Kvällsträning i Pärup

Första dagen på jobbet och så ner till Pärup och träna Vittra efteråt - det var nästan maxat vad man orkade. Vi samåkte ner med Cecilia & Nolte och Mia & Viggo. Det är roligare att köra ihop och reflektera på vägen. Cecilia hade dessutom varit på både kennelläger i förra veckan och på FM:et i helgen så där var mycket spännande att höra om.

Nere i Pärup började vi med "följ mej" under störning (ett bollhav som kastades) som vanligt. Sen gick vi zig-zac mellan hundarna och fortsatte ner på planen. Där fortsatte störningarna och vi gjorde inkallningsövningar med bollar farandes över och framför dem. Vittra blir lite paralyserad och kommer inte när det kastas för mycket och när hunden mitt emot oxå springer. Däremot så knallade hon när alla hundarna satt på linje och flera sprang upp. Då drogs hon med.



Sen delade vi upp oss i tre gäng och Lena och Guinness kom i mitt. Anette som hjälpte Marie och Tonie höll i den första stationen. Där var matskålar ställda med någon meter i mellan fyllda med rostbiff. Hund och förare skulle gå zig-zac mellan skålarna utan att hunden skulle tjuva något kött. Vittra fick ha koppel första rundan och fick vara lös andra turen. Hon följde men det vi hade nästan ingen kontakt alls idag. Överhuvudtaget var hon lite pipig och okoncentrerad stor del av träningen. Kanske för att det var min första dag på jobbet efter semestern? Nästa övning var en liknande men här var det fåglar och kaniner som låg utlagda. Här gick jag utan koppel direkt men dessa djur triggade henne ännu mer. Det gick att kryssa runt dem men sen var hon övertygad om att hon skulle få hämta dem. Hela hennes koncentration var åt fåglarnas håll resten av kvällen. Lena och Guinness gick som på en apellplan! Guinness var så duktig! Ja Lena oxå så klart men hunden var helt som förbytt mot när jag såg honom sist. Där var två som verkligen tränat sista tiden.



Nästa övning skulle förarna klättra upp i ett älgtorn för att titta i en kikare om man kunde se rådjuret som "just skjutits". (det var ett nyligen påkört rådjur som de hittat) Hunden skulle ligga snällt och tyst nedanför medan föraren klättrade upp. Här pep Vittra ordentligt och Tonie fick kasta sin snusdosa i marken några gånger för att hon skulle tystna. Sen skulle man klättra ner och gå in på planen igen och se om man hittade djuret. Hunden skulle parkeras igen vid sidan om medan föraren gick bort mot legan. När jag "undersökt" djuret lite skulle jag kalla in Vittra. Hon tyckte det var spännande och snusade runt på rådjuret länge. Men när jag kallade in henne och skulle gå förbi det så blev hon lite byxis och valde min högra sida för att få mig mellan rådjuret och henne - ifall det skulle återuppstå och anfalla henne *ler*.



Sista stationen var Maries och där var det storviltsjakt som gällde. Vi skulle bära vapnet under förflyttning under ett elstängsel ( krypandes igen på mitt onda knä ;-) och sen sätta hunden bakom ett gömsle på "fel sida" om oss. Sen var det jakt på älg eller vildsvin. Jag satte en fullträff i en gigantisk vildsvinsgalt *skojar*. Vi sköt på ett metallmål (vet inte vad det heter) och min träff blev på ett viltsvin. Efter träffen fick man gå och hämta en klöv eller tass från "rätt djur" från en korg vid sidan om. Hunden fick sen bära eller gnaga lite på benet. Vittra blev tuff som en aga-spis med den gigantiska klöven i munnen. Stolt som en tupp gick hon sen med den vid min sida. Hon stod med den ända tills Guinness kom med en minst lika stor älgklöv i sin mun. Då blev hon helt plötsligt lite intresserad av ett byte. Hon fick nosa lite på den oxå efter ett tag.

Kvällsträningen avslutades med en trampjakt där det sköts och kastades hej-vilt. Vittra blev så het att vi valde att inte låta henne apportera alls. Hon till och med knallade i slutet då jag stod helt oförberedd och avslappnad. Som tur var så var kopplet på och hon fick ingen utdelning av tjuvandet. Mina fingrar fick sig en smäll dock men glad för att hon var kopplad ändå. Vi avslutade med att reflektera över kvällen i bygdegården och det blev en sen kväll. Vi körde hem vid 22-tiden och sen var det bara stup i säng.

Kommentarer
Postat av: Sara

Återigen låter det som om ni haft en superkul träning - skönt att ni slapp ovädret denna gång! Själv satt jag på styrelsemöte i FRK och planerade fler roliga aktiviteter till hösten, hoppas att jag kan vara med på någon av dem i alla fall...

2008-08-12 @ 16:58:22
URL: http://pojkarnavov.webblogg.se/
Postat av: cattis

låter som en nyttig och häftig träning!

ha det så gott/ cattis + två bruna.

2008-08-12 @ 23:36:35
URL: http://www.freewebs.com/cattisflats
Postat av: Ingela

Vad jag är avis på er som kunnat vara med på denna kurs satt precis som Sara och planerade en rolig höst i Frk,s regi.

Hoppas att det återkommer med fler roliga träningar.

2008-08-13 @ 18:03:00
URL: http://tessietosingsdagbok.blogg.se/
Postat av: Helene & Wallander

Herregud, vilka utmaningar för både hund & förare. Man kan inte vara på alla platser samtidigt... men detta blir svårt för mig & Wallander att ta igen, vi har varken tillgång till det ena eller det andra. Men vi ser så klart fram emot det sista kurstillfället.



Ha en härlig helg!

2008-08-15 @ 19:30:41
URL: http://wallander.blogg.se/

Lämna fotspår här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0