Bosjökloster och skottfasthet/stadga

Lördagen veks nästan helt åt Jakt- och fiskemässan. En av årets höjdpunkter sedan länge. I år hade jag hundarna inne hela tiden för första gången. Oftast brukar jag lämna dem hemma eller så har de fått vara på "hunddagiset" utanför. MEN - kan ni tänka er Vittra sittande bunden utanför?!?! Näe - inte jag heller. Så de fick följa med in. Men det var betydligt enklare än jag trodde. Nisse hade Shiva och jag släpade runt på Vittra. Men hon var faktiskt otroligt följsam och lätthanterlig. Gick betydligt bättre än jag trodde. Hon är en aning skottberörd fortfarande så hon blir lite låg när det smäller men det fungerar trots allt. Hon blir bättre och bättre.

Båda hundarna fick göra en häftig bekantskap som de inte gjort tidigare. Vildgrisar! Först två väldigt döda och uppstoppade. Både Shiva och Vittra var framme och nosade på dem både fram och bak - inget konstigt. MEN - sen var där ju en radiostyrd "levande" gris oxå. DEN var otäck sa Vittra. Hon skällde och reste ragg och var väldigt rädd/arg och skeptisk till den - som sig bör. Hon blåste upp sig till nästan dubbel storlek och gjorde rejäla utfall men retirerade väldigt snabbt igen. Shiva var först framme och nosade på den lite här och var men sen stämde hon in i utskällningen, vilket även de flesta andra hundarna som var där gjorde oxå. När vi sedan skulle gå tillbaka och passera de andra två stendöda grisarna som de tidigare inte brytt sig så mycket om så skälldes de ut med besked av Vittra. Nu visste hon ju hur farliga de var :-)

image51
Fikapaus i klosterparken

Både Shiva och Vittra fick ställa upp i SSRK:s skoj-apporteringstävling utanför slottet. Sex föremål (två rådjursklövar, två bollar, en mjukismorot och en sko) skulle apporteras in på tid. Shiva tog in allt utom ena bollen - den var tydligen för trist och Vittra tog in båda rådjursklövarna (efter viss tvekan och stannande och smakande) men det bådar ju gott att hon var intresserad av dem då hon skall börja på viltspårskurs på onsdag.

På söndagen var det dags att stadgeträna Shiva inför nästa helg. Dummies och hagelbössa medtogs ut på ett stort slaget fält. Första skottet så knallade hon - givetvis. Sen fick hon ett retriever koppel löst om magen och jag tror att jag fumlade med den tillräckligt för att hon inte skulle tro att den var där. Tanken var givetvis att jag skulle hinna dra till så att den satte sig i midjan på henne om hon tjuvade igen. Så kom skottet och kastet å iväg far Shiva - en och en halv meter... Sen satt kopplet runt benen och tassarna på henne så hon hängde fast helt. Bravo Carina! Det var faktiskt effektivt. Två gånger till fick hon ha kopplet runt magen. Då tränade vi in att hon måste titta på mig - få ett Nej! till sen titta var markeringen kom och sen titta på mig och be om lov en gång till. Till slut fick hon gå efter. Vid några tillfällen förflyttade vi oss oxå. Hoppas nu att det kommer göra lite nytta. Följden av allt detta gjorde ju att hon markerade rätt dåligt - men det kan även bero på att det var ett stort öppet fält utan speciella referenspunkter. Men hon brukar ju kunna markera hyfsat ändå. Men knallningarna har jag nog lyckats få ner lite nu iaf.

Vittra satt och skrek i bilen hela tiden men fick i en tyst paus få komma ut och markera lite utan skott. Hon är rätt trög in men vi får ta i tu med det i höst.

Kommentarer
Postat av: Nisse

Vovvarna tittar bort....bryr sig inte om mig mer...varför?? Jo, korven slut!

2007-08-27 @ 18:35:01
Postat av: Kia

Du verkar ha haft intensiva dagar1 Häftigt att hundarna får vara med på det mesta.Den bästa miljöträning man kan få.var i Danmark med Sara i söndags på jaktprov.ser framemot när du o jag ska åka med Vittra o Bigge !!1 ( När är en annan sak)
Kia

2007-08-28 @ 09:26:32
URL: http://www.kennelspaderdamens.se
Postat av: Sara

Ännu en ny bakgrund till bloggen! Snygg!!! Hur bär du dig åt för att fixa in bilder på hundarna i den övre "remsan"? Sånt vill jag ju också ha! Men jag är väl antagligen alldeles för datoranalfabetisk för att klara det, skulle jag tro...
Kul med den radiostyrda grisen! Hade varit roligt att testa hundarna på den. Fast jag antar att Sudden hade sagt "pip, pip, vill du leka med mig?"...

2007-08-28 @ 10:04:10
URL: http://pojkarnavov.webblogg.se
Postat av: Ia & Kelly

Kelly och jag får nog åka ner till mässan nästa år, det verkar spännande. Döda vildgrisar som rör på sig .

2007-08-28 @ 13:27:33
Postat av: Mia

Bloggen blir bara snyggare och snyggare! Och du som först inte förstod hur bloggen fungerade - men sen visade det sig att du är en riktig fena på detta!
Vi hörs om torsdag!

2007-08-28 @ 21:18:16
Postat av: Sara

Jajamen, nu blev det ju ännu snyggare med nytt teckensnitt! Har du sett att jag har lyckats pilla in småbilder också vid varje inlägg - alldeles själv?!? Det här var ju riktigt roligt!

2007-08-28 @ 21:40:46
URL: http://pojkarnavov.webblogg.se
Postat av: Maria & Meia

Ni verkar ha fullt upp. Saknar träningarna i Hässleholm (även fast koncentrationsförmågan sviktade på slutet :)). Hör av mig så fort vi kommer hem. Lycka till på viltspårkursen.

2007-08-28 @ 23:09:01
Postat av: Ingela

När startar du på Lördag? jag måste komma och titta ni är så duktiga. Ingela

2007-08-29 @ 08:15:13

Lämna fotspår här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0