Hundträning

Idag var det debuten för träning i den nya träningsgruppen som håller till i Lönsboda - Killebergs trakten. Vi skulle träna i Starshult...som ligger utanför Loshult...*flinar* Jag visste tusan i mig inte var Loshult heller låg men efter lite direktiv fick jag reda på att det låg mellan Osby och Älmhult. Lite norr om Killeberg. Ute i tassemarkerna alltså ;-) Det är genom Cecilia Bording som jag hört talas om gruppen som tränar varje söndag och jag har varit lite intresserad av att få komma med ett tag och trägen vinner ... ;-)

Det var egentligen avslutning på hundkursen nere i Västra Hoby som jag gått med Shiva men då hon löpte och då Mia fick förhinder att åka dit idag valde jag att åka norrut istället. Det var verkligen inget lockande väder  men med regnkläder fungerade det trots allt. Vittra var het på gröten och tyckte det var kul att det ääääntligen hände nåt roligt. Det är ju några veckor sedan hennes båda kurser tog slut. Hon var lite extra pipig och het men det lugnade ju sig något under dagen. Det blev lättare och lättare att bryta hennes fixering när de andra hundarna jobbade. Där var en goldenhane i samma ålder som Vittra så vi var i gott sällskap. Vittra är ju annars lite för ung för avancerad träning tycker jag. Men vi anpassade övningarna till deras kapacitet. Det var en helt underbar miljö att träna i. Det var en hel kedja av sammanhängande kohagar i kombination med skogsbackar som vi var i och någon sa när vi gick in där att spåren såg rätt färska ut men vi kom fram till att inga kor sågs till och de var troligen inte ute så här års.

De mer avancerade hundarna gjorde dirigeringar och linjetag som jag är lååångt ifrån med både Shiva och Vittra. De skickade rakt fram, stoppade och skickade höger eller vänster rätt genom små öppningar i stengärdena som omgav varje mindre hage. Vittra och goldenvalpen gick istället till ett passage mellan några hagar med stengärden på båda sidor. Perfekt ställe att börja med linjetag på. Det fanns inga alternativa vägar för hundarna att ta och man kunde "trycka" ut dem rätt långt då det som sagt bara fanns rakt fram att välja på. Vittra var duktig och tog dubbla dummies på linjetagen och jag fick som sagt ut henne rätt långt. Jag lyckades dessutom få henne att inte byta - även den gången då hon sprang över den första två gånger. Nöjd med det faktiskt men mindre nöjd med att jag fick ha koppel på henne för att hon inte skulle tjuvstarta. Hon var bra het i början. Efter våra linjetag la vi ett enkelt sök med fem dummies för att få ner tempot lite på Vittra. Golden började men busade mest runt och ville inte komma in med dymmyn först. Matte bröt efter två och Vittra hämtade de kvarvarande tre. Hon har inga vackra avlämningar hon heller men kommer direkt in med dem. Hon väljer själv att oftast sätta sig ner vid avlämningen - troligen för att hon då kan vända mig ryggen. Det ser rätt illa ut.

Sen gick vi upp till de andra igen som då började med ett sök uppe i en skogsbacke. De skulle göra en mer avancerad övning med sök i kombination med markeringar men de små fick göra det mycket enklare. Först hämtade Vittra två på söket sen fick hon göra en enkelmarkering. Lätt som en plätt förutom avlämningarna. När alla var färdiga där var det fika! Hundarna varvade ner direkt och såg ut att njuta lika mycket som vi av pausen och fikat. Skönt att se att det inte bara är jag som fikar tillsammans med hundarna ;-) Där serverades pannkakor, mackor och kakor *ler*

image199

Vädret var som sagt inget vidare men med rätt kläder och lite filtar etc blev det rätt mysigt. Jag hade till och med kommit ihåg att ta med en fäll för utomhusbruk till Vittra som jag köpt för över tio år sen. Men det vet i sjutton om hon uppskattade det efter förtjänst :-)

image200

Mitt i fikan så hörde vi plötsligt ett vrål av massa kossor. Snett nerifrån ena hagen (där vi oxå gått in)  kom 60 -70 kossor springande i full karriär. Då blev det fart på oss kärringar kan ni tro! :-) Jag blev nog mest ställd och tänkte inte så mycket, men många hade ju huvudet på skaft och samlade snabbt ihop dummies och annat. Jag fick bara med mig Vittra och min ryggsäck . Jag fick för mig att mina dummies låg mitt ute i den hagen korna kom i och jag hade INGEN tanke på att springa in och hämta dem. *ler* Vi gick längre in i systemet med hagar och upp på en backe. Då såg jag att det var folk med och organiserade "tjurrusningen" och de hade även hundar med sig för att driva flocken dit de ville. Det var en mycket vacker syn att se dessa hundar arbeta. Utan dem hade de inte fått ordning så snabbt på djuren.


image201
Här syns en del av flocken i den hagen där vi tränat dirigering tio minuter tidigare

Ingegerd hade lyckas få med sig mina dummies så jag slapp gå tillbaka och hämta dem senare. Korna var på väg längre in i systemet med hagar och passerade så småningom den hagen med skogsbacken vi satt och fikade i. Vi tittade på med viss spänning då det inte fanns något mellan oss och kossorna utan vi fick helt lita på att männen och hundarna klarade av att hålla dem samlade - vilket de oxå gjorde.

image202


En del av träningskompisarna var så korädda att de gick till bilarna via en annan väg medan flera av oss andra fortsatte träna markeringar i trygghet bakom backen. Vittra och jag på betydligt kortare avstånd än de andra givetvis. Jag hade fortfarande Vittra med koppel runt halsen men hennes tendenser att knalla var betydligt mindre. Hon satt snällt och väntade på kommando. Hon pep lite när de andra jobbade men jag gick bort en bit och la ut några dummy till som hon fick hämta och tränade avlämningar samtidigt. Det fungerade bättre med min handske men även bättre med dummy än tidigare på dagen. Får lägga ner mer krut på det. Det var trevligt att träna med nya personer då man alltid får nya tips och idéer.

Dagens Lindström:
image203


Kommentarer
Postat av: Mia

Det låter som du haft en bra dag, trots det hemska vädret. Träningsmarkerna ser ju för härliga ut!
Idag har det bara blivit en kort runda på åsen för mig o Viggo, är så tje på detta tråkiga väder...

2007-12-09 @ 16:12:42
Postat av: Sara

Vilken bra träningsgrupp du verkar ha hittat! Kul att kunna hålla igång och så mycket roligare att göra det ihop! Längtar efter den dag jag också kan göra det regelbundet igen - nu inser man hur FRI man var förut! Fast det har sina poänger det här nya livet också, måste bara försöka intala hundarna det med...

2007-12-09 @ 18:10:04
URL: http://pojkarnavov.webblogg.se
Postat av: Maria & Meia

Visst ska man testa gränserna och se hur mycket störning hundarna klarar, men var ni tvungna att skicka in 70 kor?!

2007-12-10 @ 21:09:02
Postat av: Carina

*ler* Hundarna såg rätt "ostörda" ut faktiskt. Värre var det med vissa mattar ;-)

2007-12-10 @ 21:21:42
Postat av: Kia

Hej
Vad roligt det hörs med träningsgrupp.Måste komma i gång med Bigge ordentligt nu.Han är inne i en harmonisk träningsperiod o svarar jättebra på träning just nu.Typiskt att det ska sammanfalla med mörk o stressíg tid på året.
Kia

2007-12-11 @ 17:08:07
URL: http://www.kennelspaderdamens.se
Postat av: Timo o Gunilla

Vad roligt att du har ljuspyntat hela huset, vi har inte kommit så långt. Tees löper också, har inte Vittra börjat ännu?

2007-12-13 @ 10:57:19
Postat av: Ingela

Jag tycker du ska sätta in en bild på "ditt" jul pyntade hus här på bloggen jag tyckte det var SUPER fint:) Kramis

2007-12-13 @ 20:18:08
Postat av: Ia

Det är härlig att se hundar som driver kor. Jag blir lite tagen då och tänker tillbaka på min lilla Kickan "border collie".

Att var med i en träningsgrupp är jätte roligt, kul att du och Vittra hittat en. Hoppas att ni slipper kossorna nästa gång.

2007-12-16 @ 13:29:21

Lämna fotspår här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0