Söndag vid Hjärtasjön

Jag vaknade av att det regnade och blåste och tänkte "- stå ute i regn och blåst blir ju inget vidare". Men det slutade innan vi kom ut och det blev en vacker höstdag utanför Lönsboda. Vittra fick vara hemma då hon löpte och Shiva kändes att hon var på hugget. Vi började med att träna långa markeringar på kalhygget och på vägen ner dit så la jag tre apporter till Shiva och som vi gjorde enkla linjetag med. Den fjärde gången stannade jag henne med pipa och det funkade faktiskt bra igen! Markeringarna på kalhygget som ligger bakom ett stengärde var ju besvärligt förra helgen men vi gjorde det nog lite enklare denna gången. Alla hundarna jobbade snabbt och enkelt tyckte jag. "Alla hundarna" var förresten Sixten, Nolte, Olli och Shiva. Julia, Wilmer och Ingrids lilla golden tränade en bit bort på stadga och vilthantering.

Olli tar sats så det ser ut som om han börjar från liggande




Tre trallande jäntor...?

Sen gjorde vi långa linjetag och Shiva var med ute och la apporterna. Åtta stycken dummies ute och hundarna skulle ta vars två. Shiva startade sist så där var ju bara två kvar. Det gick ju rätt mycket tid mellan att jag la ut dem oxå men hon såg ut att komma ihåg. Vi gick ju närmare än de andra proffsen men ändå rätt långt för att vara oss. Shiva går ju inte helt spikrakt utan går upp lite i vind men det gjorde ju de andra oxå. Sista apporten var en liten dummy och den tog lite tid. Men hon låg i med näsan och jag stöttade upp med närsöksignalen. Nöjd med Shiva här faktiskt!

En Fia i tankar..

Därefter gick vi upp till ett ställe där det var lite krångliga markförhållanden då det ligger i flera olika nivåer och flera stengärden efter varandra. Jag blev riktigt yr och kände som jag höll på att svimma på vägen dit så jag fick sätta mig en bra stund på en sten så jag har inte riktigt koll på vad som skulle göras här. Men dubbelmarkeringar var det iaf. När jag piggat på mig så fick Shiva först en enkel strax bakom ett stengärde och först såg det inte ut att vålla henne så mycket problem men hon gick tillslut över stengärdet igen för att söka på fel sida om det. När hon inte hittade nåt där heller gick hon tillbaka och fann den. Sen skulle det bli en dubbel och Shiva brukar ju förstå kommandot "markera". Men idag var hon både ivrig och lite ängslig och började titta på mig hela tiden igen som jag trodde vi arbetat bort. Andra kastet missade hon helt och jag lät bara henne ta den första. Vi får träna mer på det och kanske återgå att kvacka högt vid andra kastet igen.


Mia brukar säga att Viggo ibland ger henne fingret - här räcker Nolte ut
tungan till sin matte... ;-)

Sen var det fika med tårta - igen! Snacka om att man valt rätt träningsgäng och träningskompisar. Här duggar tårtorna tätt! Denna gång blev det en jättegod princesstårta.




"Blir där någon bit över till mig tro?"


Efter fikan skulle det bli fotografering. Det finns en fototävling på Pinewood där det skall ingå kläder från dem och givetvis fick vi ta några sådana foto.








Även Nolte skulle fotas till sin tävlingsbok och kanske något annat så han satt fotomodell ett bra tag. Här är ett par av mina bidrag:





Sen gick vi upp i skogen och tog de sök som tjejerna lagt ut innan fikan. Två sök hade lagts ut på var sida om en grusväg. Det ena var djupt och smalt och apporterna ( 10 st) låg först 100 steg ut i terrängen. Den andra sidan om vägen låg det oxå 10 men började lite på närmare avstånd. Sixten och Shiva jobbade samtidigt men på olika sök. Shiva tog två på det djupa och tre på det kortare söket. Nyttigt att de såg så olika ut och att en annan hund hela tiden jobbade på söket bredvid. Efter några apporter bytte vi sida. Nyttigt!





Vi avslutade dagen med att ta lite roliga kort med hundarna uppe på en stor mossklädd sten. Olli såg verkligen ut som en lejonkung uppe på klippan.




Jobbigt att vara fotomodell...man får stressa av efteråt.


Shiva i "naturlig pose"


Och igen.

Det var allt för denna gång.

Kommentarer
Postat av: Helene & Wallander

Tänk så mycket roligare allt blir när solen skiner, vi får allt hoppas att vi får många fina träningstillfällen till i höst.



Härliga bilder!

2008-09-29 @ 22:00:56
URL: http://wallander.blogg.se/
Postat av: Ma och Charlie

Hej!

Tack för att håller oss uppdaterade när vi inte är med! Vilken härlig dag och vilka fina kort! Vilket proffs du är!

Mia och Charlie

2008-09-29 @ 22:03:59
Postat av: Cissi

Håller med om att du alltid har så underbara bilder..med dessa kändes det nästan som man var med lite i alla fall.....

2008-09-29 @ 22:16:22
Postat av: Ia & Kelly

Och en annan blir taggad när man ser bilderna och går ut och tränar. Och tror sen att man ska bli bjuden på tårta.

2008-09-30 @ 10:26:09
URL: http://kellybrown.blogg.se/
Postat av: cecilia och Nolte

Oj va´sött han är min hund!!Får hålla med Mia att du är en skicklig fotograf,kankse dags att omskola sig?? Du får gå till en studievägledare....



Men räcker ut tungan gör han inte,tungan vädras! Det behövs efter ett pass i skogen.

2008-09-30 @ 17:40:53

Lämna fotspår här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0