Hjärtasjön

Idag var det söndag igen! Min favoritdag. Hjärtasjöbaden och solsken kan inte bli mer än bra. Cecilia och Nolte var på plats igen efter semestern och hon hade vilt med sig som vi använde vid markeringsarbetet. Dubbla markeringar i linje med olika avstånd började vi med. Vi använde apportkastare för att träna stadgan och för att efterlikna riktig jakt. Shiva taggades givetvis av både viltet och skotten. Men hon apporterade som hon skulle. Dock låter hon för mycket i passiviteten som vanligt när det skjuts. Men jag slapp gå iväg med henne för att hon skulle varva ner denna gången.

image460
Full fart iväg till fåglarna

image461
Olli på väg in med en fågel men matte Ingegerd verkar inte vilja ha den?

image462
Nolte under fot

image463
Hur gör man för att få den kontakten?

image464
Annalena och Ingegerd som figuranter borta vid "vår hasselbuske"

image465
Närbild på damerna

Cecilia och jag hade pratat om Shivas och mitt problem med avlämningar vid vatten så hon och Ingegerd specialsynade våra avlämningar även vid markeringsarbetet. Vi konstaterade att jag hukar mig rätt mycket över Shiva, men att hon inte verkar så värst "tryckt" av det iaf. Vi spekulerade fram och tillbaka om det skulle vara någon nytta med att låta henne lämna av sittandes fot men vi kom fram till att det skulle nog mer störa och ställa till det för henne. Hon lämnar ju av glatt och villigt och söker efter min hand för att lämna fåglarna eller dummyn.

Olli, Scilla och Nolte använde oxå fåglarna vid markeringsarbetet. Inga problem alls och vi gjorde även lite linjetag och dirigeringar med fåglarna. Barbro och Julia la ut ett sök tillsammans med Barbros väninna (glömt namnet på henne oxå tyvärr) och hennes gula labbe med dummiesar istället för att använda fåglarna. Fia och Sixten kom inte förrän lite senare idag då de varit på Bhkl i Osby först. Sen gick några iväg och gjorde närsök med nedgrävda tennisbollar (bokstavligen) och jag fortsatte med några linjetag med fåglarna. Shiva är fortfarande lite osäker på mina tecken.

image468
Olli uppbunden medan matte kastar fåglar till oss andra.

image467
Den nya gästande hunden med matte

Sen var det fika. Vi planerade fortsättningen under kaffepausen. Jag har ju som sagt stora problem vid vattnet och alla blev engagerade i att försöka komma fram till någon lösning. Vi bestämde även att filma övningen för att kanske ytterligare få klarhet i vad som händer.  (det blev inget ljud Annalena så du behöver inte vara orolig  ;-) Som vanligt höll jag på att säga så skedde inte det vid övningen som jag förväntade mig skulle hända. *ler* Shiva brukar ju inte lägga ner fågeln/ dummyn vid vattenkanten och skaka sig utan brukar komma fram riktigt till mig och där lägga ner fågeln vid mina fötter. På provet i Lärkesholm i höstas sprang hon ju med bägge fåglarna ca 100 - 150 meter upp för en hög backe eller ås utan att skaka sig men ändå lägga ner fåglarna strax framför mig.

Men idag då hon bara behövde gå med dummyn ca 10 meter så la hon den direkt när hon kom upp, jag skällde på henne och hon plockar upp den och lämnar i hand. Träningskompisarna skällde på mig och jag fick bakläxa. Övningen gjordes om och scenariet upprepades. Jag kunde inte låta bli att visa mitt missnöje denna gången heller men det var kanske någon mindre argt iaf. Bakläxa igen... Så svårt att ändra på invant beteende. Det gäller inte bara hundar... Tredje gången så gick jag nästan ända ner till vattenkanten - å fick den i handen! Hej å hå!!!



Annalena förbjöd mig å det bestämdaste att träna detta på egen hand utan bara tillsammans med dem *ler* Jag fattar - och lyder *bugar mig djupt*. Jag kunde givetvis inte låta bli att göra ett par vattenmarkeringar till efter ett tag och jag fick dem i hand direkt vid vattenkanten. Vi får fortsätta där nästa gång och försöka nöta in det och kanske öka avståndet något efter hand.

image470
Shiva poserar

Barbro gjorde några vattenmarkeringar och efter det gick vi bort till sökrutorna som Ingegerd och jag la ut innan vi började träningen. Shiva fick hämta in fem dummies i ett sträck och hon hittade de små som var lite klurigt utlagda (och upphängda) innan hon hittade de större.

image471
Shiva på väg in i full karriär


Julia fick fortsätta i samma ruta då hon skulle träna på att gå ut på djupet i rutan. Hon ville inte riktigt göra det så Barbro fick gå ut lite i rutan för att stötta henne. Sista dummyn Julia tog in var ett mycket vackert arbete. Julia fick vittring på en dummy som hamnat djupt ner i en hög med granris och som var rätt besvärlig att få tag i men hon kämpade på och var väldigt focuserad. Snyggt jobbat.

image469
Barbro och Julia in action

Shiva tog in de återstående och sen la jag ut dem igen till de andra. Sen var det dags för den gästande gula labben att söka på andra sidan stigen. Matte sa att de var helt noviser på detta med det gällde sannerligen inte hennes hund *ler* Hon hade ett mycket självständigt sök, både djupt och brett och det var full fart både på vägen ut och in. Inga avlämningsproblem hade de heller! Det kan absolut inte vara första gången som hon jobbar i skogen. Hon tog in 6-7 på raken tror jag och det gick fort som bara den. Däremot sa matte att de inte hade någon viltvana alls och att hon dessutom själv  tyckte fåglarna var rätt oaptitliga att ta i. Men hon skulle ordna handskar som hon kunde ta vilt med i framtiden. Jag tror faktiskt inte hunden kommer få problem med fåglar då hon hade så mycket arbetsglädje och verkade vara helt utan "hang-ups" i själva apporteringsarbetet i övrigt.

image472

Även den sökrutan las ut igen och därefter kom de övriga ut i rutan efter att ha gjort flera lyckade vattendirigeringar under tiden vi hade gjort våra sök.

image473
Ingegerd spanar efter Olli när han jobbar

image474
Julia i hundtäcke och Scilla i mattes fleeceväst!

Så var även denna söndag till ända. Nästa helg är det Påsk - men  givetvis syns vi på söndag! *ler*

Dagens Lindström:
image475


Kommentarer
Postat av: Kia

Hej
Önskar mig verkligen en så seriös träningsgrupp!
Hur hittar men såna?
kia

2008-03-17 @ 08:28:19
URL: http://www.kennelspaderdamens.se
Postat av: [email protected]

Va bra att ni lyckades med avlämningen!/Cecilia

2008-03-17 @ 11:23:33
Postat av: Lisa

Jag vill oxå träna! Dorran och Matilda håller med!

2008-03-17 @ 11:48:42
URL: http://kackelikojan.webblogg.se
Postat av: Helene & Wallander

Vilken tur att ni hann med ett vattenapporteringspass innan vintern kom. Det skall bli riktigt roligt att se hur Wallander kommer att bete sig i vattnet detta år, förra året skakade han sig så fort han fick lite fast mark under tassarna. Men jag får väl bada tidigt i år för att undvika skakningar. Det är jätte roligt att "följa" era träningar så här lite vid sidan om.

GLAD PÅSK PÅ ER ALLA!

2008-03-18 @ 19:43:25
URL: http://wallander.blogg.se
Postat av: Maria & Meia

Vilket gäng! Jag skulle oxå behöva ha träningsförbud på vissa saker utan kritiska ögon :)

2008-03-19 @ 08:42:52
URL: http://www.eng-johnsson.se

Lämna fotspår här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0