Träning vid Hjärtasjön

Ibland känns det som om söndagarna duggar tätt. Veckorna mellan bara flyger iväg. Men idag var första söndagen iaf som det inte regnade hela tiden. Inte alls faktiskt! Första skuren kom på hemvägen. Eftersom mina föräldrar är på semester 4 veckor nu så har jag ingen som kan ta ut Vittra i halvlek så jag fick ta henne med. Inte helt enkelt skulle det visa sig denna gång. Förra gången gick det faktiskt rätt okey men idag var det halaballo mest hela tiden. Nåväl, det var mycket folk i dag och ännu mer hundar. Det är inte bara jag som komm med mer än en. Golden-folket är oxå rätt duktiga på att samla på sig hundar. En valp på fem månader och en på sju var med och socialtränades och spårtränades. Ingrid var där med sina tre goldengossar och Susanne med sina två gula gossar. Ingegerd och Mia och Mia med sina gulingar. 8 stycken goldenhanar alltså! Jag som hade uppfattningen innan jag började i denna träningsgrupp att goldenägare inte tränade jakt *ler* Ibland får man omvärdera sin uppfattning. Fia var ensam om att representera labben och Cecilia, Barbro och jag fick äran att visa vad flattarna går för. Tretton hundar alltså plus en liten svart sak som var med som sällskap. Julia, Charlie och Wilmer hade även sina hussar med sig så vi var inte ont om folk heller.



Vi delade upp oss i två grupper där ena gruppen tränade sök och den andra vattenmarkeringar. Barbro och Göran hade sin kanot med sig och det var ju kanon att kunna träna lite längre markeringar på vatten och dirigeringar för dem som ville det. Det var inte helt enkelt för hundarna då iaf Shiva var helt ovan vid att där var en kanot i vattnet samtidigt. Hon hade svårt att fokusera på markeringarna eller så såg hon inte vissa då kanoten stal uppmärksamheten. Fåglarna drev rätt långt efter kasten oxå så det var mer än en fågel som fick kastas om och tas lite närmare. Men häftigt verkligen att få prova på det oxå. Tack Barbro och Göran! Mia och Mikael hade änder och en trut med sig så det blev en bra vattenträning.



Shiva tog in två markeringar som var hyfsat långa men den ena fick jag kalla in henne på och skicka på ett linjetag. Men den satte hon kanon. Ett par markeringar missade hon helt och simmade bara ut lite förvirrat 5-10 meter innan hon simmade in igen. Det var de kasten som gick från kanoten och in som hon inte uppfattade. Men när fågeln kastades framför eller bakom kanoten som det gick bättre. Shivas avlämningar var superba idag och hon ville inte ens ha godis efter utan ville mer pussa lite längre på fågeln. Jag vågar inte riktigt korrigera det då jag är så rädd om avlämningarna. Men vi kan kanske åka på att hon tjafsar med viltet efteråt.



Vittra skrek mest hela tiden när hon satt i bilen, trots att jag till sist satt solskydd i framrutan så hon inte skulle se oss. Det tystnade efter en väääldigt lång stund och när hon varit tyst ett tag fick hon oxå komma ut och hämta två änder i vattnet. Jag använde dock inte kanoten till henne utan kastade själv. Hennes stadga är helt okey nu vid vattnet.



När vi var färdiga vid vattnet körde jag upp till de andra i sökrutan och de var i princip färdiga så vi bröt för fika. Jag lät bilen vara kvar där uppe och gick fot med hundarna till parkeringen. Det var varmt och gott när vi fikade så vi fick börja klä av oss eftersom. Shiva och Vittra var rätt stökiga vid fikan och ville visst inte ligga plats och jag blev rätt irriterad på dem. Till sist så fick jag lägga dem en bit bort och då lugnade det sig lite.





Sen gick vi upp till sökrutan och jag tänkte att om Vittra fick börja och ta ett lite större sök så skulle det nog bli lite lugnare i bilen. Hon fick gå fot ut till rutan och sitta okopplad medan jag gick ut och la 8 dummies i skogen. Hon är verkligen duktig. Hon sitter fast, väntar på kommando och är snabb som en vessla. Jag tror faktiskt hon är snabbare än Shiva även om det är hårfint. Men hon tog in alla 8 dummies hur snabbt och enkelt som helst. Lika snabb in som ut och hade faktiskt bättre grepp idag än hon brukar. Hon kan vara lite orolig i munnen när hon är ivrig. Men idag var det helt okey. När hon jobbat färdigt så hon lite lugnare ut och jag lät henne sitta passiv lite när Charlie jobbade. Hon var okopplad men det kändes helt lugnt.





Sen fick hon sitta kvar igen medan jag la ut ett nytt sök till Shiva. Vittra fick ut och hämta en för att inte bli för frustrerad av det och så gick jag och bytte hund. Vittra ylade som en liten gris som vanligt men jag försökte stänga öronen bara. Efter en stund så tystnade hon oxå. Shiva fick ut och jobba i sin ruta och hon fixade alla utom en snabbt och enkelt. Sen kom hon in tom flera gånger som för att tala om att "nu är det tomt" Men jag visste ju att där var en kvar. Jag fick stötta ut henne lite och efter en lite för lång tid så hittade hon den på ett väldigt kort avstånd oxå faktiskt.



Sen gjorde jag tre linjetag med samma slutdestination men från tre helt olika håll. Hon sätter linjetagen bättre och bättre faktiskt! Detta är nog det som hon har utvecklats mest i senaste året. Det och avlämningarna vid vatten. Sen skulle jag byta hund igen och göra några linjetag med Vittra - MEN.... hon hade visserligen varit tyst en stund men icke hon hade varit avslappnad för det. Det är nog när hon är tyst som man skall bli orolig..  Hon hade använt tiden till att äta upp bilen! Fy så besviken jag blev. Tur i oturen så var det ju inte i själva bilen hon fått fatt utan i de galonsidor som jag klätt bagaget med. Vågar inte tänka på vad som hade hänt om inte de var där. Det finns ju flera förvaringställen i sidorna som hon skulle kunnat få fatt i och då hade det blivit dyrt att fixa.



Nu får jag nog låta bli att träna tills mina föräldrar kommer hem igen. Hon kan ju inte vara hemma själv i 6 timmar och jag har dessutom tagit ner burarna helt. Å i bilen vågar jag inte ha henne själv mer...det kan bli för dyrt. Får hoppas man kan få lite tips av Barbro Börjesson sen när hon kan berätta vad jag har för ett litet monster - och hur jag skall få bukt med detta. Annars tycker jag att de har fått ett hyfsat hundrum nu. Båda burarna är nerplockade och jag kommer ha stor acceptans om väggarna går åt fanders i hallen. Panelen är ju bara att måla om och det är inte mycket tapeter som går åt därinne. När de är båda två så händer dessutom ingenting - nåja...lite syns det ju att jag har en termit men där är inget värefullt. Plastbacken med alla leksaker och tuggben är ju helt upptuggad men det kan hon ju roa sig med.










Man skulle ju kunna tro att bilderna med hundarna på är arrangerade - men det är de inte. Men de är bägge två otroooliga linslusar. Så var jag än skulle ta kort så ställde de sig i fokus.



Dagens Lindström:


Kommentarer
Postat av: cattis

vilket fint rum hundarna har.sån biabädd HADE zack o diza oxå innan.skulle städa i hundgården och när jag öppnar in i kojan, ser jag att biabädden e helt körd! visst e dem underbara de små liven? ha det gott / cattis

2008-08-24 @ 20:04:08
Postat av: cecilia och nolte

Tror nog att Vittra protesterade att hon inte fick hälsa på sitt livs kärlek idag!!

2008-08-24 @ 20:32:16
Postat av: Kia

Har haft sådana bilproblem innan när jag hade grindar i bilen.Med bur så slipper man det.Utrymmet blir visselrigen lite mindre men de kommer inte åt att bita.

Kia

2008-08-24 @ 20:32:36
Postat av: Helene & Wallander

Vittra visade klart och tydligt idag att hon inte var nöjd med situationen. Ibland är det inte lätt att vara hund och inte alltid hundägare heller.



Vad fint rum dom har dina fina tjejer!

2008-08-24 @ 23:37:20
URL: http://wallander.blogg.se/

Lämna fotspår här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0