Avslutningsträning i Pärup

Idag var det avslutningsträning på vår dirigeringskurs på Hundplugget. Alltid lika roligt att vara där och alltid lika tråkigt när det tar slut... Dagens träning var upplagd som ett litet mini WT och de som var med var jag och Vittra (som kvittrar lite mindre nu) Kia & Bigge, Pierre & Mina, Karen & Singel, Randi & Loa - även kallad Alfred ;-). Anna & Ruben hade fått lämna walk-over då det strulat till sig med barnvakten hemma.

Med för dagen var även Pia & Texas och en Meitas cocker Lakrits med husse Jan. Första stationen var en lydnadsstation som bestod av fyra moment. Det var en uppmärkt  fyrkant runt två stora kaninburar. Randi och Loa får visa hur rutan gick till:



Första sträckan skulle hunden gå fritt följ, sedan skulle den sitta kvar medan föraren gick till nästa hörn. Där efter en inkallning med stoppsignal mitt på. Sen fullfölja inkallningen.




Där tog man upp tre dummies och gick fritt följ igen. Hunden skulle sitta kvar bredvid dummiesarna och en ny inkallning (utan att få med någon dummy).



Vittra gick väl "sådär". Fotgåendet är inget vidare om man inte vill göra det med hennes svans. Stoppsignalen satt inte där alls så bra som den brukar, men hon stannade till slut. Däremot var jag glad att hon inte apporterade de två gånger som jag befarade att hon skulle göra det! *glad*


Nästa station var en enkelmarkering som man skulle förflytta sig efter nerslaget. "Småungarna" kunde välja att skicka direkt från första positionen. Vittra gick med mig hyfsat trots att hon ville starta direkt och hon hittade dummyn rimligt fort.


Karen & Singel





Pia & Texas



Tredje stationen var en dubbelmarkering. Apporterna kastades nästan på linje även om ekipagen stod lite snett i förhållande till nerslagsplatserna. Men det var tufft ändå. Apporterna hamnade i väldigt högt gräs (i hundens ögon) även om den första hamnade där gräsmattan var klippt. Apport nummer två hamnade närmast.


Ett krutpaket som heter Mina tillsammans med Pierre


Duktig Mina


Jag är avundsjuk på mångas avlämningar

Här hämtade Vittra oxå den första rimligt fort men sen var den andra helt borta ur minnet. Jag skickade iaf (dumt) men hon gick tillbaka till första nedslagsplatsen. Jag försökte att skicka henne på ett linjetag men den funkade bara halvvägs. Sen bad jag att få den omkastad och då gick det givetvis som på räls igen. Men vi fick inget poäng för den sista apporten.





Sen var det dags för att fika. Dagen till ära var det grill-time!! Jag, som normalt inte käkar korv, grillade korv och andra grillade marinerad kyckling, rådjursfilé och vildsvin!! Men vi fick alla smaka på både rådjuret och vildsvinet. Rådjursfilén bara smalt i munnen! Vilken lyx!



Efter fikan var fjärde stationen ett linjetag med fågel. Vittra fick en duva. Detta var mot en känd punkt från tidigare träningar men från ett annat håll. Vittra satte den skitbra och jag visslade närsökssignal helt i onödan. Däremot la Vittra duvan en gång på vägen in men vi slapp nerdrag för det.

Mitt i alltihop kom Lena med G&G. Grappa hade tagit ett förstapris på ett ordinarie viltspårprov och blev SVCH idag! Inte mycket mer än ett år gammal! Gud vad duktiga de tjejerna är. Det verkar som om man borde börja viltspåra med de anlagen släkten har... Grattis Lena så riktigt skitroligt!!!!!!!

Sista stationen var ett sök med fyra vilt. Här blev Vittra lite uppspelt och började pipa lite då det var tydlig viltvittring och Marie sköt ett skott per hund. Vittra hade startnummer fem och fick ju vänta lite. Men det är ju när hon börjar pipa lite som man tänker på att hon faktiskt är rätt tyst nu för tiden! Hon fick ju vara passiv vid alla stationer och hon hanterar det rätt bra. Jag har börjat att sitta ner på min pall hela tiden förutom när hon skall arbeta och det verkar oxå ha en lite lugnande effekt. Det har jag ju bara märkt tidigare när jag har haft matpaus...men nu slipper jag ju äta hela tiden ;-)


De stränga domarna

Vittra tog in alla fyra vilt oxå rimligt fort. MEN tre av dem lägger hon en gång på vägen in. Detta är ett tydligt mönster nu. Vet inte riktigt hur jag skall träna bort det för springa ifrån henne har ju aldrig funkat innan. Får väl knep och knåpa lite på det ett tag. Fasanen kom hon dock in med utan att lägga ner men den hängde hon lite över istället innan hon tog upp det.

Det vi måste börja jobba mer med är även hennes avlämningar. Jag har nonchalerat det länge nog. Det är trist med en hund som vänder ryggen till vid avlämningen.  Får tänka ut nåt bra där oxå. Men annars är jag jättenöjd med dagen. Hon är betydligt tystare nere i Pärup än på andra ställen. Antingen får jag väl kidnappa Marie med mig till övriga ställen eller så får jag ta itu med koncentrationen själv ;-) Blir väl det senare kan jag tro. :-)

Vi fick ett specialpris idag oxå från Randi för att hon tyckte att Vittra lät så mycket i början och nästan var helt tyst idag. Jättegulligt! Vittra äääälskar sitt pris!!!


Jag tänker aldrig släppa den så Shiva får tag i den ;-)

Vittra är ju arbetsglad och gör allt man ber henne om (på sitt lilla vis) och det är ju framförallt lydnaden som måste bli bättre. Arbetsmässigt är hon ju duktig. Å det gick ju bra idag oxå...vi vann ju vårt lilla WT idag! :-)

Kommentarer
Postat av: Grappa

Hej Brunfia Vittra!



Brunfia Grappa här. Vad duktig du var idag som vann WT i Pärup. Jag har fått äta smarrigt lammkött ikväll för att fira min lilla vinst. Hoppas du också har fått något gott.



Morsan säger att vi kanske ska åka till en å nära dig. Vill du visa oss var den är någonstans? Jag ska tydligen gå i simskola, har jag hört.



Ha det gott, sis!

Grappa

2009-05-24 @ 22:13:40
Postat av: Anonym

Stort grattis till segern i vårt WT idag.

Kia o PissNisse

2009-05-24 @ 22:17:41
Postat av: Mia, Viggo o Vera

Grattis till vinsten! Vittra ser så stolt ut över sin vinst, duktig tjej.

2009-05-24 @ 22:41:52
Postat av: Carina

Grappa - "min lilla vinst" Årets underdrift! Att lilla du kunde slå alla stora vorsteh hundar på nosen och ta en etta mitt framför ögonen på dem är ju hur cool som helst! Dessutom blev du ju champion. Klart du ska ha lammkött tjejen!



Matte ska kolla ån i kväll för att kolla vattennivån. Är där för mycket vatten får vi ta en sjö!

2009-05-25 @ 06:59:28
Postat av: pissnisse

Får min matte sno actionbilden på din blogg

2009-05-25 @ 09:25:35
Postat av: Carina

appselut!

2009-05-25 @ 12:52:30
Postat av: Helene, Wallander & Beck

Grattis till vinsten... och så glädjande att Vittra inte längre kvittrar så mycket.



Dom där Spader Damerna dom är allt lite hemlighetsfulla... plötsligt så har dom blivit champinjoner eller vunnit DM och kvalificerat sig till SM m.m.



Vi saknar Pärup :-( men det kanske kan bli något tillfälle att komma dit och träna något så småningom med Beck :-) Men först skall valpkurseriet klaras av.



Ha en fortsatt bra vecka!

2009-05-25 @ 22:37:33
URL: http://wallander.blogg.se/
Postat av: Anna och Ruben

Grattis till vinsten! Den förtjänade ni verkligen, Vittra är ju kanonduktig, det vet vi ju! Härliga bilder från en lyckad dag...synd att vi missade den... Men det kommer kanske fler...annars får vi nöja oss med att träna hemma. Ha det!

2009-05-31 @ 16:09:03

Lämna fotspår här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0