Nu hoppas vi servern funkar...

Söndag och Hjärtasjön. Låter det bekant? :-) Idag (i söndags) var jag så nyfiken på hur det gått i de olika rutorna på tjejernas WT i Småland förra veckan. Det såg ju bra ut i placeringslistorna men de sa att de INTE var nöjda *skrattar* De har då höga krav vill jag lova. De hade inte fått reda på resultaten innan de åkte hem och fick vänta tills alla andra också kunde läsa det. De hade känt sig missnöjda med flera moment men fått mer poäng än de trodde. Tur när det är åt det hållet. Fia muttrade nåt om att Sixten skulle få gå lydnad och fot hela dagen och hon höll nästan det också tyckte jag. Sixten gillade inte alls nyordningen :-)

image540
Bister Fia och bister Sixten? ;-)

Det som hade bestraffats hårdast på deras prov var pipande hundar. På walk-upen hade domaren sagt att 90% av dem som nollade i den rutan gjorde det pga pipande. Vilken tur att vi inte åkte dit! ;-) För pep gjorde verkligen Shiva idag. Hon var så stressad att hon t o m mjällade :-( Det var länge sedan sist. Vet inte vad som körde upp henne så. Om det var för att hon var själv hemma igår när Vittra tränade? Eller om det var för att vi sköt mycket förra gången och hon kom ihåg det? Eller om det är för att hon precis gått ur skendräktigheten? (hon är väldigt behaglig och lugn när hon är skendräktig) När vi fikade nere vid vattnet sen såg det ut som det var vattnet hon taggade upp sig på men om det var det hela tiden vet jag inte. Men hon började pipa redan i rondellen i Osby *ler* Så hon var verkligen på gång idag.... Nåväl.


image531

image530


Idag var inte Cecilia och Nolte med och inte Barbro och Julia heller. Men annars var de vanliga samlade plus Kerstin och hennes gula labbe Lina som var med för 14 dagar sedan. Efter en stund om även Mia och Micke med Charlie och började göra några enkla övningar med Charlie som varit konvalescent under en längre tid.


image538
Mycket nöjd Charlie som äntligen fick apportera - jag gissar att han njöt!

image539
Glad avlämning

Vi började med linjetag som var förhållandevis enkla över en äng bredvid vattnet. Vattnet drog en del för Shiva och apporterna låg vid ett träd vid vattenkanten. Men hon badade faktiskt inte då. Jag provade med att stå mycket längre fram när jag gav Shiva tecken så som Gert visade igår och hon tyckte först att det var lite konstigt att jag tittade på henne och skickade åt ett annat håll men efter några gånger så verkade det nästan funka bättre än det brukade. Han har kanske rätt ändå ;-) . Sen gjorde jag ytterligare några linjetag med Shiva på väldigt enkel nivå...synliga och flera i rad. Allt för att träna in det nya tecknet. Sen la jag ut fyra apporter under en liten räddningsbåt som står en bit från stranden och skickade henne på ett rätt långt linjetag men där hon sett att ja la ut dem. Det fungerade utmärkt och jag lät de andra ta in de andra tre apporterna. Sen höll vi fika. Shiva satt som sagt och pep en lång stund och tittade längtansfullt ut mot vattnet och jag gick tillslut och satte henne i bilen istället.


image532

image533

image534
Knähunden Scilla

Därefter fortsatte vi träna linjetag men gick vi ut mer och utnyttjade terrängen och dirigerade upp över ett stengärde upp mot en liten hassellund, det andra målet låg ner för en backe och över en äng i kanten till en tätare skog och den tredje stationen låg vid ett träd ner mot vattnet den också. De andra blåste stopp just innan de kom fram till apporterna för att träna stadgan men sådana cirkuskonster vågar jag mig inte på med Shiva *ler* Jag är glad när hon kommer dit hon skall. Men Scilla såg jag stanna flera gånger fast hon såg en dummy och det får väl betecknas som väldigt lydigt.


image535
Fullt ös och en garanterad 20 poängare?

image536

Shiva gick rakt över stengärdet första gången men vimsade sen omkring till vänster om hassellunden och kom tillbaka tom efter en stund. Jag gick lite närmare och skickade en gång till och då gick hon spikrakt. När jag blåste närsöksignal så såg hon ut som om hon inte riktigt hittade, men det hon gjorde var att hon valde - där låg en rådjursdummy och massa vanliga. Gissa vilken hon tog?? ;-) De andra två stationerna fungerade bättre än det brukade. Jag får nog fortsätta att stå framför henne när jag gör linjetag.


image537
Ingegerd och Olli in action

Den gula labben åkte hem sen och det gjorde även Mia och Micke. Till sist så la vi ut ett sök till oss fyra som var kvar. Fem i närområdet och nerstucket i klippskrevor och nergrävda i snön för att göra det lite klurigare och 6-7 st längre ut i rutan. En del lite upphängda i buskarna. Shiva hämtade först i närområdet och gick sen ut på djupet. Men hon springer omkring där tom och väljer sen att komma närmare och hittar en gömd dummy till. Jag har fått för mig att just i den terrängen så går Shiva ofta tom på djupet. Vet inte om det har med rutan att göra eller om det är för att vi ofta avslutar med det och att hon är trött. Vi bestämde att hon skall få börja med ett sök nästa gång för att kolla det.


image541
Shiva uppbunden medan matte lägger ut (gräver ner) ett sök.

image542

image543

När vi stod borta vid bilarna sen och eftersnackade lite blev jag sugen på att prova några vattenmarkeringar igen. Jag lovade mig själv att inte skälla på Shiva om hon lägger dummyn men vad händer?!? Det går ta mig tusan på automatik! Det är som om jag inte kan styra "morrningen" när hon släpper och skakar sig. Bakläxa igen. Den andra gången så går jag mycket närmare och då får jag den i hand. Får skaffa silvertejp att sätta på munnen nästa gång.


Nästa söndag skall jag på inofficiellt jaktprov i Arrie så då blir det ingen söndagsträning.

Dagens Lindström:

image544


Kommentarer
Postat av: Helene & Wallander

Om du införskaffar bred sivertejp så finns det nog många som skulle behöva låna en bit...

2008-04-01 @ 23:25:10
URL: http://wallander.blogg.se
Postat av: Mia

Alltid lika roligt att läsa om er träning. Jag är glad för Charlies skull, tänk vilken glädje att äntligen få apportera igen. Nu hoppas jag allt går bra på söndag, jag håller tummarna! Du får hålla en för mig för jag ska skriva prov då;-)... o förresten, jag har oxå testat "Gertlinjetaget" o minsann tror jag han har rätt!! Vi hörs!

2008-04-03 @ 11:20:01
Postat av: Ingela

Lika mysig söndags träning som alltid! Nu väntar vi med spänning på rapport från jaktprovet, Lycka Till vi håller tummarna.

2008-04-04 @ 09:35:19
URL: http://tessietosingsdagbok.blogg.se

Lämna fotspår här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0