Kodnyckel och "burfågel"

Igår lämnade jag Vittra hemma själv för första gången. (Hmm - snart 8 månader) Det passade bra då jag först var ute med båda hundarna och rastade dem och sen skulle jag gå stavgång med en kollega en stund senare. Hundarna brukar vara med då oxå men det kändes som en lagom tid att lämna henne själv första gången. Hon gick glatt in i buren och la sig och börja äta på ett kex som hon fick. Jag vet inte varför jag har gjort så stor affär av detta men det känns i hela magen att låsa in henne i buren och köra ifrån henne. Shiva har jag inga problem med att lämna hemma men det var lika jobbigt när hon var liten. Hon var nog faktiskt aldrig själv förrän Latisha dog. Men hon klarade ju det hon oxå.

När jag kom hem efter 1 ½ timme stannade jag bilen en bit ifrån men hon hördes faktiskt inte. Tror inte att hon skrek iaf. När bilen kom in på uppfarten hördes hon dock - men det brukar de göra. Men den lilla "burfågeln" var glad när hon släpptes ut. Lite hade hon tuggat på sin madrass i buren men inte så mycket.

Idag fick jag en länk skickad till mig (tack Nettan) där man förklarar kodnyckeln till jaktprovets poängbedömning. Visste faktiskt inte att man kunde få "mer" än 5 poäng vid varje bedömning men värdet 5 var det optimala.

image92

Det är svårt att se riktigt men gå in på ssrks länk så blir det tydligare.

www.ssrk.se/retriever/retrieverjaktprov_kodnyckel.xls

Shivas enda 3p stod för ett löst och oroligt apportgrepp. Två 4p hade hon ju oxå och de uppfattar jag som de var rätt okey? Sen var ju resten "optimala" femmor.

Så dagens Lindström:

image95

Kommentarer
Postat av: Maria & Meia

Älskar "Lindströmarna"! Va duktig Vittra är som kan vara själv hemma, eller det kanske är du som är duktig, som kan lämna Vittra själv hemma :) Vet vad svårt det är. Första gångerna jag lämnade Meia så småsprang jag hela vägen hem och inbillade mig att hon hade saknat mig jättemycket....men varje gång jag kom hem så var hon nyvaken och hade inte haft en tanke på sin stackars matte :)

2007-09-12 @ 11:12:16
URL: http://www.eng-johnsson.se
Postat av: Carina

..tror det är jag *rodnar*

2007-09-12 @ 11:14:27
URL: http://här
Postat av: Ia&Kelly

Oj vad mycket som har hänt hos er. Kul med satirteckningarna fick mej ett gott skratt.
Vittra har blivit stor klara sig utan mamma.

2007-09-12 @ 12:00:12
Postat av: Sara

Vilken duktig liten Vittra, som nu absolut borde döpas om till Kvittra när hon sitter i fågelbur och allt! ;-)
Intressant att se provnyckeln! På de danska proven får man inga siffror, bara omdömen. Ja, man får ju en 1-3 eller nolla förstås, men inga siffror för de enskilda momenten.
Östen är pigg och glad idag igen, rimadyl måste vara en mirakelmedicin! Nästan så man skulle prova själv nästa gång man känner sig lite halt och lytt... Nu gäller bara att övertyga Östen om att han inte är frisk för den skull, utan faktiskt måste ta det lugnt ändå. Himla onödigt, tycker han.

2007-09-12 @ 20:13:31
URL: http://pojkarnavov.webblogg.se
Postat av: Gunilla & Timo

Det var ju duktigt att hon kunde vara själv, hoppas att det går bra med Shiva ikväll om du vill läsa något "roligt" läs om deras kompis på vår blogg ha, ha

2007-09-12 @ 22:25:14
Postat av: Carina

hmm - det var ju Vittra jag var i väg med...

2007-09-12 @ 22:45:29
URL: http://här

Lämna fotspår här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0