fredag - måndag

Dags för lite uppdatering. Fredag hade jag semester - vilken underbar vårdag att ha semester på! Den tillbringades i naturen så mycket som möjligt. Allt för att ladda energi. En kollega, eller numera fd kollega Maria, och jag gick runt hela Hammarmölledamm på lunchen. Jag hade bara gått på ena stranden tidigare men nu gick vi runt stranden även på andra sidan. Där var rätt gyttjiga partier och några bäckar att ta sig över så det var inte helt enkelt. Men det funkade och där var lika vackert så klart på andra sidan. Men jag hittade en alternativ stig som jag skall prova nästa gång.



På kvällen var jag iväg med en annan kollega, Marie, och gick runt en bit av Vittsjön. Oxå helt fantastiskt vacker med bokskog till största delen. Hundarna badade och njöt lika mycket andra rundan. Marie som är inte så van vid hundar, framförallt inte speedade flattar, fattade inte var de fick sin energi ifrån. *ler*



De sprang och simmade i ett par timmar. Men det blev nog lite för mycket till sist för jag såg att Shiva blev på gränsen till halt för första gången i sitt liv. Hon gick rätt stelt sista biten och fick gå i koppel.



En kul grej som hände på rundan var att jag hörde en "retriever inkallningssignal" mitt ute i skogen. En äldre labbedam hann dock komma och hälsa på oss några sekunder. En känd jaktlabbeägare kom med sina tre labbar, utan koppel, och de var absolut torra i pälsen... Vilken lydnad och vilken koncentration det måste krävas. Men jag skulle tycka det var lite trist hundliv ändå. Men det är väl därför man inte kommer någonstans i lydnaden kanske.....










På lördagen var det Spader Damens kursen igen på Söderåsen. Många nyttiga övningar både på land och på vatten. Sen var det bara hem och ut med den andra hunden och sen byta om och köra på 40 års fest. Min kusin i Vittsjö fyllde år ( på söndagen igentligen och min syster fyllde 41 på lördagen) Kusinen Anette bor vackert vid sjön och det var partytält ute i det gröna. Vi kom givetvis några timmar efter de andra och fick käka mat när de andra drack kaffet. Vilken god buffé hon bjöd på. Dubbelmarinerad kyckling, skinka och potatisgratäng, frukt i alla de sorter och goda ostar. Ananasen var så söt att den bara smalt i munnen. *mums*

Jubilaren själv









Sen så var det söndag... Vi var inte så många för Scilla och Annalena var ute och hämtade hem sin 1:a i öppenklass och Fias pappa var sjuk så Sixten och Fia kom inte heller. Så det var "bara" Ingegerd och Olli, Cecilia och Nolte, Barbro och Julia och Shiva och jag. Det var varmt som tusan och vi låg lite lågt för att inte utsätta hundarna för för mycket. "Mesiga" som vi är hade vi dunkvis med vatten med oss ut i skogen till dem;-)))))) (internt skämt) Vi började med lite enkelmarkeringar och några gjorde även någon dubbelmarkering. Sen la jag några enklare linjetag till Shiva med tre dummies i en klunga; synligt utlagda och ökade avståndet för varje gång. De andra gjorde lite svårare linjetag men det lät som hundar och ägare inte var helt överens den dagen *ler* Jag tror värmen var lite väl jobbig - eller så gjorde de det för svårt?











Vi fick lite valpbesök ute i skogen oxå och de är ju bedårande söta när de är 4 månader. Han hade inga som helst problem med att vara ute bland okända hundar och kunde både vara busig och helt avslappnad.





Vi tog en välbehövlig fikapaus rätt snabbt och hundarna fick bada för att svalka sig. Shiva ligger ju ute och simmar hela tiden och låtsas "jobba" eller vad hon nu gör. Hon simmar efter luftbubblor, små vassbitar och allt annat som kan tänkas göra livet underbart. De flesta andra hundarna simmade ju ut och in men hon ligger lite lojt och paddlar hela tiden tills man kallar upp henne.










Efter fikat tränade vi lite vatten. Jag kämpar fortfarande med Shivas avlämningar men lite bättre blev det faktiskt. Men ibland lägger hon den vid fötterna. Men trägen vinner. Jag SKALL ha alla i hand så småningom.

Ikväll, måndag, var Vittra och jag på lydnadskurs igen ute i Norra Sandby. Det går så sakteliga framåt men jag kommer aldrig ha en hund som tittar upp på mig under fotgåendet. Det är bara att inse.....

Dagens Lindström:

Kommentarer
Postat av: Ia

Om du inte hade skrivit att det var en känd labbeägare, så skulle man kanska tro att hundarna var vatten rädda och då behöver man inte så mycket pli på dem.

Det finns nämligen hundar som inte vill bada i den värld.

2008-05-13 @ 13:38:53
Postat av: Helene & Wallander

Snacka om att pricka in rätt fredag för en långledighetshelg. Vilka härliga rundor dina tjejer får & som dom får njuta. "Vassbilden" är jättefin.



Ni ligger inte helt på latsidan...

2008-05-14 @ 21:55:48
Postat av: Malin, Oscar och Zolo

Ville bara tassa in och önska trevlig helg.

Här är det jobb som gäller hela helgen.



Kram Malin

2008-05-16 @ 21:18:03
URL: http://tokigaflattar.dinstudio.se

Lämna fotspår här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0