Miniträning i solskenet!

Ikväll när vi gick vår skogsrunda så tänkte jag avsluta med en mindre träningsomgång på båda hundarna. Jag funderade på vad vi skulle göra undertiden vi gick. Vi behöver mest träna passivitet och stoppsignal och även linjetag behövs. Jag ville göra det enkelt så båda hundarna kunde göra samma upplägg med små variationer. Sagt och gjort. Efter en härlig runda vid Finjasjön där de mestadels gick (sprang) fritt men även "följ mej" utan koppel på de mer trafikerade grusvägarna så stannade vi och tränade där jag ställt bilen. Först fick Shiva sitta passiv knuten i dragkroken (jag vet att man inte bör göra det men jag skulle aldrig glömma en hund där). Vittra fick sitta och titta när jag först kastade en dummy snett bakom oss, sen gick jag ut på en grusväg och la/kastade ut tre dummies med rätt långa mellanrum. Men alla väldigt synliga. Vittras styrkor och problem vid linjetag är att hon litar rätt mycket på mina tecken men vill oftast tjuvstarta. Hon vill sticka efter en viss tid hela tiden. Jag utökade alltså tiden mycket och fick korrigera hennes tjuvstarter ordentligt. Hon tog givetvis in alla apporter utan problem. Men vid det tredje utskicket försökte jag stoppa henne på stoppsignal men den ignorerade hon. Hon som brukar vara så duktig på det. Lärdom: Träna mer stoppsignaler! Vi har nog varit lite dåliga på det den sista tiden. Jag skickade henne en fjärde gång på "tomt linjetag" och stoppade henne och nu satte hon sig omedelbart! Alltså en lyckad avslutning på den övningen. Sen var det den jag kastade först (som var helt dold från vårat utgångsläge) och det var inga problem med den alls. Jag vet inte om det var som hon kom ihåg den eller om hon bara litade på mitt tecken men hon genade över en äng (precis som det var tänkt) till den andra grusvägen och sprang rakt på den. Utmärkt!

Sen fick Vittra sitta bunden i bilen och sitta passiv när Shiva jobbade. Jag förväntade mig rätt mycket pipande men hon sa inte ett knyst!! Sååå glad jag blev för det. Detta var den största behållningen av alla i kväll.

Shiva fick samma upplägg men lite längre mellan de tre dummiesarna. Hon är ju lite sämre på stoppsignalen så henne försökte jag inte ens stoppa så länge som där låg något ute. Sen är hon bättre på att räkna oxå *ler*. När jag skulle skicka henne fjärde gången på tomt linjetag så tvekade hon väldigt och ville bak och ta den först kastade. Det krävdes lite övertalning till att få ut henne på mitt uttecken. När jag sen blåste stopp så stannade hon förvisso men blev stående och tittade fånigt på mig *ler* Men hon blev skitglad när jag kastade dummyn till henne. Lärdom: Lägg ut många apporter men inte fullt lika synliga på marken. Hon får inte kunna se med ögat att det är slut på apporterna. Men fortfarande synliga utlägg av mig. Lärdom två är att träna mer stoppsignaler på roligt vis. Lita fortfarande inte på att jag kan bryta henne när hon arbetar. När jag skickade henne på apporten snett bakom oss så gick hon lite mer tveksamt dit än Vittra gjorde trots att hon tydligt visade att hon kom ihåg den. Det blev lite vidare sök, men hela tiden i rätt riktning. Men Vittra är mer ärlig i att följa mina tecken.

Sen lät jag Shiva sitta kvar på grusvägen medan jag kastade två markeringar ut på en äng som båda hundarna såg. Vittra sitter fortfarande helt tyst! Så glad jag blev för det. Vittra fick ut och hämta den första och tog den utan problem. Sen fick Vittra sitta lös passiv medan Shiva sökte efter sin. Hon hade det lite jobbigare och vid ett av mina extra "sök" kommandon så gick givetvis Vittra upp och det blev ett gemensamt sök som faktiskt Vittra avgick med segern med. Det är svårt att ge kommandon till en som inte båda tar åt sig. Det var likadant när jag hämtade Vittra vid bilen och hade Shiva på "sitt kvar" så reste hon sig och kom när jag korrigerade Vittra med ett "bättre" när hon skulle gå fot. Då kom givetvis den svarta oxå och gick fot. Det är svårt att bestraffa dem när de tror de gör rätt. Jag lät det oxå passera istället och får tänka två steg till nästa gång.

Under tiden vi tränade så kom både joggare och ett par med hund förbi. Jag hade inga koppel med mig ut och blev orolig någon sekund men insåg sen att detta ska de fixa! På ett "sitt kvar" kommando så blev det inte heller några problem. Båda hundarna var så fixerade vid att få börja jobba igen så de struntade i det runt omkring. Många lyckade störningar alltså. Jag använde även en betydligt tyngre, men ändå liten, dummy vid stoppsignalen så jag klarade av att kasta den betydligt längre än jag brukar kunna med de riktigt små. Detta var oxå nyttigt då jag fick prova stoppsignalen lite längre ifrån mig än jag brukar.

Så nöjd man kan känna sig efter ett så förhållandevis litet träningspass!

Dagens Lindström:


Kommentarer
Postat av: Helene & Wallander

Vad härligt att Vittra var tyst hela tiden, duktig tjej som börjar fatta fördelarna!!! Har du tränat mycket med den "vinröda kepsen" eller?



Förstår att du är nöjd med så många lyckade saker på en och samma gång.

2008-09-27 @ 20:44:23
URL: http://wallander.blogg.se/
Postat av: Lisa o Dorran

Vi får nog gå kurs hos dig snart! Det märkliga är att så snart jag släpper Dorran lös så slutar pipandet.

2008-09-29 @ 10:41:06
URL: http://kackelikojan.webblogg.se/

Lämna fotspår här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0