Starsholma igen

Idag var det träning i Starsholma igen. Jag vaknade till en regnfri morgon som tur var. I gårkväll när jag tittade ut när det ösregnade och ven runt öronen kände jag mig inte alls sugen på att stå ute och träna hund i en massa timmar. Men lusten kom omedelbart tillbaka när jag vaknade.


image280
Förväntansfulla men tysta hundar

Vi började med att göra några "osynliga" linjetag som var i varierande svårighetsgrad. Detta är ju inte Shivas starka sida, varken linjetag, stoppsignal eller dirigering. Kommer förmodligen inte bli heller (det sparar jag till Vittra som har blivit en fena på stoppsignalen på några få gånger) Det blev ett lite sökaktigt linjetag men apporterna hämtades in efter lite jox. De andra var betydligt bättre även om det var vissa problem för många idag. Men en löptik mitt bland alla hanar är ju inte så lätt. Men de flesta klarade av linjetagen hyfsat även om en del blev lite mer som ett mellanting mellan dirigering och sök.

image282
Cecilia och Nolte in action

image283

Därefter började det tuffa för dagen. Lååånga markeringar över en stor äng och mot ett björkbuskage. Helt omöjligt för hundarna att fokusera var dummiesarna hamnade. Pedagogiskt nog sattes vita sockar på dummiesarna men det hjälpte föga. Det var för svårt och hundarna var för ofokuserade.

image284
Kolla Scillas alltid helt underbara kontakt med matte

Shiva ökade på hanarnas svårigheter med löptiken, genom att kissa mitt i den ena rutan och bajsa i den andra ;-) Blev ju ett bry för hanarna att markera över *skäms* Men men...vi har ju inga maskiner. Sen tog vi en välbehövlig fika...markeringarna höll vi på med lääänge eftersom det var så svårt. Vi skulle givetvis gått närmare och gjort de enklare - men ibland är man ju för envis för sitt eget (och hundarnas) bästa.

image285
Kolla på "lap doggen" Guinness. Scilla gör det nästan igen! ;-)

image287

Till fikan kom även en hund till (med matte och husse så klart) som är konvalecent och bara skulle vara social. Han var rätt intresserad av att göra annat än att fika ;-) Han var laddad att börja jobba igen.

image281
Shiva fokuserad och tyst!

Sen började det riktigt svåra. Alla var inställda på att nu skulle allting klaffa. Vi var till och med rädda för att vi gjort det för lätt. Ett stort sök med många utlagda dummies som hundarna skulle få jobba i en och en i taget. Dummiesarna låg hyfsat tätt uppe på en kulle och jag tror att det låg 24 st där. Innan kullen låg där ett antal smådummiesar på en liten äng. Hundarna sprang tomma både länge och väl ute i söket och efter en timme började jag tro att vi skulle få lämna några dummiesar där. En och annan förare funderade nog på att lämna kvar även hunden där såg det ut som ;-) Eller byta ras...eller något annat drastiskt *ler* Jag är lite nöjd med Shiva idag trots allt. Hon var lös i alla förflyttningar och stor del av tiden för övrigt. Hon gick inte upp i varv heller idag och var sansad. Men inte särskilt effektiv. Men det var något konstigt idag. Det var nog inte bara löptiken även om det säkert störde hanarna mest. Men vittringen kan inte varit på topp ute i marken. Å som sagt...det är ju inga maskiner vi har.

Dagens Lindström:

image288

Kommentarer
Postat av: Mia

KAN Shiva komma in tomhänt på ett sök? Jag tror dig inte....

2008-01-13 @ 22:14:52
Postat av: Maria & Meia

Vilket träningsgäng du har hittat! Nu får jag nog plocka fram dummiesarna igen. Har haft träningsuppehåll (läs: latat mig) sen i julas :)
Även fast det är frustrerande när hundarna inte gör som man vill så är det ändå skönt att det är individer man pysslar med. Och man kan ALLTID skylla på att vittringen är dålig :)

2008-01-15 @ 10:53:23
URL: http://www.eng-johnsson.se
Postat av: Sara

Vad kul att Vittra blivit så duktig på stoppsignaler! Det är verkligen något att glädjas över och något ni kommer få mycket nytta av med tiden. Om inte träningen i sig i söndags gick så bra så får man väl vara nöjd med att hundarna blev ordentligt rastade i alla fall, så brukar jag tänka...

2008-01-15 @ 17:54:01
URL: http://pojkarnavov.webblogg.se
Postat av: cecilia och nolte

Jag flexade ut idag och gjorde samma övningar som i söndags,fast utan någon löptik.....och allt gick perfekt!
Så nu har Nolte bestämt sig.Från och med nu är det
slut och bry sig om tjejer,nu är det bara matte och dummies som gäller!! Va tror ni om det???

2008-01-15 @ 19:15:18
Postat av: Malin, oscar och Zolo

Vad roligt m träning. just nu ligger vi väldigt lågt med träningen men v 5 skall Oscar minsann få följa med till Sälen o då skall vi ut i skidspåren tillsammans.

Det bästa är ju att även om träningen inte gått bra så blir hundarna trötta iaf.

2008-01-16 @ 15:49:20
URL: http://tokigaflattar.dinstudio.se
Postat av: Coffe o Maggan

GRATTIS VITTRA PÅ ETT ÅRSDAGEN
MAMMA O MORMOR

2008-01-17 @ 12:09:16
Postat av: Sara

Hipp, hipp hurra, för lilla Vittra idag!!! Många födelsedagskramar från Sara, Östen och Sudden

2008-01-17 @ 12:24:44
URL: http://pojkarnavov.webblogg.se
Postat av: Carina

Matte är så hemsk som lämnar ettåringen själv med mormor och morfar idag. Matte får kompensera det i kväll. Grattis Vittra!!!

2008-01-17 @ 15:24:50
Postat av: Mia o Viggo

HURRA HURRA HURRA!
Grattis Vittra på ett-årsdagen!

2008-01-17 @ 18:15:12
Postat av: Malin, Oscar & Zolo

GRATTIS Vittra på 1-årsdagen.

Hoppas att du har fått något gott att äta idag.

2008-01-17 @ 18:31:31
URL: http://tokigaflattar.dinstudio.se
Postat av: Ingela & Tessie

Grattis Vittra på din alldeles egna födelsedag.

2008-01-18 @ 14:59:14
Postat av: Anna Ruben och Hobbe

Nu har jag äntligen hittat rätt igen! Sökte tydligen på fel blogg.

Tack för sällskapet idag, Ruben var fullkomligt däckad resten av dagen.

Ha det! Anna

P.S. Jag ska vara rädd om avlämningarna! D.S.

2008-01-19 @ 22:00:29

Lämna fotspår här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0