Tranetorp och trädgård

Igår var det ingen lydnadsträning för Vittra då det var spårträning i söndags istället. Jag har fått bytt bort mina spårträningar efter som det krockar med mina jaktträningar i Lönsboda. Jag kommer få två lydnadsträningar till godo istället i en annan grupp. Så det var en "ledig" eftermiddag och kväll fast det var måndag. Jag passade på att köra hem till Jörgen för att få min dator avdammad (med hans tryckluft) då fläkten i datorn lät som ett gammalt tröskverk. Jag kan bara gissa hur mycket damm där var i men glad för att jag slapp se det ;-) Jörgen undrade om jag aldrig städade nån gång?!?! Men att städa tycker jag är ett överskattat fenomen. Fem år gammal är ju datorn och den står på mitt mest skitiga ställe. Precis innanför dörren där både jag och hundarna alltid går in och ut. Det var inte bara damm i den sa han utan mer jordliknande stofft ;-) Nåja, nu skall den väl inte börja brinna på ett tag iaf och den låter betydligt bättre.

image632
 Ozzy och Vickan i deras fina rastgårdar

image633

Efter lite fika passade jag på att göra Jörgens hundar vårfina med saxen men jag tar inte på mig något ansvar för deras frisyrer då jag vet att han klipper ner även fanor och byxor på dem när jag åkt därifrån. Men halsar och framförallt öron trimmades ner prydligt. Ozzy blev en riktigt stilig kille och Vickan hade redan från början de minsta öronlapparna jag sett på en flat. Men några klipp blev där ändå.

Sen invigde vi Jörgens nya (och dyra *ler*) gasolgrill och det var riktigt gott med korv ute i friska luften. Det blåste lite snålt men solen strålade hela eftermidagen.

image635
Grillmästaren själv

Shiva och Vittra var platskommenderade på gräsmattan när vi käkade men det lyckades inget vidare *ler* Jag såg riktigt vad Jörgen tänkte när jag ideligen fick lägga ner dem igen. Vittra var faktiskt betydligt duktigare än Shiva. Shiva flög dessutom ihop med Vickan ett par gånger under eftermiddagen och det känns ju inte okey.

image636
Shiva vädrar korv?

image637
Duktig tös

image638

När vi käkat färdigt gick vi ut på ängen bakom ena längan och tränade lite med hundarna. Vi började med Vickan och Vittra. Båda två var laddade och ville jobba. Vickan är en lite rultig 8 årig dam som inte bestämt sig om hon skall vara brun eller svart så hon är båda delar. Men krut i tanten är det.

image639
Jag vet precis vad husse har där inne säger Vickan

image640

image641
Vittra på väg in och Vickan sitter passiv

Jörgen kastade ut ett fält med fem dummies och Vickan började. Vittra började yla som vanligt så vi lät henne jobba av sig lite stress så småningom. Hon sprang och sprang kändes det som och hon fastnade lite i samma område stor del av tiden. Hon hade inte "alla cyklar i stället" hela tiden pga sin exaltering men hon lugnade sig efter ett tag och gjorde bra apporteringar och avlämningar. Men i början satte hon sig ett par meter från mig och ville tjuvstarta några gånger.

Sen bytte vi hundar och tog ut Ozzy och Shiva. Så här stilig hade Ozzy blivit genom saxen.

image634

Vi la ut ett likadant sök till dessa hundar och sen gjorde vi några dubbelmarkeringar. Jag hade glömt visselpipan hemma så dirigeringarna gick ju sådär. Men "stanna" fungerade faktiskt bättre än stoppsignalen på Shiva.

image642
Inget fel på Ozzys fart heller (jag kallade honom Oscar hela dagen men det var ju hans pappa som hette det)

image643
Inget fel på avlämningarna heller

Stilstudie i Ozzy:
image644

image645

Även Shiva fastnade på kort. Hon jobbade bra idag och var väldigt kontaktbar då det varken sköts eller fanns vatten i närheten.

image646

Idag (tisdag) har det blivit trädgårdsarbete hela eftermiddagen. Mina pallkrageodlingar börjar ta form. Rötterna efter körsbärsträdet är borta och det har jämnats till "någorlunda" så kragarna kunde ställas på plats. Locken är inte monterade riktigt ännu men jag har börjat att plantera jordgubbar, lök och vitlök i den ena kragen. Vitlöken är sent satt, jag vet, men det var vitlök som grott i kylskåpet som sattes i på skoj. Potatisen är oxå satt i stora murarbaljor på försök. Fyra sorter för att se om det blir någon skillnad. Första gången jag satt potatis ovan jord faktiskt.

image647

Jag skall snygga till runt om kragarna sen och även lägga cementplattor runt om för att underlätta skötseln men ville bli färdig så jag kunde så och plantera först. Får väl se om det blir något till det i sommar.

image648

image649
Flera olika sorters jordgubbar. Minst sex olika tror jag.

Dagens Lindström:

image650

Kommentarer
Postat av: Helene & Wallander

Datorer & damm är inte 2 komponenter som trivs bra ihop. Vår blev oxå befriad från damm för ett tag sedan. Som tack för hjälpen så lade den av. Inget kul kostar bara en massa stora lappar... men men det drabbar ju bara en som är fattig redan.

Vilken härlig em/kväll ni hade igår. Jag skulle önska att jag arbetade lite mindre tid i alla fall på våren/sommaren/hösten. Får väl köpa en trisslott, det sägs ju att det plötsligt kan hända!

Lycka till med odlingarna... tycker dock att jordgubbsplantorna ser ut till att sitta lite tätt.

2008-04-22 @ 21:12:47
URL: http://wallander.blogg.se
Postat av: flattematte

Hej på dig!!
Tänk vad världen är liten..... Min Occra är syster till Ozzy!! Hon har samma fart men är inte på långa vägar så lydig som Ozzy. Våra två vovvar har åkt bil ihop många gånger!! Hälsa Jörgen från mig, har inte träffat honom på länge.

2008-04-23 @ 22:31:09
Postat av: Sara, Östen och Sudden

Sicken stilig Ozzy det blev efter din framfart med saxen! Fast du måste nog bevisa dina saxfärdigheter lite ytterligare för mig, har specialodlat två hundars pälsar bara för din skull... Kommer du och klipper dem i helgen?! ;-)

2008-04-25 @ 10:03:19
URL: http://pojkarnavov.webblogg.se
Postat av: Sara, Östen och Sudden

Om du menar allvar så står jag med kölapp i handen utanför gaveln på ditt hus om ett par veckor! :-)

2008-04-26 @ 11:19:59
URL: http://pojkarnavov.webblogg.se

Lämna fotspår här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0