sin pall

Sen provade vi lite på linjetag. Gert rådde oss till att lägga dummyn längst ut först och ev en rådjursdummy närmast för att minska risken för ev byte. Jag trodde denna övning skulle vara en baggis för Vittra men hon var nog helt slut i huvudet då hon mest vimsade omkring. Helt plötsligt kunde hon inte lämna av eller gå på linje. Hon släppte dummyn vid ett flertal gånger på vägen in. Det har hon aldrig gjort tidigare. Men men - någon gång skall vara den första. Hon släppte och börja nosa runt i skogen och sprang och hämtade en gammal dummy som hon hämtat tidigare och allt annat tokigt. Men hon var nog trött efter ett par timmars träning. Hon är ju bara ett år.

image293
Två nyblivna ettåringar (förra veckan) Vittra och Bigge

Sist provade vi med lite vilt. Gert kastade en stor trut och jag trodde åter igen det skulle funka direkt. Men Vittra ville inte alls ta den äckliga truten i munnen. Bakläxa igen. Hon har ju tagit råkor, kråkor, skator, änder, fasaner och kanin, men trut har vi missat. Bigge tyckte dock att den var jättegod och knallade tom en gång för att få njuta av den lite till.

image294
"Vill ha!"

Det skall bli kul att fortsätta denna kursen. Även att träna hemma så klart - så man slipper att skämmas fortsättningsvis ;-)


Dagens Lindström:
image295

Kommentarer
Postat av: kia

Får jag sno bilder? Denna gång frågar jag innan jag tar)
Tack för i dag
Kia

2008-01-20 @ 19:03:11
Postat av: Mia o VIggo

Jag ser ju inte lite dum ut på den bilden. Vad tusan sysslar jag med...hm. Synd att jag måste jobba i veckan, jag hade känt för en långrunda... ska bli skönt när det är ljusare på kvällen så man kan ut o gå även efter jobbdagens slut! Må så gott, vi hörs!

2008-01-20 @ 20:47:20
Postat av: annmari bogren

Låter kul med kurs!! Jag har förfallit totalt, så även mina hundar.... Du kan väl hälsa till Kent och Gert från mig!! Min gamla hund Sally är kullsyskon till Kents första flatte. Tyvärr fick dom ta bort honom tidigt för han fick tumörer. Kanske skulle komma och hälsa på nån gång?...

2008-01-21 @ 17:55:20
Postat av: cattis

det verkar vara en trevlig kurs ni börjat!!! hade oxå velat gå kurs men får vänta lite.

kramar cattis o zack

2008-01-21 @ 18:20:18
URL: http://cattisflats.blogg.se
Postat av: Malin, Oscar & Zolo

Hua va duktiga ni är på att träna, men efter nästa veckas semester blir det träna av här oxå!!!! Med med Oscar hoppar vi jakten ännu ett tag och satsar på viltspår och lydnad men det är inte fy skam det även om jakten är sååååå kul.

KRAM på er och träna lugnt

2008-01-22 @ 21:52:07
URL: http://tokigaflattar.dinstudio.se
Postat av: Maria & Meia

Va kul med en Spader Damen-kurs (även fast det tydligen slinkit med några utbölingar :)). Du kan ju höra av dig när du löst mysteriet med att gå fot utan köttbulle....

2008-01-24 @ 10:57:13
URL: http://www.eng-johnsson.se
Postat av: flattematte

Hejsan! Numera kan du nå mig på [email protected]. Finns inte på MP längre.
Hoppas ni inte blåser bort i stormen...

2008-01-25 @ 17:40:40

Lämna fotspår här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0