Träning i Pärup



Idag blev det inte heller någon vanlig söndagsträning. Det blev Vittra som drog vinstlotten idag och det blev hennes söndag. Mia & Viggo, Cecilia & Nolte och jag & Vittra packade in oss i Mias bil och åkte ner till Pärup och Marie och Tonie (Kennel Meitas) för att träna stadga och fotgående enl Barbro Börjessons "Fyra lätta steg". Det bygger på hundens egenskaper som valp, Hantering/kroppskontakt, Följ mig!, Nu ska vi leka och Sitt/stanna kvar. Framförallt var det "Följ mig" som vi tränade på. Ett annat "tänk" än vid lydnadsfot där man hela tiden jobbar med kontakt. Detta bygger mer på det naturliga ledarskapet av den typ som även Cesar Millan lär ut. Man tänker mest på hur man själv rör sig och nonchalerar istället hunden för att den naturligt skall vilja följa efter. Funkar kanon på Vittra. Hon har blivit en helt annan hund senaste månaden. Vilken skillnad.



Vi delade upp oss i två grupper när vi kom ner och Marie tog oss som tränat på det tidigare och Tonie tog de som aldrig provat på de fyra lätta stegen tidigare. Jag tror att vi var 14 ekipage och sju hundar i varje grupp. Vi som provat någon gång tidigare fick hårdare grillning med mer störningar från början. Jag tog rätt snabbt bort kopplet på Vittra och förde henne lös resten av förmiddagen. Vi gick "följ mig" med bollar, dummies och andra leksaker vinande om öronen. Vittra tjuvade inte en endaste gång. Hon behövdes inte ens tillrättavisas fysiskt en enda gång på denna halva av dagen. Helt underbart. Hon blev ju då inte heller så sänkt och såg inte så strykrädd ut.

Nolte och Dorran avslappnade och fina


Det som var kul oxå var när hon löste sin stress på ett vad jag tycker mycket bra sätt. Två stycken skulle gå ifrån sin hund samtidigt och byta plats med varandra (mitt emot varandra). Sedan skulle vi kalla in dem och samtidigt kastade Marie en störningsapport som hamnade mitt mellan hundarna. Vittra blev lite stressad och "tiltade" lite men valde då att sitta kvar en liten stund för att när hon samlat sig lite komma på min inkallning utan att ta apporten med sig. Jag tror att det blev lite för mycket som hände samtidigt och hon valde då att sitta kvar - det brukar ju aldrig vara fel. Bättre än att tjuvstarta och ta en förbjuden apport enl mig.



Vittra pep inte det minsta heller på förmiddagen och var en dröm att föra. Ibland fick jag korrigera med rösten men inget mer. Vid ett tillfälle närmare framåt lunch blev jag så stolt över henne att det nästan svämmade över i bröstet på mig. Lite fånigt kanske men hon var så duktig. Sen bröt vi för lunch och åt den inne på bygdegården där vi även fick reflektera högt över vad vi gjort under förmiddagen var och en samt att Marie och Tonie fyllde på med vad de sett under dagen. Båda såg stora framsteg på Vittras prestationer. Men vi har ju faktiskt tränat lite de flesta dagarna. Hundarna måste nu alltid gå fint i koppel - alltid! Antingen det eller vara lösa. Inget tjafs i koppel mer.

Syskonen Viggo och Tessie på "hemmaplan"


På eftermiddagen tränade vi i storgrupp. Det blev mer "Följ mig" och nu lades det på lite skott och mer kast med apporter. Det var ju dessutom mycket mer hundar samtidigt. Vi gick en sk Walk-up och det funkade skitbra. Vittra stannar till lite automatiskt när det skjuts och kastas för att markera apporterna men gör inga försök att gå efter.


Snygg linje på ena hållet.....

...lite vimsigare åt andra.


Sen började det med ordentliga retningar. Vi provade Maries nya "Harmaskin" en liten maskin som drar in en trasa i ett snöre med en väldans fart rakt framför oss. Vi gjorde det svårare och svårare och slutade med att sätta hundarna på linje, lämna dem och låta trasan gå mellan oss och hundarna! Gick hur bra som  helst! :-)


Duktiga hundar som satt kvar samtliga!




Sen gick vi runt kaninburar och de fick sitta och titta på 4-5 kaniner som Marie satte lite fart på inne i en stor bur. De såg väldigt roliga ut var de flesta hundarna överens om. Mer än en ville gärna titta lite närmare på dem.


Vittra med full koll på kaninburen





Nolte satt och tittade helt lyckligt på kaninerna som dansade omkring i buren. Flera gånger tittade han upp på Cecilia och frågade om han fick fixa söndagssteken.


Som om inte det skulle räcka tog sen Marie ut en riktigt hundvan kanin i koppel som fick hoppa runt med en ring med hundar runt sig.






Vi gick "följ mig" och här valde jag faktiskt att ta koppel på. Jag skulle blivit olycklig om Vittra skadade kaninen. Hon var rätt intresserad av den men duktig och följsam ändå. Men väldigt medveten om att den fanns. Allt eftersom hundarna slappnade av i ledet kallade Marie in dem närmare kaninen så till slut satt alla i en väldigt trång ring runt lille Stampe.



Vittra var helt fokuserad på kaninen!




Kelly ville titta närmare på den.


Helt imponerad av att hundarna var så lydiga.






Efter en liten stund hände det jag var lite rädd för och någon hund försökte ta sig till kaninen och flera andra hängde på - där ibland Vittra. Väldigt glad för att jag behöll kopplet på. Där ser man vad "grupptrycket" eller flockkänslan betyder. Jag tror faktiskt inte att Vittra hade lyft själv men med lite retning från omgivningen så var hon inte så fast längre. Tur att de andra oxå var kopplade så ingen fick tag i kaninen. Den var hemskt söt :-)




Nästa störning var en liten vakteltupp.





Vi fick stå på linje och fågeln flög upp över huvudet på oss. Första gången såg inte Vittra fågeln när den flög men markerade ljudet bra. Och hon såg när den landade och tittade stint på den. Andra gången sa jag till henne att "markera" och hon hade full koll på den. Hon lyfte inte rumpan men jag hade valt koppel på denna gången oxå. Lite fegt kanske men jag ville inte chansa. Sen var det lite avslappning och reflektering igen.


Avslappning i gröngräset




NU började Vittra jaga upp sig lite och det berodde klart på att jag inte var lika tydlig ledare längre (även ledare behöver ju ledigt ;-) och att hon inte fick någon uppgift av mig mer. Men när jag vet och kan se tydligt vad pipandet stod för så stressade det mig inte alls heller. Kändes så skönt att kunna förstå skillnaden.



Tusen tack Marie och Tonie för en helt underbar dag! Och tack till er andra oxå så klart! Måste säga att man antingen blir trevlig om man har en flatte - eller så är det bara trevliga människor som köper en sån! ;-)))

Dagens Lindström:




Kommentarer
Postat av: Lisa

Jag håller med, det är bara trevliga människor som köper flat, och cocker!

2008-07-06 @ 20:54:18
URL: http://kackelikojan.webblogg.se/
Postat av: Cissi

Vilken toppendag ni verkar haft!!

2008-07-06 @ 21:00:47
Postat av: Mia

Vilka fina bilder du tagit! Häftigt att se så många flattar på samma gång. Är det säkert det är Vittra du varit o tränat med o tagit så många bilder? Jag är så glad att det går så kanon med Vittra nu, vilka framsteg ni gjort! Bra jobbat!

2008-07-06 @ 21:47:51
Postat av: Kia

Vad glad jag blir Carina!!!

Synd att jag missade men Maggan behövede mig!

Kram Kia

2008-07-06 @ 22:01:03
Postat av: Östen och Sudden

Klart att det bara är trevliga människor som köper flattar!!! Vilken härlig dag vi hade, och vilka underbara hundar vi har! Vittra och du har verkligen gjort fantastiska framsteg den senaste månaden!

2008-07-06 @ 22:42:32
URL: http://pojkarnavov.webblogg.se/
Postat av: Sara

Fast det var förstås jag och inte mina hundar som skrev inlägget... Så dumt, hundar kan väl inte skriva?!?

2008-07-06 @ 22:43:17
URL: http://pojkarnavov.webblogg.se/
Postat av: Carina

Jo Mia, jag tänkte på det oxå...det är inte ofta jag har kunnat koncentrera mig på att ta kort när jag tränat med lilltjejen. Det var inga problem i eftermiddags!

2008-07-06 @ 23:30:12
URL: http://shivaovittra.blogg.se/
Postat av: Helene & Wallander

Vilken kanondag vi hade tillsammans idag! Så himla roligt att få träffa alla gudomliga hundar med såååå trevliga mattar/hussar.



Tänk om jag valt en annan ras... men vilken tur att jag inte gjorde det!

2008-07-07 @ 00:34:03
URL: http://wallander.blogg.se/
Postat av: Ingela

Kan bara hålla med alla föregående skrivare vi hade verkligen en kanon dag hoppas att det blir en fortsättning. Klart det bara är trevliga människor som köper Flattar!

2008-07-07 @ 07:13:43
Postat av: [email protected]

Visst hade vi en härlig dag med våra härliga hundar! Vi tackar också för trevliga sällskapet i bilen.Nolte uppskattade också det när han fick sitta "där bak"!!

Cecilia och Nolte

2008-07-07 @ 08:53:00

Lämna fotspår här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0