Söndag med Barbro Börjesson

Jag önskar att man kunde visa filmerna som vi spelade in igår på mentaltestet som Viggo och Vittra var på. Så olika man kunde hantera farligheterna i skogen och vilka överraskningar både Mia och jag fick emellanåt. Man har väl en ungefärlig bild av sin hund och det blev kanske inga sensationer - det var ju samma hundar vi åkte hem med - men vi hade nog en liten annorlunda syn på vissa moment i skogen och vissa egenskaper hos hundarna. Beskrivningen som följer är, är jag väldigt medveten om, i det torraste laget men mer skrivet för att själv reflektera än för att "roa" er denna gång. Det är ju efter ett sådant här test som man skall ha nytta av att veta mer om sin hund; men det är inte glasklart hur man skall använda sig av sin nya kunskap.



Det var ett härligt väder hela dagen om än lite rått på morgonen. Mia fick startnummer 1 och fick därigenom börja dagen. Det var mycket publik som följde provet men det var inget som verkade störa Viggo. Viggo visade genom hela provet att han var en cool kille. Det skall mycket till för att bringa honom ur fattningen. Viggo Valium är kanske även ett fortsatt bra smeknamn på honom. Men vad han däremot överraskade sin matte med var att han visade upp ett mycket större mod (dådkraft) än hon trott och att han skakade av sig obehagligheterna i en rasande takt. Hans skärpa var däremot mycket lägre än hon gissade men skärpa vill vi ju inte ha i vår ras precis. Annars var hennes gissningar precis som de flesta av mina rätt eller i rutan strax bredvid det rätta. Det är ju ibland bara nyansskillnader i egenskaperna. (Om man skall vara exakt hade jag 7½ fel av tolv och Mia 6½ fel men bara 2-3 delar som var helt fel)



Jag filmade ju Viggos alla delmoment (därför är det inga kort från någon av våra tester utan från andras) och det fyllde båda kamerornas minneskort. Så vi fick kvickt och lätt hem till Mias syster för att tömma minneskorten på deras dator och sen ändrade hennes man ner kvaliteten på filmningen så Vittras test skulle få plats i den ena kameran.



Sen åkte vi tillbaka och hann se ett halvt test med en Spinone innan lunchen. Jag såg den redan i fredags utanför där Barbro höll sitt föredrag och blev glatt överraskad av rasen. Jag hade bara sett den i hundböcker tidigare och blev lite nyfiken på dem. Ägaren hade tre med sig och testade två av dem på söndagen, mor och dotter. Det var en väldigt mjuk stående fågelhund som väl närmast får jämföras med Weimaranerna och startas på jaktprov tillsammans med dem. Men jag uppfattar de betydligt mer mjuka och ödmjuka än dem och tex Vorstehn. Deras tester visade även på två veka mjuka tikar. De var härligt stora och "lufsiga" i kroppen och jag kommer nog att hålla ett öga på den rasen även i fortsättningen. Kul med lite annorlunda raser också.



Lunch vid Fulltofta naturcentrum




Mias klätterträd hon ville upp i

Efter lunch så var det lottning mellan vem som skulle starta först av Vittra och den yngre Spinonen. Vittra blev tvåa. Jag blev kvar hos hundarna hela tiden och rastade av Vittra ordentligt innan. Mia tittade på den andra hundens mentaltest.



När det var dags för oss hade funktionärerna även hunnit ta en fikapaus och min stressnivå gick nog upp lite då det blev tio minuter "försenat". Men det släppte snabbt igen. Vittra hälsade glatt på Barbro vid teststarten och även några i åskådarsamlingen. Hon gick iväg med den första funktionären och man såg att hon blev lite ängslig först och att hon gärna ville vara honom till lags när de gick lite fot. Men när han började kampa med trasan så syntes det att hon bara hade kul. Nästa station var en enkel variant av en harmaskin. En lina hade dragits zig zag mellan små hjul och en liten bit av en hundfäll hade knutits i linans ände. "Kaninen" sprang sen från sida till sida av grusvägen och hunden fick sticka om hon ville. Jag trodde Vittra skulle sticka direkt men Tonie och Maries stadgekurs hade gett resultat så hon satt kvar lydigt tills hon fått kommando att ge sig efter. Men då var det full fart.


Nästa station var "det lilla bytet" En person med grått täcke över sig gick från sida till sida på en grusväg och hukade ihop sig lite i vägkanten mellan varven. Hunden fick rusa efter men även här väntade Vittra på ett förlösande kommando. Här överraskar hon mig lite genom att lägga upp ett rätt snyggt sök på båda sidor av vägen. Hon såg ut som om hon trodde att funktionären lagt ut något i vägrenen där han hade gått. Själva funktionären var här rätt ointressant. Hon nosade av honom efter en stund.




Figurskogen var läskig! Denna såg jag ju inte mycket av då jag skulle lämna hunden och gå iväg men såg hennes reaktioner efteråt på filmen. Ett 20 tal militära pappfigurer var uppställda i skogen. Man lämnade hunden och sprang iväg och kallade på hunden tills man var mitt i gruppen ungefär - sen skulle man tyst fortsätta utom synhåll. Där fick man vänta medan hunden skulle försöka ta sig till en. Det var inget fel hur de än löste det och sätten var många. Vittra sprang först in och förbi några stycken bara. Där blev hon väldigt låg och vände tillbaka och försökte springa till höger om dem men där var det ännu fler läskiga monster. (det hade varit bättre att välja till vänster om dem då där var fritt från figurer.) Hon gick tillbaka till åskådarna och när Barbro började sakta gå genom figurskogen så slog Vittra följe med henne. "tillsammans klarar vi det nog" sa hon ;-) Några figurer var så läskiga att Vittra både kröp och ålade förbi dem. Då låg hon som ett sträck i backen. Men så fort hon var förbi så satte hon fart mot matte och hittade mig. Glad och lite stressad så klart. Vi skulle gå tillbaka i koppel och hon nosade lite på figurernas baksidor. Andra gången gjorde vi likadant och nu vågade hon springa genom utan problem och kom fram till mig betydligt frimodigare.




Nästa station var nog overallen. Här blev hon skiträdd och fick ha stöttning av mig genom att jag närmade mig den i flera omgångar. Hon följde efter lös vid min sida. Men när hon väl nosat på den så lägger hon sin rädsla. (Det var ju vid en sådan här station jag fick bryta Shiva när hon var ett år för att hon inte lyckades avreagera)


Sen kom skramlet. En grov kedja drogs över en bit korrugerad plåt. Vittra blev återigen rätt rädd men klarade av att gå fram genom att jag närmade mig grejerna. Men hon står på tåspetsarna ibland *ler* och kan bli ännu längre i kroppen än hon normalt är.


Sen började man gå tillbaka på vägen och först kom vi till trumpojken. En gråklädd figur har lite ljud för sig och närmar sig sen med lite busiga steg. Han hukar sig och lockar först till lek och är i slutet lite mer hotfull. Vittra skäller här som en galning när hon börjar känna sig hotad men visar ändå något lite social kamplust. När P-O till sist lägger sig ner och tar av sig den stora slokhatten går Vittra fram och slickar honom i hela ansiktet och till sist så ligger de ihop i en enda hög. Vittra på rygg i hans famn och blir kelad på magen. Då såg hon ut att trivas ;-) och man hör hur publiken skrattar gott.


En Spinone

Sen kom vi till en station där det var en släde med en påklädd pappfigur som sakta sakta drogs mot oss via ett rep. Först fokuserade bara Vittra på repet som rörde sig precis bredvid oss men sen kändes släden väldigt hotfull och hon börjar skalla igen. När den kommer riktigt närma tar hon ett par steg bakom oss dessutom och fortsätter att skälla så farligt hon kan. Men svansen viftar hela tiden. Jag får även här gå fram några steg för att få henne att våga gå fram. Sakta sakta och med väldigt försiktig kroppshållning vågar hon tillslut gå fram och nosa av den. Först på baksidan där det inte var några ögon och så lite från sidan. Hela tiden väldigt nära till reträtt. Men så fort det är gjort så ser hon helt oberörd ut.






Nästa station var spökena. Här blev det väldigt annorlunda och vi vet inte riktigt varför. Två påklädda spöken med vita hinkar på huvudet skrider väldigt långsamt mot oss men Vittra bryr sig inte mycket om dem. Hon leker troligen lite struts och "om jag inte bryr mig - är de inte farliga" typ. Hon går omkring och nosar lite och går tom lite mot dem i kopplets längd för att visa att hon är rätt nonchalant. Hon hittar P-O som drog i repet vid förra stationen och som var trumgubbe och försöker leka lite med honom. Hon kliar sig lite på sitt halsband, vilket hon brukar göra även när jag tränar lydnad, som för att avleda och avreagera lite när det blir för allvarligt. Men hon ser hyfsat oberörd ut. När hon släpps lös springer hon bort till det ena spöket och lite förbi när hon nosat av. Kanske hon känt på vittringen väldigt tidigt att detta är bara mer människor i konstiga kläder eller så orkar hon inte reagera så mycket mer efter de föregående stationerna? Barbro hade många alternativa förslag.




Sen var det bara skotten kvar. Vi gick på samma grusväg i promenadtakt när det avlossas först ett skott och sedan ett till. Vittra stannar och försöker markera om det faller nåt men släpper det fort då hon inte ser något.  I den muntliga kritiken efteråt sa Barbro att jag hade en ung och mycket glad flat med mycket positiva anlag. Hon var tillgänglig och öppen, hade stor jaktlust och var väldigt frimodig. Hon hade jättefin koncentration men var inte så modig och var väldigt ranglåg. Det var en fantastiskt rolig dag och mycket lärorik. Nu skall man försöka ta till sig denna nya kunskap och använda sig av den i praktiken.

Dagens Lindström:


Kommentarer
Postat av: Cissi

Verkar varit en mycket givande,spannande dag! Man kanju inte vara overallt... Befinner mig pa semester i grekland,darav stavningen..men maste hallakollpa er...sa knappt det blir...

2008-09-15 @ 21:55:22
Postat av: Helene & Wallander

Vad kul att ni filmade det hela, det är banne inte lätt att annars komma ihåg alla moment och hur hunden reagerade.



Fin kritik Vittra fick och kul att din "prognos" stämdes så bra.











2008-09-15 @ 23:08:32
URL: http://wallander.blogg.se/
Postat av: Maria & Meia

Vilka spännade dagar! Jag blir lite avis när jag hör allt roligt ni hittar på... men snart är jag på plats igen!

2008-09-16 @ 09:53:45
URL: http://www.eng-johnsson.se
Postat av: Kia

Måste börja med att berömma dig som bloggare.Det är alltid lika roligt att gå in på din blogg o läsa o titta på dina bilder.

Jag var tyvärr däckad i helgen o kunde inte komma varken på föreläsningen eller titta på något test.Verkar ha varit jätteintressant o roligt.

kia

2008-09-16 @ 09:57:59
URL: http://www.kennelspaderdamens.se
Postat av: Ingela

Visst var det en kanon dag i skogen med härliga Barbro, vi filmade ju oxå och jag fick lite bättre koll på allt när jag sett filmen och kunde förstå Barbros bedömning lite bättre, nu ser vi fram emot film kvällen vi bestämde att vi skulle ha så att vi kan analysera allt.

Ha det bra

2008-09-16 @ 13:21:10
Postat av: Malin på jobbet

GRATTIS till väl genomfört test.



Har en bok som hetar Mentalitetshandboken (tror jag den heter) kom ut förra året, den är nog kanon att ha för att tyda och använda resultatet i fortsatt träning. REKOMENDERAS verkligen



2008-09-17 @ 01:08:36
URL: http://tokigaflattar.dinstudio.se

Lämna fotspår här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0