Föreläsning av Barbro Börjesson



Igår kväll var jag och en massa andra på föreläsning av Barbro Börjesson som Jägarförbundet Skåne hade anordnat i Pärup. Barbro är ju en välkänd person genom bland annat TV (Go´kväll) och har en gedigen erfarenhet av hundar. Barbro har fött upp hundar, schäfrar, i 25 år (Dittegårdens ), varit instruktör inom SBK på alla nivåer och är auktoriserad mentaltestdomare sedan slutet på 70-talet. Hon har även varit utbildningschef för Hundskolan AB i Sollefteå. Listan kan göras mycket längre...


Barbro gick under kvällen igenom vad mentaltestet i helgen kommer att innehålla och lite hur vi skulle tolka det.  Beroende på vad hunden är avlad till och vad vi vill använda den till så är olika bedömningar "bra" eller "dåliga" utan att för den delen hunden i sig är bra eller dålig.


Jag hade fått för mig att mentaltestet skulle vara lite anpassat till jakthundar i stort men det är tydligen det mentaltestet som man använt officiellt sen slutet av -70-talet tills för ett par år sedan. Detta test har bland annat använts till att testa polis och tjänstehundar. Även statens hundskola använde sig av det på sin tid. Nu är dock testet inofficiellt. Men det är samma innehåll, hälsning och lek, lilla och stora bytet, figurskogen, overallen, skramlet och kampgubben, släden, spöken etc etc. Skall bli kul att testa lilla Vittra på denna stora bana. Shiva har ju bara gjort ett MH och henne fick jag bryta då hon inte kunde avreagera sin rädsla vid overallen. Hon blev helt enkelt skiträdd. Vittra bli nog inte lika rädd och kommer förhoppningsvis över sina rädslor fortare. Däremot är hon ju något berörd vid skott men har ju klarat av det hittills. Man kunde hämta ett protokoll så man lättare kunde följa testet i helgen och jag har roat mig med att fylla i ett sånt för var jag tror Vittra ligger ungefär. Ska bli spännande att se hur väl eller hur dåligt jag känner min hund och var de största överraskningarna ligger.


Tonie och Anette fixar fram det goda fikat.






















Sammanfattningsvis var det en bra föreläsning och man blir ännu mer nyfiken vad som kommer hända på söndag. Får återkomma då.

Kommentarer
Postat av: ingela

Det kommer att bli en suverän söndag jag lovar dig!!!!!!

2008-09-13 @ 21:59:07
URL: http://tessietosingsdagbok.blogg.se/
Postat av: Sara

Ska Vittra testas på söndag? Lycka till, i så fall! Jag tyckte att jag kände Sudden och trodde jag visste hur han skulle reagera på overallen och spökena, men det gjorde jag ju inte alls. Fast i efterhand känns reaktionerna logiska, men de gav lite perspektiv på honom. Sudden fattade för övrigt inte ett smack av vad det var vi höll på med, inte förrän skotten föll i slutet... Aha, NU vet jag, såg han ut att tänka, och tittade uppmärksamt efter var apporterna skulle landa - vilket dom ju inte gjorde.

2008-09-14 @ 21:41:26
URL: http://pojkarnavov.webblogg.se/
Postat av: Helene & Wallander

Hoppas det gått bra idag. Du får berätta och jämföra mot vad du hade trott och om resultaten stämde mot vad du trodde om Vittra innan testet.

2008-09-14 @ 22:57:15
URL: http://wallander.blogg.se/

Lämna fotspår här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0