Träning i Pärup

Jag träffade min kusin Anette igår och hon sa att hon följer min blogg lite då och då. Hennes spontana kommentar var "Gud vad du tränar mycket" . Å så är det nog. Har man två unga hundar så får man ju hålla igång dem. Sen har jag ju haft tur att komma med i flera olika träningsgäng och går kurser lite överallt. Så jag var ju tvungen att börja en kurs till idag ;-) Idag lyckades jag smyga in mig på träning i Pärup tillsammans med Meitas jul-kull. Mia och Ingela tränar jag ju med på Spader Damens kurs i Saxtorp oxå och en annan kullmedlem tränar jag ju med uppe i Lönsboda på söndagar. Så det är ju mycket "same same but different..."  Dessa träningar håller Marie i som även själv har en från kullen nämligen vackra bruna Agnes.

image338
Ingela på "eftersnacket" som dessutom tog sin femte raka etta i viltspår idag!!!!! Hur tusan gör ni? Grattis!

Vi började med att rasta av hundarna tillsammans när vi förflyttade oss ut till den sökruta vi skulle börja med. Stackars Tessie blev lite mobbad igen och det verkar faktiskt som de bruna damerna är lite surare. Vittra var bufflig igen men lugnade sig fortare än sist - kanske beroende på att hon hade fullt upp själv att hålla styr på gentlemännen. Vi hade vilt med oss till söket och även lite dummy ifall det inte skulle fungera med vilt. För de som ville användes även strumpor att stoppa fåglarna i.

Vi var fem ekipage och Vittra startade sist. Hennes förväntan var hög och hon blev givetvis lite pipig. Men idag var jag rätt koncentrerad på att sysselsätta Vittra med "håll fast" övningar, "se men inte ta", Gå förbi utan att ta etc. Detta gjorde ju att hennes fokus flyttades från de hundar som jobbade på söket. Detta fungerade faktiskt! Jag provade även Kent och Gerts övning om att kasta en markering och gå fot tills Vittra släpper fixeringen vid dummyn och det fungerade oxå rätt hyfsat. Sen stod jag själv lite okoncentrerat och viftade med en dummy vilket givetvis stressade upp Vittra igen - å jag fick bannor av Marie ;-)

image339
Marie bakom flaskor termosar och tulpaner

Söket gick sisådär... Vittra började med att rulla sig på en skata (svart-vit Miamaria eller "Pica pica" på latin) och nobba en kråka (grå-svart;-) innan hon hämtade in första fasanen. Hon var lite försiktig med den oxå och fick lockas att ta upp den. Hon är fortfarande lite blyg för vilt. Sen kom där in en fasan till in - lite  fortare denna gången. Sen tog hon spontant in en kråkfågel till. Sen gick jag ut för att stötta henne att ta in de hon nobbat i början och de tog hon upp utan problem. Men problemet blev att jag började gå mot min ursprungsplats när hon tagit upp fågeln för att ta emot den där - å detta funkar inte på Vittra. Hon tycker inte att apporten verkar vara något värd om matte ändå vänder henne ryggen och går därifrån. Så hon släppte den...jag hade ju bestämt mig för att inte göra så! Så lätt man fastnar i mönster. Jag har gjort så med alla mina andra hundar och det har funkat. Men Vittra vill spela med egna regler. Alla är de ju olika. Måste påminna mig om det nästa träning...dvs i morgon.

image340
Mitt i fikan (med semlor som Ingela bjöd på) kom Tonie hem efter att ha varit och tittat på Fabbebäbisar. Tror hon är lite sugen på en son efter Fabian....

Sen gjorde de andra en markering med en "strumpfågel" men då kändes Vittra för het så vi hoppade över det. (bra beslut) Däremot lät jag henne apportera på ett rätt långt linjetag en fasan med strumpa. Den vita strumpan gjorde att fågeln syntes i dimman och Vittra noterade även att vi "tappade" den bakom oss. Hon tog ett spikrakt linjetag! *nöjd* Därefter var det fika inne hos Tonie och Marie med reflektioner från dagens träning. Nyttigt och ack så lätt att glömma när man tränar annars.

image341
Miamaria, som inte vill vara med på bild, och Fabian som hemskt gärna vill smaka på fastlagsbulle.

Mitt som vi satt där så ringde Polisen och Marie och Tonie fick ge sig ut på ett eftersök på rådjur i markerna runt knuten. Det var en förskräcklig dimma så vi var lite nervösa när vi skulle köra hem. Man såg inte många meter i taget. Men Mia fixade det galant. Tack för skjutsen och sällskapet!

image342
En som inte alls har några problem med att vara med på bild ;-)

I morgon är det träning utanför Hammenhög med Vittra-kvittra. Sen är det fest hemma hos Kia för att fira av de tre viltspårschampinjonerna kenneln fick 2007. Ska bli kul att träffa "alla" igen. På söndag är det äntligen (enl Shiva) dags att åka norrut för träning i Starsholma igen. Sen är det måndag igen ;-)

Dagens Lindström:

image343

Kommentarer
Postat av: Ingela

Jag vill INTE vara med på bild, ser ju inte klok ut!!!!!

Bortsett från fotot de så var det jätte trevligt igår,ser redan framemot nästa träning. Glöm nu inte att ta det lite lugnt i mellan åt bara, och ta vara på dig själv.

2008-02-09 @ 10:25:09
URL: http://tessietosingsdagbok.blogg.se
Postat av: Miamaria

Jag är däremot jättenöjd med min bild!! hahaha, du är för kul du Carina!!

2008-02-09 @ 11:45:05
Postat av: Lisa

Kul att få rapporter om vad ni har för er! Härmed ger jag er i uppgift att skriva exakt vad ni har gjort på träningen, ni får turas om. Så får jag och Dorran en liten chans att göra likadant. Kursen i Saxtorp har ju
jag inte så långt till. Det får bli nästa gång! Gud va' trött jag är på att bo på fel ställe! Fast jag trivs här...

2008-02-09 @ 21:35:22
URL: http://kackelikojan.webblogg.se

Lämna fotspår här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0