"Grundträning för retrievers", Kias överraskning och Moa

Mia, Viggo, Shiva och jag åkte ner till Västra Hoby igår för att gå på kurs. Lill-Vittra skulle vara hemma själv. Hon var lugn när vi körde hemifrån och hördes inte alls så jag körde iväg med ett behagligt lugn i magen. Shiva hade inte varit iväg själv på något kul på länge så där var förväntningarna desto högre. Hon förde lite väsen i bilen på vägen ner men var förvånansvärt samlad på hela kursen.

Det var Annika Hecktor o Caroline Olsson som höll i kursen hemma på Carolins föräldrars mark. Det var 12 ekipage tror jag av varierande "sorter" Där fanns en hel del labradorer, några tollare, minst en golden och Viggo och Shiva som representanter för flattarna. Shiva var nog äldst och yngsta labben var nog 9 månader. Vi började med lite fotgående en och en för att övergå till lite "förvirrat" fotgående i grupp. Nyttigt! Sen satte vi hundarna och gick ifrån dem. Shiva är lite "otrygg" i sådana situationer och lägger sig gärna men det gör ju inget. Hon vill oxå ha mig framför sig och hoppar därför runt om jag går bakom ryggen på henne. Men hon satt faktiskt kvar på stället hela tiden även om hon snurrade. Sen kom ännu mer störningar i form av att hundarna kallades in en och en. Ingen hund flippade ut trots att där var flera unga hundar. Sen började ledarna kasta dummies i parti och minut VÄLDIGT nära de lösa hundarna. Ingen knallade! Det var rätt fantastiskt faktiskt. Allt detta gjordes nog på mindre än en timme. Snacka om disciplinerade hundar.


Vi tränade även på stoppsignal och där får vi ju skämmas som inte gjort några ansatser på det tidigare. Jag vet inte varför jag tycker det är så tråkigt med lydnad och stoppsignal. Jag har nog aldrig haft någon hund som varken varit duktig på att gå fot eller stanna på stopp. Men jag skall faktiskt försöka bättra mig på stoppsignalen iaf. Sen gick vi genom grunderna på linjetag. Inget speciellt nytt men jag fick faktiskt en nytändning på att börja träna apportering igen med Shiva. Okey att jag inte klurat ut vattenavlämningarna men det finns ju faktiskt annat jag kan träna under tiden tills det blir varmare ute i vattnet igen. Lydnad tex *fniss* men framförallt att bli bättre på sånt som kommer i Ökl. Inte för att vi skall starta i det men man kan ju träna på det.


Sen var det hem till Hässleholm och byta hund. Först gick vi en liten skogsrunda med Mia och Viggo i Tormestorp. De fick rusa av sig vilket alla tre behövde. Vittra efter att ha varit själv (men mamma och pappa hade varit där och tagit ut henne i halvlek - tack för att ni finns!) och Shiva och Viggo efter att ha blivit rätt stressade utan att få utlopp för någon större aktivitet i kroppen. De sprang av sig och mådde toppen. Sen var det hem med Shiva och att fara ner till Vombsjön för Kias överraskningsträff. Jag kom en kvart efter Kia kom dit så jag missade hennes uppsyn när alla dök upp där. Tyvärr fick jag inte höra hennes sång heller. Men det var roligt att träffa "alla" och deras hundar. Det är en "brokig" samling av mest bruna hundar men även hen hel del svart. Vi tränade lite på apportering (stackars Kia som trodde hon skulle träna sina egna hundar fick börja organisera en "storträning" med andras hundar) både sök och lite markeringar. Men bästa träningen för Vittra är ändå passivitetsträningen. Den gick sådär då hon piper en del men när jag gick runt lite med henne så gick det bättre. Men sitta i bilen medan matte kastar dummies ÄR hemskt. "Hur kan du göra så mot mig" skrek Vittra mest hela tiden. Men när hon får vara med så uppför hon sig faktiskt rätt ok. Jag kunde tom dricka kaffe med henne utan att få allt över mig.

Sen var det bara den tråkiga vägen hem. Det blev rätt många och långa mil i bilen idag (närmare 40) . Framförallt hemvägen var trist då jag inte gillar mörkerkörning. Men en kul dag med roliga hundaktiviteter. Mamma och pappa var snälla nog att ta ut Shiva oxå innan jag kom hem och hade även satt fyr i kaminen tills jag kom. Lyxigt!!! Matte var dock helt slut och knoppade in redan kvart över nio - en lördagskväll :-). Innan jag hann somna fick jag reda på att jag blivit faster igen! Mitt 9:e syskonbarn. Moa föddes 18.35 och hon var  51 cm lång och vägde 3 885 gr och har alldeles svart hår.

image166

Dagens Lindström:
image165


Kommentarer
Postat av: Sara

Vaddå "Inte för att vi ska starta i det..." - det är väl klart att ni ska!!! Kanske inte just nu, men lite längre fram så kommer Shiva och du vara klara att anta utmaningarna i ÖKL!

2007-11-18 @ 12:05:31
URL: http://pojkarnavov.webblogg.se
Postat av: Mia

Instämmer med förgående talare! Och vet du vad Sara - idag tjatade jag på Carina om fler jaktprovsstarter med Shiva, men Carina var som vanligt negativt inställd. För att i nästa sekund säga "När vi ska starta nästa gång..." Så Sara, vi ska nog få henne till att starta igen. Har man en så duktig hund så måste man det, eller hur Carina? Tack för idag förresten, vilken bra träning vi hade idag!

2007-11-18 @ 15:41:15
Postat av: Carina

Hmm - nu hallucinerar du nog Mia... Har jag aldrig sagt :-)
Visst gick det bra! Jag är även nöjd med med lilla Kvittra. Denna träningen funkade bra för henne....tack vare min hjälp-handler! Tusen tack!

2007-11-18 @ 16:04:58
URL: http://shivaovittra.blogg.se
Postat av: Sara

Oj, det var en söt liten rackare! Grattis till fasterskapet! Moa får ju Felix att se nästan vuxen ut... Tack för den skarpare bilden av grattiskortet, har lagt ut det nu på bloggen.

2007-11-18 @ 17:10:51
URL: http://pojkarnavov.webblogg.se

Lämna fotspår här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0