Efter stormen... Träning vid Hjärtasjöbaden

Idag var det söndagsträning igen. Vi skulle vara vid Hjärtasjöbaden utanför Lönsboda och jag var först på plats som vanligt. Men jag kom bara in en bit på vägen som leder dit... Efter några hundra meter in på vägen ligger det en gran tvärs över vägen. Inte så stor men dock. Troligen för stor för att man skulle klara av att dra den från vägen även om man var flera stycken.

image383

Det var bara att hålla tungan rätt i mun och försöka backa bak den slingriga smala vägen tills jag kunde vända och stoppa de andra. Nästa på plats var Barbro och Julia. Hon hade telefon nr till Fia som bor närmast. Skulle vi träna någon annanstans eller skulle vi försöka få bort trädet? Att inte träna alls fanns det inga tankar på. Då trädet inte var så speciellt stort kom vi fram till att vi skulle försöka såga av det. Fia skulle försöka ordna en motorsåg om någon kunde såga. Jag har bara en eldriven motorsåg hemma men tänkte att det kunde väl inte vara så stor skillnad så jag tog på mig att såga.

image385
Snart var både Ingegerd och Fia med motorsågen på plats.

image403
Vart skall vi ta av den tro?

Svårast var väl att få igång den. Jag fick dra ett otal gånger innan den hostade till och Fia fick hjälpa till att stå på den så den höll sig stilla under tiden. Tur att inga skogsarbetare såg oss ;-) Men skam den som ger sig.

image404
Sveaskog hörde av sig senare och erbjöd jobb ;-)

Själva sågningen var lätt som en plätt och med gemensamma krafter så lyckades vi dra trädet åt sidan.


image384


image386
Fia passade på att träna armstyrkan när hon försökte flytta rot och nedersta stammen åt andra sidan. Så var första hindret forcerat och vi kunde köra förbi och hoppades att där inte låg fler träd ivägen (vilket det inte gjorde)

image387


Så kunde vi börja vår träning tills slut. Visst är vi ett energiskt gäng tanter? Det finns inga hinder när man skall ut i skogen och träna med hundarna. Varken väder eller fallna träd stoppar oss. *fnissar*

Vi var bara fyra stycken på träningen idag men det blev desto effektivare kändes det som. Jag hade glömt att Cecilia var "i utomlands" som Leffe Larsson brukar uttrycka sig (Kan rekommendera hans blogg förresten http://www.lifeofleif.com/indexx.html ) och hon kommer säkert undra vad det var för flummigt telefonsvararmeddelande ang träd och ev motorsågar när hon kommer hem ;-)

image390

Vi började med att träna på det som Shiva sprack helt på i söndags. Att titta på en markering men skickas på en dirigering någon annanstans för att till sist få hämta hem markeringen. Vi kastade en enkelmarkering och sedan hade vi fyra öar med dummies som låg i lite olika svårighetsgrader. Enklast var nog rakt bak i helt motsatt riktning och sen fanns en "ö" rakt åt höger och den svåraste var snett åt vänster i förhållande till markeringen.

image388
Shiva på väg in

Shiva fick ta dirigeringarna rakt bak för att det skulle bli så tydligt som möjligt för henne och hon spikade dem mycket bra. Jag hade henne lös i princip hela dagen idag och hon knallade vid en markering som hon inte skulle ta. Jag fick dock stopp på henne efter ett par meter - men ändå... Hon borde inte göra så enkla fel vid 4 år. Men fortsättningsvis när hon skulle gå på varje markering så stannade hon efter ett par meter som om jag hade rutit igen på henne. Varje gång fick jag säga apport till henne en gång till för att hon skulle våga springa vidare. Hon är vek och min röst är väl för hård är väl bara att konstatera. Men det verkar ju inte som hon riktigt förstår varför jag blir arg när hon knallar...? Vi för väl se om hon löser upp den knuten själv tills nästa gång.

image389
Sixten lämnar av. Se så snyggt han "bjuder upp" dummyn.

Sen kastade vi dubbelmarkeringar till varandra. Inte en åt var sida som man oftast gör utan i samma linje, men med olika avstånd. Svårt att kasta så rakt som möjligt men mycket nyttig övning för hundarna. Shiva är inte jätteduktig på avståndsbedömning. Hon börjar ofta leta flera meter innan nerslagsplatsen. Men dessa markeringar löste hon hyfsat. Den bakersta var dock lite jobbigare - det märktes. Sixten är nog den vassaste markör jag sett - det är alltid rakt på sak och han har dessutom väldigt snabba upptag.

image391

Olli är inte så mycket sämre han heller. Jag älskar att se en golden jobba. Det ser "softare" ut, eller hur jag skall uttrycka det, när de jobbar men man skall inte vilseledas att det är mindre effektivt. Olli är en effektiv och väldigt "förig" golden hane som har åldern och charmen på sin sida.

image392
Lika snabba upptag har han.

Därefter skickade vi hundarna på det som fanns kvar i dirigeringsöarna. Jag gick lite närmare än de andra med Shiva då hon inte sett dem läggas ut och hon går rätt hyfsat på linje 15 meter ut ungefär...sen börjar hon söka. Jag fick kalla in henne en gång och gå ytterligare lite närmare. Samma sak igen men efter några stoppsignaler (som satt sådär) och "ut" kommandon så kom hon rätt till slut. Jag tänkte först avsluta det sådär men som tur var stoppade Fia det och sa att jag skulle skicka henne dit en gång till nu när hon visste att det fanns dummies där. Jag ökade avståndet betydligt och skickade henne igen. Hon gick spikrakt och matte blev så glad så glad. Man ser riktigt att Shiva oxå blir glad när hon förstår uppgiften och att jag är nöjd med henne.

Barbros Julia är bara två år men redan en mycket duktig markör. Det som strulade lite idag på markeringarna och dirigeringarna var hennes avlämningar. Hon bar ofta dummiesarna som cigarrer i munnen och ville inte riktigt lämna dem i hand.


image393
Barbro sa att hon kommer fortsätta att träna avlämningarna hemma, inomhus. Jag tycker oxå att det är viktigt att hålla isär de bitarna för hunden kan ju göra ett perfekt jobb hela vägen men missa avlämningsbiten å då är det ju synd om man blir sur och irriterad för den sista biten utan att berömma det andra arbetet.

Sen var det fika... Olli skötte inte riktigt sin uppgift och höll fikatiden så min mage sa ifrån innan hans. Han började iofs passa sin ryggsäck tidigt på förmiddagen så ingen skulle sno hans fika ;-)

image394

image395

image396
Nästan alltid när jag har kameran framme så är det Olli som suger min blick.. När jag kollar korten efteråt så är det alltid flest (och bäst *ler*) kort på Olli :-) Ni andra får ursäkta lite ;-) Men gula hundar gör sig bättre på kort än svarta. Dessutom flirtar han med kameran. Får kanske bli en gul nästa gång. Är faktiskt lite sugen på en golden efter att ha sett alla fina golden på träningarna.

Men även Sixten fastnar ju ibland...

image397

Är det någon som uppmärksammar att alla i "meritjägar-klanen" har speciella handskar så är detta helt riktigt. Det är Barbro som har hittat dessa excellenta handskar med vit "handflata" som gör att dirigeringstecknen syns mycket bättre på långt håll.

image399

Så nu kan hundarna inte skylla på något längre att de inte ser eller så... ;-) Det börjar så smått även bli inne att ha orangea jackor så vi andra får väl hänga med snart vi oxå *ler*

image398
Barbro syns betydligt bättre i denna än i den hon brukar ha. Mycket smart även i hundträningssammanhang.

Efter fikat gick vi ner i en granskog och la ut två sökrutor som avslutning. Vi gjorde dem rätt smala och djupa då Barbro ville träna att Julia skulle gå på djupet. Vi skickade omväxlande i rutorna och två hundar jobbade samtidigt i de olika rutorna utan problem.

image400
Olli på väg in.

Sen var det dags att åka hem. Men det är underbara omgivningar vi tränar i och vi skall ha ett litet internat där i maj och träna både lördag och söndag. Det ser vi fram emot.

image401

Det syns inte i bild här men till vänster ligger sjön som vi skall träna vatten i till våren.


Tack för idag tjejer!


Dagens Lindström:

image402


Kommentarer
Postat av: ia

Väntar på fortsättningen.
Medans jag väntar, du har inte funderat på att bli skoghuggare?

2008-02-24 @ 16:34:16
URL: http://kellybrown.blogg.se
Postat av: Mia

Vilka underbara träningar ni har! Är inte lite avundsjuk, själv ligger jag här på min sista sportlovsdag o är sjuk... trist.

2008-02-24 @ 17:41:29
Postat av: flattematte

Ni är ju helt otroliga tjejer!! Inget kan visst stoppa era träningar!

2008-02-24 @ 21:16:02
Postat av: Ingela

KVINNOR KAN SJÄLV det har ni bevisat nu! Super bra jobbat.
Nu efter sista stormen så kan du väl få jobb på alla skogsbolag :)när de ser hur bra handlag du har med sågen.

2008-02-25 @ 15:28:08
URL: http://tessietosingsdagbok.blogg.se
Postat av: Susanne och Dumle

Hejsan! Verkar varit en händelserik träning:)
Skulle ni vilja ta med mig i mailinlistan så kan jag vara med med min "guling" när tid finns.

2008-02-25 @ 17:35:17
Postat av: Wallander & Helene

Bra kvinnor reder sig själv... det bevisade ni verkligen igår.

2-beningar i oranga jackor, fy bubblan säger Wallander med raggen uppfälld. Hade han kunnat så hade han gått igenom stenväggar för att undvika dem och så sägs det att hundar är färgblinda, hm...

2008-02-25 @ 22:34:39
URL: http://wallander.blogg.se
Postat av: Lena och Guinness

PANTERTANTER!!!!!!!!!!

2008-02-26 @ 17:25:03
Postat av: Kia

Du klär i motorsåg!!! Får man låna dig till våren?
Kia

2008-02-28 @ 10:30:17
URL: http://www.kennelspaderdamens.se

Lämna fotspår här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0