Regnig söndag

Idag var det träning igen. Jag kände mig nog lite extra blödig i morse så jag klarade inte av att köra ifrån Vittra utan tog båda med mig. Vi skulle träna med vilt och tänkte att hon kunde nog göra något litet hon oxå. Men jag visste att det skulle bli lite väsen och det blev det oxå. Men när det bara är i bilen så kan jag nästan ha överseende med det ibland. Idag var vi annars Ingegerd & Olli, Cecilia & Nolte, Barbro & Julia, Fia & Sixten, Mia, Micke & Charlie och jag och både Shiva & Vittra.

Vi började med enkelmarkeringar till nkl-hundarna och dubbelmarkeringar till ökl hundarna. Vi hade två kastare och en skytt och detta gjorde att hundarna inte riktigt visste vilken person de skulle fokusera på vid markeringarna. Det blev stor förvirring bland alla hundarna och första markeringen missades oftast då de andra två stod lite till vänster om första kastaren. Tre personer var tydligen lite för mycket att hålla koll på. När vi gjorde enkelmarkeringar så gick det lite bättre, men Shiva missade sin första och den fick kasts om. Vad jag tycker vi gjorde fel var att vi upprepade samma övning flera gånger till ingen större nytta. Det blev nog mest förvirrat för hundarna och det blev mycket sök och dirigeringar istället för markering som vi skulle öva. Vi borde nog ha ändrat något i konceptet. Bytt ordning på kasten eller flyttat positionerna lite.

Nästa övning var linjetag och det gjordes i en kalhyggeliknande ruta med rätt svårtillgänglig terräng. Jag hoppade över detta med Shiva för jag tyckte det såg för svårt ut. Jag tog en kanin och la två synliga, men rätt långa, linjetag på ängen till Shiva istället. Sen var det fika och jag gick och hämtade Vittra så båda hundarna fick vara med på fikarasten. Jag gick "följ mej" från bilen till "Annalenas hasselbuske" där vi fikade och fick höra sen efteråt att det hade sett snyggt ut. De börjar bli rätt duktiga och följsamma. Men de går inte avslappnat precis utan man ser hur det rycker i framförallt Vittra under tiden. Jag släppte dem på lite "hopp och lek" ut i rutan där vi tränat precis för att Vittra skulle få springa av sig lite stress. De far iväg som två projektiler och Shiva hittade givetvis ett sumphål och blev alldeles dyngig. Det var bara att skicka dem i sjön och det gjorde de givetvis gärna.


Fika vid hasselbusken


Blöta monster


Barbro och Julia


Cecilia och Nolte i djupa tankar



"Visst är den biten till mig?"


Sixten hämtar krafter till eftermiddagen


Efter fikat tog vi bilarna och körde ner till badplatsen för att gå in i skogen en bit bort och träna sök. Jag började med Vittra och där låg sju vilt ute. Fem fåglar kom in i en väldig fart och hon hade hyfsade avlämningar. Ett par fåglar tramsade hon med någon meter innan men det var ingen större fara. Hon nobbade inget vilt och kom in snabbt med dem. Hon hittade dem väldigt snabbt oxå tyckte jag. Hennes orutin gjorde att hon inte sökte av på djupet riktigt så även om hon var ända ute i rutan så blev det lite slumpartat och inte lika noggrant som i början - där hon fastnade lite ibland. Men jag borde kanske ha brutit efter de fem men skickade iväg henne utan att tänka. Å när hon väl fått en uppgift att söka vidare ville jag inte avbryta innan hon fått utdelning. Jag gick istället med in i rutan en bit för att trycka ut henne lite längre. Efter ett tag hittade hon kaninen blad de stora stenarna och kom in med den. Denna la hon oxå på vägen in men tog upp den när hon fick nytt kommando. Sen skiftade jag hund.


"Var är Charlie...."



 Här kommer Charlie






Nolte håller noga koll på var Julia (som löpte) håller hus..



Inget är som väntans tider..


Periodvis var det rätt blött uppifrån..


Shiva är ju minst lika snabb som Vittra och har ju dessutom mer rutin än den lilla. Hennes sju vilt kom in med racerfart och såg hyfsat enkelt ut. Det som gladde mig var att hon höll inte på att nafsa efter viltet så mycket men gick däremot och slickade på de redan hämtade ett par gånger. Jag avslutade med att låta Shiva apportera ett par gånger i vatten och jag fick dem i handen även om hon såg ut att lägga dem en bit i från. Lika säker som tidigare kändes hon inte.

Dagens Lindström:


Kommentarer
Postat av: Helene & Wallander

Vad synd att det regnade på er när ni tränade idag, vi har inte fått en endaste liten droppe.



Vad duktiga dina tjejer är på att hämta in vilt, det är något som vi måste börja träna mer intensivt på, men det får nog bli efter jaktkursen med Gert & Kent som vi skall vara med på med start denna vecka.



Ha en bra vecka!





2008-08-17 @ 23:41:17
URL: http://wallander.blogg.se/
Postat av: Ingela

Lika trevlig träning som alltid! Trist med regnandet bara men se det från den ljusa sidan det var INTE storm.

Ha det bra

2008-08-18 @ 10:25:01

Lämna fotspår här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0