Lördag & Söndag

I helgen var det Bosjöklosters årliga Jakt & Fiskemässa. Vi var där i lördags. Både Shiva och Vittra fick följa med. De var ju där även ifjol och det gick ju hur bra som helst fast Vittra bara var ett halvår då. Det gick lika bra i går. Inte gick de någon perfekt fot och jag återgick nog till att gå med sträckta koppel i folkmassan och det ledde ju till att de slappnade av och inte behövde hålla koll. Så lite dragande i kopplen blev det allt men det var helt hanterbart. Vad som gjorde mig gladast var att Vittra var hur lugn och snäll som helst vid alla olika hundmöten. Inte en tendens till något nafsande eller utfallsliknande - trots en hel mängd "sura" hundar som kom fram. Folk har förvånansvärt lite koll på sina hundar. Vittra till och med pussade lite på sin bror Gizmo som vi mötte på massor av ställen mellan de olika montrarna.

Jag var ju även tvungen att anmäla till skojapporteringstävlingen på uppvisningsplatsen. Där startade vi ju även i fjol. Den gången sprang ju Vittra och hämtade ett par rådjursben som hon la sig och gnagade på. I fjol nobbade Shiva ett par gympadojor och det skulle bli kul att se om det gick bättre i år. I år låg där oxå två högar med saker som skulle apporteras. I ena högen låg en träsko, en tennisboll och en mjuk lekdummy. I den andra högen låg den andra träskon, en boll till och en tygknut. Det startade fem tio hundar innan oss och de flesta nobbade träskorna. Många hundar ville inte hämta in mer än bollarna och letade vidare efter mer "riktiga" apporter. Många dubbelapporterade med olika bra resultat. Jag startade Vittra först. Hon stack iväg som ett skott och tog in både träskor och bollar. Inga snygga avlämningar och satt nog bara ner två gånger. Ibland la hon det till och med på marken. Lekdummyn var inte heller nåt problem men tygknuten ville hon absolut inte ta. Fjärde femte linjetaget dit började hon vägra att gå iväg överhuvudtaget. Hon sa tydligt till mig att "nä, där finns inget mer (som jag vill ta) och jag tänker inte springa dit mer". *ler* Det var inte mycket mer att göra så jag fick bryta där. Men glad för att hon tog in det hon gjorde. Å hyfsat fort gick det oxå.

Sen startade några hundar till och så var det dags för den svarta modellen av apportör. Skulle hon nobba skorna i år oxå tro? Nix, pix, det gick som en dans. Hon tog dummyn först och sen en boll och sen träskon. I andra högen började hon med bollen, tog träskon samtidigt och tappade givetvis bägge. Då tog hon nya tag och stoppade bollen i skon och apporterade skon *skrattar* Det såg faktiskt ut som hon funderade ut det medvetet. Sen var det bara knuten kvar och så var hon hemma. Gick hyfsat fort faktiskt. När de ropade upp resultatet så hade vi andra bästa tiden. Efter några starter till av andra hundar så behöll vi den positionen och fick välja bland lite olika priser. Jag tog en typ av slangbella till tennisbollar. Helt okey priser skänkta av Teba med tanke på att det inte kostade något att anmäla sig.

I uppvisningsringen så hade de även lite fårvallningsuppvisning och terrierrace som var kul att titta på. Border collien som vallade var jätteduktig och det var verkligen vackra välskötta får som visades upp. Det är en skönhetsupplevelse att titta på när vallhundar jobbar. Annars blev det inte så mycket shoppat i år. En pannlampa till i vinter och lite tuggben blev det hela. Men ett otroligt somrigt väder och härlig stämning. Kameran var inte med så det blir inga bilder från lördagen.

Idag var det träning i Hjärtasjön som vanligt. Vittra fick stanna hemma och jag körde och hämtade Mia och Viggo så for vi dit. Mycket folk idag oxå. Fia & Sixten, Ingegerd & Olli, Cecilia & Nolte, Barbro & Julia, Mia Michael & Charlie, Magdalena & Jissa och jag och Mia med Shiva & Viggo.

Vi började med en Walk-up med Mia som skytt med hennes riktiga bössa men utan skott. Där var nog folk på gården bredvid och vi ville inte skjuta med apportkastarna heller de första timmarna. Men Mia "pangade" verbalt och Michael kastade dummies. Shiva gick lös hela tiden och satt helt fast. Hon tittade och bad om lov hela tiden men tjuvade inte alls. Första rundorna så fick bara Ollie hämta alla och de andra fick titta på. Vi gjorde en walk-up till på vägen tillbaka och då la Mia bössa och vi hade två kastare under hela trampjakten. Det yrde dummies så vi fick ducka så det hette duga. Men ingen hund knallade nu heller.  Sen fick de som ville skicka sina hundar bakåt på det fält så låg ute. Som störning låg ett helt kubbspel ute på gräsmattan oxå. Men de flesta hundarna nobbade träpinnarna och hämtade bara dummies.

Snygg avlämning av Viggo


Magdalena och Jissa pausar efter walk-upen


Mia och Charlie

Sen delade vi upp oss i två gäng där de som skulle starta i Lärkesholm nästa helg (eller på nästa prov) gjorde ett sök på de fyra fåglarna jag hade med mig och två kaniner som Fia fixat. Det andra gänget gick ner till vattnet för att träna markeringar och linjetag.

Jissa startade och Cecilia talade om var fältet ligger

Det var ett rätt svårt fält med tre fåglar på ängen närmast och sen en fågel och två kaniner på andra sidan stengärdet. Det tog tid innan Shiva gick över stengärdet och hon fick ingen utdelning först heller. Andra eller tredje gången hon gick över så hittade hon fågeln. Men kaninerna hittade hon inte och jag bröt henne där efter ett tag. Jag vet att hon var mycket nära den ena kaninen med det gjorde ingen nytta tydligen. Nära skjuter ingen hare - eller kanin.

Shiva på väg in med en fågel



Fia och Sixten startberedda



När alla fyra var färdiga med sitt sök så bytte vi om och vi gick ner till vattnet. Jag ville bara göra något snabbt och enkelt då Vittra var själv hemma så jag gjorde bara en enkel markering som jag kastade själv. Vi stod uppe på en liten brygga och de fick hoppa i vattnet därifrån. Det var rätt grunt nedanför så det var inga problem. Någon hund försökte även hoppa upp den vägen men det var enklare lite längre in på spången. Shiva lämnade snyggt i hand (vad jag är glad för det fortfarande) och är inte precis intresserad av godiset efteråt. Så snabbt det rättade till sig när polletten väl trillade ner.


På väg till bryggan




Jissa in action


Cecilias apportkastare användes flitigt på vattnet


Nolte på G


Det var lite besvärlig uppgång men alla fixade det galant.


De andra sköt med apportkastaren både till markeringar och linjetag. Såg hur snyggt ut som helst. När alla var nöjda så bröt vi för fika.







Efter en snabbfika (där Shiva tiggde - och fick - mat från två andra förare) så bröt jag och Mia upp så jag kom hem till Vittra i hyfsad tid. Hon hade inte hittat på med allt för mycket bus heller. På vägen mot bilarna fick Shiva och Viggo bada och de såg ut att njuta.







Mia fick prova Shivas vinst från igår och man måste minsann vara rätt armstark för att klara av slangbellan.





Dagens Lindström:


Kommentarer
Postat av: Helene & Wallander

Jag har oxå varit på mässan för första gången. Jag & Marie satt i FRKs monter under söndagseftermiddagen och hade bra utsikt över alla hundaktiviteter. Detta var jätteroligt att titta på hur olika hundraser arbetade och tävligen där de skulle hämta in de olika föremålen var en höjdpunkt. Smart av Shiva att ta två på en gång!



Kaniner är tydligen inte världens populäraste "föremål" att hämta in, undrar vad det beror på? Men förhoppningsvis är det oxå en vanesak för dom. Får väl ut i Magistratsparken och träna på detta oxå, men först måste jag lyckas få tag i någon liten rackare.



Har du kommit med till Lärkesholm?

2008-09-02 @ 12:07:50
URL: http://wallander.blogg.se/
Postat av: Ingela

Super smart hund du har! Tror att du tar hem det till nästa år.

2008-09-02 @ 15:02:13
URL: http://tessietosingsdagbok.blogg.se/
Postat av: Helene & Wallander

Vad roligt att du kom med L-holm. Vi skall hålla tassar & tummar för er.

2008-09-02 @ 23:37:40
URL: http://wallander.blogg.se/
Postat av: Kia

LYCKA TILL I HELGEN CARINA.Nu hoppas vi på ett förstapris.

kia

2008-09-04 @ 11:37:46
URL: http://www.kennelspaderdamens.se

Lämna fotspår här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0