Testprotokollet

Här kommer testprotokollet lite förenklat (jag har bara fyllt i förklaringar på det som vi antingen gissade på eller som hundarna hamnade på) Det i fetstil hamnade Vittra på.


TILLGÄNGLIGHET ( Bemötande av främmande människor)

Lömsk

Aggressiv

Reserverad

Mindre tillgänglig

Öppen och tillgänglig   - Lätt att få kontakt med

Överdrivet tillgänglig - Intensivt kontakttagande/överdrivet kontaktsökande


Här fick både Vittra och Viggo öppen och tillgänglig. Vittra låg enl Barbro på gränsen uppåt men hamnade tillslut i Öppen-rutan. Jag hade gissat i Överdriven och Mia i Öppen så jag räknar att vi båda hade rätt i denna.



JAKTKAMPLUST (Lust att förfölja synligt byte och intresse för bytet)

Visar ej

Obetydlig

Liten

Måttlig

Stor - Snabbt förföljande, visar tydligt bytesintresse

Mycket stor


Här hamnade bägge på Stor och detta gissade vi båda


SOCIALKAMPLUST (Lust att kämpa med eller mot någon/något)

Visar ej

Obetydlig

Liten

Måttlig -  Svarar direkt med kraft på kampinviter, lätt att kontrollera

Stor

Mycket stor


Båda hamnade på Måttligt vilka vi båda gissade rätt på


TEMPERAMENT (Nyfikenhet)

Slö

Något slö

Mindre livlig

Livlig -  Nyfiken och startsnabb

Mycket livlig

Impulsiv


Här hamnade båda på livlig och vi gissade båda rätt. Men sen börjar det bli lite felgissningar.


SKÄRPA (Förmåga att bli arg)

Visar ej

Obetydlig - Få aggressiva signaler i enstaka situationer

Liten - Aggressiva signaler utan tyngd

Måttlig - Rätt riktad aggressivitet med balans och tyngd

Stor

Mycket stor


Här trodde jag att Vittra skulle ha Obetydlig men hon hamnade på Liten. Mia gissade Måttlig men Viggos skärpa var Obetydlig.


FÖRSVARSLUST (Förmåga att besvara hotsignaler)

Visar ej

Obetydlig - Backar tveksamt, backar undan eller ger upp

Liten - Besvarar vid några tillfällen, kan avvakta utan att ge upp

Måttlig

Stor

Mycket stor


Här både gissade Mia Liten och Viggo hamnade där vilket även Vittra gjorde. Jag gissade att hon skulle hamna ett snäpp lägre.



NERVKONSTITUTION (Grundstressnivå, koncentrationsförmåga, avreaktionsförmåga)

Höggradigt nervös

Nervös

Något nervös - oron ökar efter hand, bristande koncentration, genomgående långsamma avreaktioner

Nervösa tendenser - Viss okoncentration och/eller sen avreaktion, flera felbeteenden

Relativt nervfast - Frimodig och koncentrerad, snabba avreaktioner, enstaka felbeteenden

Nervfast - Frimodig och koncentrerad, inga felbeteenden och avreagerar snabbt


Här gissade jag helt fel. Jag hade dessutom fegat och satt Vittra mellan Något nervös och Nervösa tendenser. Men hon hamnade på Relativt nervfast. Skitbra! Mia hade gissat på Nervfast men Viggo gjorde Vittra sällskap på Relativt nervfast.


 

HÅRDHET (Visa social status, självständighet)

Mycket vek - Mycket undergiven, hämmas av att vara osjälvständig och "valpig"

Vek - Störs ofta av att vara undergiven och osjälvständig

Något vek - Något undergiven, störs ej av sin ödmjukhet

Måttligt hård - Ej undergiven, självständig utan att det stör

Hård

Mycket hård


Här blev jag nog mest förvånad. Jag hade fegat igen och satt Vittra mellan Vek och Något vek men hon var Mycket vek med en lite pil upp till Vek där Barbro trodde hon skulle hamna när hon blev vuxen. Jag jämför ju så klart med Shiva och hennes vekhet måste nästan hamna utanför kartan. Men tydligen har jag två mycket veka tikar hemma. (men det finns förklaringar på att Vittra verkar tuffare i slutänden) Mia hade gissat Måttligt hård på Viggo men han hamnade på Något vek.


DÅDKRAFT (Förmåga att övervinna rädsla)

Minimal

Obetydlig - Behöver mycket förarstöd, övervinner tveksamt

Liten - Kräver förarstöd i de flesta situationer

Måttlig - Övervinner med tidstillägg och utan förarstöd

Stor

Mycket stor


Här gissade både Mia och jag på Obetydlig men Vittra var lite modigare än jag trott (Liten) och Viggo betydligt modigare (Måttlig) än matte trott.


KONCENTRATION (Under och mellan testsituationerna)

Mycket orolig

Orolig

Något orolig

Godtagbar - Brister då och då vid enstaka testsituationer

God - Konc. vid momenten, men ibland okonc. där emellan

Mycket god - God koncentration under och mellan momenten


Här hade jag återigen skrivit ner Vittra ett snäpp till Godtagbar medan båda hundarna hamnade på God. Mia hade gissat Mycket god. Börjar vi känna igen ett mönster? *ler*


AVREAKTION (Förmågan att sänka stressnivån efter ett engagemang)

Kan ej avreagera

Mycket långsam

Långsam

Något fördröjd - Löser allt på plats, behöver tid/hjälp vid några situationer

Snabb - Löser allt på plats, kan behöva extra tid vid enstaka tillfällen

Mycket snabb - Löser allt direkt och självständigt


Här gissade jag helt riktigt Något fördröjt på Vittra och Mia skrev för en gångs skull ner Viggo till Snabb men han var Mycket snabb. Det såg helt otroligt ut. Det tog bara någon bråkdels sekund innan han var av med det obehagliga varje gång.


SKOTTFASTHET (Reaktion vid skottlossning)

Skottfast - reagerar ej

Skottfast - reaktion som försvinner

Berörd - Reaktion varje gång

Berörd - Aktivitetsnivån ökar

Berörd - Aktivitetsnivån

Skotträdd


Viggo fick den första skottfastheten och Vittra den andra skottfastheten, hon försökte titta åt skottets håll och markera men såg givetvis inget.


Men det som var den största överraskningen som sagt var att Vittra var såå vek som hon var. Men det döljer hon nog för mig genom att vara lite modigare än jag trodde, ha bättre nervkonstitution, vara mer koncentrerad, ha mer skärpa och försvarslust än jag trodde. Det sammantaget gör ju att hon döljer lite av sin vekhet. Men hennes "krypande" (när hon ser lite strykrädd ut) när jag sätter lite press på henne kommer nog just från hennes vekhet. Hon såg härlig ut när hon smygande kröp/ medelst ålade förbi pappfigurerna fast hon var skiträdd och det var väl hennes mod som gjorde att hon klarade av det. Mias största förvåning var nog att Viggo var bra mycket modigare än hon trodde och skakade av sig obehaget extremt fort.


Igår kväll blev jag återigen lite tveksam till Vittras otroliga vekhet. När hon och en eller två hundar busar så är Vittra aldrig underst utan alltid över den/de andra och anfaller lite ovanifrån. Igår kväll gjorde hon så både tillsammans med Shiva/Viggo både i trio och var för sig. Senare på kvällen likadant med Shiva/Tees.  Alla de andra hundarna bjöd lätt på sig och la sig underst och lät de andra hundarna busa ovanifrån. Jag har nog lite svårt att tänka om i frågan av vekheten. Kan det inte vara så att hon inte är så jättevek men att hennes dådkraft är lite sämre och att det därför blir jobbigt för henne att lösa saker ute i skogen. Och sen tänker jag samtidigt - vad gör det för skillnad i den vardagliga hanteringen och träningen? Hur skall jag tänka i fortsättningen för att göra det så optimalt som möjligt för henne... många tankar blir det *ler*


Kommentarer
Postat av: Helene & Wallander

Vilken rolig läsning (som vanligt). Nu känns det som om även jag känner Vittra bättre.

2008-09-16 @ 23:20:34
URL: http://wallander.blogg.se/
Postat av: Sara

Intressant läsning! Det där med vekheten - att de andra hundarna lägger sig på rygg för Vittra behöver ju inte motsäga att hon är vek. Snarare är väl det ett sunt beteende hos hundar som är säkra i sig själva och känner den andra väl att de "bjuder" på sig (dvs. Shiva och Tess)?!? Tänker på hur t.ex. Östen gärna låter sig bli "nedbrottad" av en tio veckor gammal jack russelvalp som når honom till knävecken...

2008-09-19 @ 14:34:39

Lämna fotspår här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0