En veckas uppdatering

Förra helgen invigde jag att sitta ute och grilla. Mia och jag hade grillat en gång tidigare men då var det så kallt att vi åt inne. Men nu var vi (Mia, Henrik och jag) hemma hos Tina och det var varmt nog att sitta ute. Alla hundarna var med och Tina har själv två Hoffar. Förra gången grillade vi köttfärsbiffar och  varför ändra ett vinnande koncept? Så det blev till att grilla köttfärsbiffar denna gången oxå. Till det ungsrostade potatisklyftor och en god sallad. Två kalla såser till blev pricken över i. Denna gången blev biffarna ändå godare då Henrik hade vildsvinsfärs med sig.



Ett gott recept på köttfärsbiffar:
Hälften vildsvinsfärs och hälften nötfärs, ägg
Lite mangochutney i färsen tillsammans med lite hackad fetaost
Salt och peppar - klart! Blir skitgott och är jätteenkelt.

Första grillmästaren:


Å andra:


Gemensamma krafter :


Det luktade godare och godare så fler och fler drogs till grillen




Avancerat sammarbete





En liten brunfia ser ut som hon vill vara med och smaka...

I söndags var jag nere i Pärup igen och tränade med Marie & Tonie. Vittra var jätteduktig och var i princip helt tyst hela träningen. Vi tränade linjetag, stoppsignal och dirigering. Vittra bara äääälskar det! Hon lyser av glädje ju svårare man tror att man gör det. Men Vittra brukar nästan genomskåda övningarna innan så jag gör det nog för enkelt ändå. Men alla andra hundar jag försökt träna dirigering med såg helt uttråkade ut när jag vill stoppa dem och styra dem men inte Vittra inte... Hon tycker det är skitkul ju mer krångligt det blir.


Brorsan Bigge och halvsyrran Mina


Kia och Bigge


Fikapaus ( de är livsnödvändiga ;-) Denna gången var det speciellt god då vi blev bjudna på muffins och sockerkaka med kardemumma


Anna och Ruben





Vittra kisandes och njutandes i solen





Första maj
Idag - första maj blev det träning i Sibbhult. Det var nog första gången i mitt liv jag var i (iaf stannade i) Sibbhult. Själva träningen var dock en liten bit utanför. En vacker blåbärsrisskog med mycket vatten gjorde det perfekt. Men genom den torra marken och att det var helt vindstilla gjorde att det inte blev så enkelt som man kunde tro.

Vi var bara tre idag (resten tränar ju på söndag) och det var jag, Cecilia och en ny tjej som heter Marie (för att väga upp alla Maria/Mior förmodligen ;-) Hon hade en 13 månaders gosse som hade mycket i sig. Vi började med att testa honom lite för att se var hans stod. Han är en het flatherre som de flesta unga gossar är, men hyfsat mjuk och spontan i det mesta. Lite problem med avlämningar om vi som publik stod för nära  men det går ju att lösa.


Efter som jag är hopplös på  namn kommer jag inte ihåg vad hunden hette


Cecilia skickar Nolte på ett sök.


Shiva mitt i blåbärsriset


Inte för att man ser det så bra men Nolte är ute (som en liten prick) på en vattenmarkering.

Shiva fick en likadan och hon löste det på ett roligt sätt. Den hunden som ääälskar att simma och vara i vatten mest av alla hundar tror jag - hon SPRANG landvägen både in och ut till apporten. Hon simmade bara de metrarna mellan kastaren och dummyn. Såg roligt ut men gick ju faktiskt minst fem gånger fortare än för Nolte som duktigt simmade både ut och in. Så fast Shiva älskar att simma så älskar hon att leverera in så fort hon kan ännu mer. Hon är en het arbetsmaskin den tjejen. Till mattes glädje stannade hon inte heller någon endaste gång på vägen in och skakade sig. Levererade i hand som hon ska! Nöjd!

Sen den obligatoriska fikan





Shiva väntar på fikamackan


Nolte får avsluta denna veckouppdatering

Kommentarer
Postat av: Grappa Brunfia

Hej Vittra!



Ville bara berätta att det inte är din halvsyrra Diesel på bilden utan det är halvsyrran Mina. Diesel är ju en kille, du vet en sån som inte löper. Men det är inte lätt att hålla ordning på hela släkten. Morsan har sagt att du och jag också är halvsyrror. Undrar egentligen hur många systar och bröder man egentligen har. Det mest märkliga är att Bigge är min halvbror. Hur kan han vara det? Han är ju svart!! Vad gick fel?



Kuligt att du också får åka till Pärup ibland. Jag är där med Guinness ibland också. Jag tycker mycket om kaninerna och fåglarna, lite väl mycket kanske. Den där elaka tanten som bor däruppe talade om för mig sist att jag ska passsa mig duktigt för att stressa upp ninisarna. Hur lätt är det? Ena stunden blir man ombedd att springa iväg och hämta kaniner i skogen och andra stunden får man inte ens komma i närheten av dem. Hur ska de ha det?



Nä, nu har jag inte tid med det här mer. Jag tror jag ska gå och bita Guinness lite i halsen.



Tjingeling!

Grappa

2009-05-02 @ 10:47:15
Postat av: Carina, Shiva & Vittra

Attans att jag inte hann ändra innan. Var inne precis och gjorde det efter noga efterforskning på Spaderdamens hemsida. Men du hann ju före.... Hmm..

2009-05-02 @ 10:48:57
URL: http://shivaovittra.blogg.se/
Postat av: Helene & Wallander

Mums... vad gott det låter med de grillade färsbiffarna, skall prövas här oxå någon dag. Det smakade säkert ännu godare oxå med trevligt sällskap.



Kul att det går bra med Vittra och att hon både gillar och löser svårigheterna utan problem.



Fina härliga bilder som alltid.



Ha det fortsatt bra!



Ps. Grappa... det är inte helt lätt alltid att vara hund heller på denna jord!

2009-05-02 @ 12:50:18
URL: http://wallander.blogg.se/
Postat av: Ia & tjejerna

Vilken härlig veckan ni har haft, med mat och dryck, träning.



2009-05-02 @ 19:14:12
URL: http://kellybrown.blogg.se/

Lämna fotspår här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0