Kurs och mammas födelsedag

Idag var det kurs igen och idag fick jag nog skämmas lite. Shiva var helt utom kontakt och fladdrade omkring mig lite planlöst utan att det gick att rätta upp henne. Försökte jag skärpa upp henne så hukade hon sig som om hon var strykrädd. Hon hade inte heller mod nog att sitta kvar okopplad bland andra hundar utan kom smygande till matte flera gånger. Vet inte om det är löpning på gång eller vad som tar på hennes självförtroende. Jag uppfattar inte det som olydnad utan mer som hon inte klarar av uppgifterna. Men apporteringen fixade hon ju idag som vanligt.

image188

Vi tränade både linjetag, stoppsignal (gick inget vidare), "klockan" (funkade kanon) och närsök. Närsöket var faktiskt helt nytt för mig och jag har aldrig tränat in det på något speciellt vis tidigare. Jag har bara sänkt handen mot marken när jag skickat på sök för att visa att det är nära. Men detta är ju ett helt annat sätt att lära in det på. Man sätter hunden mitt i söket - som bara är några kvadratmeter stort - och lägger ett par bollar eller andra små apporter runt henne och säger "sök-sök" eller använder pipan som närsöksignal. Shiva har ju inte tränats med pipan där utan jag använde mest "sök-sök" som hon är mer van vid. Det fungerade hyfsat för att hon inte veta vad som var frågan om men det krävs MYCKET träning för att dessa signaler skall fastna. Skall inte använda tennisbollar heller då avlämningarna blev helt värdelösa. Antingen fastnade bollen bak i munnen på henne eller så spottade hon ut den för tidigt. Jag fick klämma och pilla henne runt munnen rent för mycket för att hon skulle gilla att lämna av dessa bollar. Jag får skaffa några pyttesmå dummies istället.

image189

Sen var det direkt hem och byta om och gå på kalas. Mamma fyller år i morgon och firar det idag. Hon har fått låna Stockholms-Hannahs födelsedag idag. Det blev god söndagsstek och god efterrätt. Man blev mätt som en plätt
men skulle ändå trycka ner lite tårta ovanpå det.

image190

image191

image192

Mia var kanonsnäll och tog hem Vittra som varit själv hemma på förmiddagen så jag slapp lämna henne ensam hemma igen. Shiva la sig givetvis och sov direkt jag körde. Vittra hade busat med Viggo i flera timmar så hon hade haft kul - troligen Viggo oxå. Men Mia hade nog haft händerna fulla... Tusen tack Mia - det var guld värt!


Dagens Lindström:

image193


Kommentarer
Postat av: Mia

Jasså, papparazzi-Carina var i farten idag på kursen! Fattade först inte att det var jag på fotot, när tog du det? Jisses så sammanbiten jag ser ut, tänker nog "Vad gör jag här?"


Vi passar gärna Vittra, Shiva med så klart, fler gånger! Inga problem alls!

2007-11-25 @ 19:04:31
Postat av: Carina

Har man grym zoom kan man vara var som helst - när som helst ;-)

2007-11-25 @ 19:29:58
Postat av: Sara

Här lyser flitens lampa! Träning trots kyla och blåst. Är lite avis, det är ju så kul att gå på kurs!!!

2007-11-26 @ 21:06:07
URL: http://pojkarnavov.webblogg.se
Postat av: Anonym

Vad kul med kurs jag är avis ville oxå gå, men är ju inte hemma de söndagarna......Hoppas vi ses snart och tränar ihopa.

2007-11-27 @ 16:36:36
Postat av: Ingela

Det var ju jag som skrev....glömde ju det!!!!
Ingela

2007-11-29 @ 08:41:46

Lämna fotspår här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0