Söndag

Idag var vi vid Hjärtasjön igen. Det kändes om det var länge sedan bara för att jag missat förra veckan när jag var i Arrie. Vi kom fram till att denna gången var en av de få gånger det inte har regnat eller varit snö. Solen sken nog mer än halva träningen idag. Med idag var förutom jag och Shiva även Ingegerd och Olli, Fia och Sixten, Barbro och Julia, Annalena med både Scilla och Doris (en otroligt näpen drever, pigg och glad och nästan lite retrieverlik ;-) och Mia och Micke med Charlie. Nolte var "sjuk i mandlarna" och gick på penicillin så Cecilia fick hoppa över både tävling och träning.


 Idag var vi rätt fokuserade på stadga och linjetag. Förstår inte det ;-) Är det tävlingsdags??? Vi började iaf med att träna stadga. Vi började med att låta drevern vara störning *ler* Doris fick gå zig-zac mellan hundarna och det märktes att hon var ny i gänget. Shiva triggades väldigt mycket av henne och ville gärna leka med henne istället. Hon blev busig bara av att se henne. Men hundarna satt kvar för det mesta. Sen börjades det kastas dummies hej vilt omkring hundarna som satt i ring. Alla satt snyggt fast det ryckte lite i Shiva mellan varven. Sen ställde vi oss i två led mot varandra och så kastade alla förare en dummy i tur och ordning till någon annans hund. Här gällde det att ducka mellan varven *ler* Jag vet inte vad jag hade gjort men det kändes som många siktade på mig! Hmm... Får väl fundera på vad det står för ;-) Hundarna fick springa igenom klungan med hundar både på vägen ut och in. Detta fungerade också väldigt bra och det var bara vid ett tillfälle som stackars Sixten skulle få apportera med då stack både Shiva och Julia oxå. Annars var det faktiskt lugnt med det också. Shiva skulle dock ta en liten sväng om Julia varje gång på väg in för att retas eller för visa upp sin dummy. Ofog!


Så var det dags för lite dirigeringar. De hundar som kommit lite längre gjorde en dirigering som började som ett linjetag, sen blåstes stopp och så riktades hunden till höger eller vänster. Ibland fick hundarna fortsätta på linjetaget rakt fram också. Såg snyggt och bra ut för det mesta.

image583
Ingegerd i instruktionstagen - Olli fattar att det inte gäller honom

image584

image585

Det blev flera och intressanta diskutioner om hur man bäst och tydligast gör tecken och vilka kommandon man kan använda. Jag fick iaf klart för mig att jag skall sluta säga "apport" vid höger och vänster utan istället använda kommandot "så" eller något liknande.  Jag bör iaf börja lägga märke till vilka kommandon jag använder och när. Jag använder nog både "apport" "ja" och ibland även "ut" lite omväxlande. Jag får nog skilja lite bättre på det. Även bestämma mig om jag skall ha ha armtecknen stilla eller i rörelse. Finns både för och nackdelar i det.

image586

Shiva och Julia gjorde lite varianter på klockan och det sitter rätt bra på Shiva även om hon ibland inte litar riktigt på mig. Vid ett tillfälle trodde hon inte att det var något utlagt bakom henne och ville inte riktigt "ut". Men när jag gått ut och lyft på den för att påminna om den så satte hon den så klart. Nästa steg jag behöver träna på är att öka avståndet mellan mig och hunden. Avståndet till apporterna kan vara rätt långt utan problem.


image587
Barbro och tydliga tecken till Julia

image588

Sen var det fika! Solen kom fram väldigt lägligt till fikapausen.


image589

image590


image591


Efter fikan kunde jag inte låta bli att träna några vattenmarkeringar. Jag hade funderat ett varv på hur jag skall gå vidare med dem och tänkt prova att inte ta mot dummyn om inte Shiva lämnar den i hand utan istället  lägger den och skakar sig först. Efter lite konfererande så provade vi det. Shiva la den och skakade sig och jag gick iväg lugnt och stilla utan att säga något. Hon förföljde mig och la den i omgångar och jag fortsatte att lämna henne. Till slut la hon den och lämnade den och jag plockade upp den. Nästa dummy fick jag i hand direkt! Vet inte om det hade någon betydelse men kanske det kan vara en väg att gå?

Sen gick gänget iväg och jag fick för mig att de gick neråt så vi gick dit ner. Men där var inga så jag passade på att lägga ett långt linjetag som Shiva var med ute och la ut. 4 dummiesar och den längst ut låg helt gömd bakom ett litet backkrön. Shiva verkade komma ihåg alla fyra så hon tog in de snabbt och enkelt. Sen gick vi tillbaka och letade efter de andra. De var bakom stugan och kastade dubbelmarkeringar på linje.


image602

image592

image593

image594
Olli i full karriär

image595
Första hund som jag sett har sökt av en stengärdsgård.
Smart och skall Olli till det så klart!

Sixten fick jag tyvärr inga bilder på idag men han gjorde det starkaste markeringsarbetet som jag såg idag. Han är alltid vass på det men idag var han outstanding. Den ena markeringen var jag nästan säker på att han inte såg (den hamnade bakom två stengärdsgårdar) och de andra hundarna hade helt klart svårt att se dem men Sixten fixar.. Han har alltid rätt så när som på max ett par decimetrar. Fattar inte hur han gör!

image596
Barbro och Julia in action

image597

Jag gick lite närmare när Shiva skulle hämta och vi gjorde bara enkelmarkeringar. Men jösses vad Shiva var taggad idag. Hon sprang så fort både på vägen in och ut så hon var nästan ett par meter före sig själv kändes det som. Det var som hon hade så mycket uppdämd energi och stress som hon försökte bli av med. Men hon var fokuserad och gjorde ett mycket bra markeringsarbete ändå. Hon är lite speciell den hunden. Ingen av mina tidigare hundar har stressat så mycket och ändå har ingen av dem klarat av att hålla fokus och vara så arbetsför efter press/stress som Shiva gör. Det är väl hennes styrka ändå.


image598
Fast hon är raketsnabb - ser hon ut att vilja springa ännu fortare...

image601

image599


Sen kunde jag inte låta bli att göra några vattenmarkeringar till. Dum som jag är hoppades jag väl att det skulle varit en "quick fix" med att gå ifrån henne en gång men det är nog något jag får göra konsekvent under några veckor för att det skall befästas. Jag måste komma ihåg:

Vara tyst!!!!

Gå ifrån lugnt om hon lägger ner den

Stå nära för att ta emot

Stå upp precis som vid en vanlig avlämning

Beröm översvallande om hon lyckas.


Hur skall jag klara av att hålla fokus på allt det? *ler* Jag är ju inte ens gråhårig ;-) (internt skämt)

Dagens Lindström:
image600


Kommentarer
Postat av: Helene & Wallander

Hoppas att din nya avlämningsstrategi snart kommer att bära frukt.

Vädret vi bjudits på idag, kan vi ju inte klaga på... hoppas det håller i sig nu.

Jasså ni har internskämt om gråhåringar... skulle det vara så att vi som är gråhåriga skulle ha lättare för att komma ihåg/hålla isär saker? I så fall är jag den förste att dementera detta.

2008-04-13 @ 23:14:49
URL: http://wallander.blogg.se
Postat av: Carina

Jo, de flesta jag tränar med på söndagar är lite gråhåriga under färgen *ler* De sa att det berodde på att de var så smarta och hade använt insidan så mycket. Så jag är väl så dum som jag är bara ..:-)

2008-04-14 @ 06:48:31
URL: http://shivaovittra.blogg.se
Postat av: Sara, Östen och Sudden

Vilken härlig träning ni måste ha haft - så vacker natur och fint väder! Läste om Vittras dirigeringar (hann inte kommentera pga. en viss liten herre) och måste utbrista i VILKEN TJEJ DU HAR!!! Ska verkligen bli kul att se vad det blir av henne när hon "blir stor"!

2008-04-14 @ 10:04:44
URL: http://pojkarnavov.webblogg.se

Lämna fotspår här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0