Helgens träningar

På lördagen var jag nere i Pärup och fick en lektion av Marie Strauss. Kia och Bigge, Sara och Sudden och jag och Vittra tänker träna lite mer intensivt i sommar och ville ha lite råd på vägen från Marie och tips på övningar på vad vi behöver. Kia hade sagt åt henne att vara hård mot oss och vara rak och tydlig... Å det var hon väl. Vi kom inte ens så långt som till att träna apportering då vi saknar så mycket stadga och lydnad alla tre. Det var så man nästan fick skämmas ;-) Men sååå lärorikt. Vittra var taggad som vanligt men jag tycker att hon fick hantera det bra och det la sig rätt bra periodvis. Fick många bra tips hur jag skall göra. Även i linförigheten. Vittra gick mest framför mig hela tiden och om jag "ryckte" i kopplet (hade jaktkopplet dumt nog) så gick hon bara längre ifrån mig istället. Fick tips hur man kan "snärta" en gång med även ett jaktkoppel för att få effekt. Det känns aldrig bra att korrigera så det känns men det känns ändå bättre att göra det ett par gånger med effekt - än att rycka och rycka utan att det händer något. Vittra blev rätt följsam efter ett par korrigeringar istället för fem hundra ryckningar.


Kia i kaffepausen. Kolla Maries nya valpis till vänster


Marie försöker förklara för oss "trögbollar"


Valpen var ju ljuvlig och räckte nog tunga åt oss ;-)


Sara ser ut att fundera..

Men det som Marie var tydligast med - och som jag tillslut fattade - var att det är inte bara korrigeringarna som kommer fel ibland. Berömmet kommer nästan alltid fel! Man skall ju vara så snäll och glad jämt. *suck* Efter en hyfsad korrigering så förstör jag ju alltid den direkt med att berömma i sekunden efter. Hunden hinner ju aldrig känna sig korrigerad. Marie menar att den kan gott gå och känna sig lite skamsen ett tag när den gjort fel. Men det hinner oftast inte mina hundar *suck* Och fast man fattade det mentalt så var det SÅ svårt att låta bli. Det är precis som det sitter i ryggmärgen! Men jag var ju i gott sällskap *ler* Man såg ju tydligt hur de andra berömde likt förbannat. Så gjorde man likadant direkt efter *skrattar* Där har vi något att träna på - verkligen. Nyttigt som sagt. Jag provade redan i morse på fotgåendet på båda samtidigt och Vittra gick snyggt vid sidan och Shiva faktiskt bakom! Kul.


Båda valparna in action


Tror det är Agnes som försöker få lite pli på den minsta.
Bättre fly än illa fäkta? *ler*

Får tänka på allt vi lärde oss nu i sommar. Framförallt att inte ge oss ut och börja kasta dummies direkt när vi träffas utan kanske börjar att fika eller iaf sitta ner och diskutera vad som skall göras. Så förväntan inte blir så hög i fortsättningen. Oftast vill de ju ha en explosion av aktivitet direkt. Men så får det inte bli i fortsättningen.

Söndag:
Idag var det söndagsträning som vanligt. Vi var hos Annalena och Scilla och hon hade hämtat en ny familjemedlem igår...såå söt!  Det skall bli en älghund och kanske även gris och björn *ler* Men björnarna lyser ju med sin frånvaro här nere. Det var en söt liten krabat som nog inte är så vek som Annalena tror. Det är nog bara första timmarna i ny miljö. Hon utmanade redan Scilla som hade ett härligt köttben rätt bra på en valps vis. Det märks att hon skall skalla oxå :-) Bedårande! Jag tog ut en vildsvinsdummy så hon fick kolla in vad hon skall jaga senare i livet.

Söt som socker!


Lever den?



Den luktar skumt...


Jag skall nog döda dig..


Blir jag ingen älghund eller grishund så kanske jag kan överleva som apportör?


Jag vill ha ditt ben Scilla...


Hör du inte...???


Om jag smyger mig på dig då?


Idag gick där kor i hagen som vi var i sist så Annalena hade planerat nya övningar på annan mark. Lite likt de övningar som vi gjorde sist men lite mer avancerade. Dock en nedslagsplats för allt som hände i dag som var lite lättare än den förra helgen. En dunge som var öppen och "enkel". Därifrån var det två linjer som var utmärkta med vimplar - en för markeringsövningar och en för linjetagsövningar. Båda gick över ett hyfsat torrlagt dike. (de delarna som inte var torrlagda vet jag precis var de är) Vi började med markeringarna. Samma som sist. Man började vid den närmsta vimpeln och fick en markering...sen backade till nummer två och så vidare. Sista markeringen var ca 120 meter! Shiva och de andra fixade det utan problem. Mycket bra övning för att tänja på gränserna.


Duktiga passiva hundar innan träningen börjar

Konfererande hur övningarna skall gå till




En av Ingrids goldenhanar på väg in med en markering

Sen gjorde vi linjetagen. Vi la själva ut apporterna tillsammans med hunden och vi fick forcera diket ännu en gång. Jag fegade faktiskt ( och det var bra visade det sig) och startade vid den näst sista vimpeln istället för den sista. Shiva har inte kommit så långt som de andra. Första och andra apporten var inga problem men vid tredje så vek hon av. Jag kallade in (efter ett misslyckat stoppförsök) och gick fram en vimpel innan jag skickade. Då satte hon den och gick över diket och kom in med den tredje. Innan jag skickade på den fjärde gick jag ett par steg fram bara och skickade. Shiva sprang rakt mot den näst sista vimpeln (som hon hämtat) och tvekade lite men gick sen rakt mot den sista! Skit nöjd faktiskt. Det var ändå rätt långt linjetag och det gick ju lite tid mellan utläggandet och apporteringen. Men det syntes riktigt när Shiva kom ihåg den...precis som hon sa högt  "..ja just ja.."  de andra hundarna gick ju spikrakt och snyggt vid varje apport så klart och de hämtade ju in fem stycken.

Annalena på väg att lägga ut apporterna på linjetaget


Å Ingrid likaså..





Nolte i fotgående


Verkar svårt..? :-)


Sen höll vi fika och vi saknade Olli som brukar säga till när det är dags. Jag höll på att hungra ihjäl innan det blev fika. Olli du måste komma nästa gång!


Finn "fem" fel?? ;-)

"Lillebror" Fabian var med och tränade passivitet större
delen av träningen - uppbunden en bit bakom oss.
Inga problem - eller hur? =)



Dubbelmarkeringen i par





Sista övningen var en utökning av markeringsövningen. Vi startade i par och fick en dubbelmarkering. Ena hunden hämtade ena och den andra hunden den andra...låter enkelt men den sista hunden fick ju försöka komma ihåg bägge markeringarna och förstå vilken den första hunden hämtat. Gossarna hade lite problem med detta men Scilla och Shiva löste det bra. När de hämtat in bägge så backade vi bak till nästa station. Shiva missade vilken Scilla hämtat en gång men släppte den hämtade apporten väldigt snabbt. Men de andra (vi gjorde fyra dubbla markeringar per par) satte de perfekt båda två. Mycket nöjd med denna övningen. Jag fegade bara lite tyvärr och la koppel på Shiva de gånger Scilla skulle hämta först - tror faktiskt inte jag hade behövt det men ville absolut inte misslyckas här. Shiva kändes sansad även om hon var ivrig och pep en del. Men hon "pratade" mest och var lite busig. Men inte blockerad som hon kan vara när stressen blir för stor. Hon var mest valpig och busig.  Sen var det tid för hemfärd. Nöjd med helgens båda träningar!

Dagens Lindström:

Kommentarer
Postat av: Sara

Ja nu jäklar ska det fikas!!! Aldrig mer att hundarna (framför allt inte Sudden) bara får hoppa rakt ut ur bilen för att lattja direkt! Eller så ska jag nog inte säga, för det kommer jag inte lyckas hålla... Men när det ska tränas så ska jag i alla fall inte göra så.



Förresten, även mina hundar har uppfört sig fantastiskt idag! Jag har gett dom uppgifter vid hundmöten, har lagt dom ner, och det har funkat - så här långt - jättebra! Sudden har knappt pipigt, inte ens när vi kom till brukshundsklubben! Och han har gått vid min sida och inte framför. Jäklar, vad gött det känns!!!!!

2008-06-15 @ 21:26:12
URL: http://pojkarnavov.webblogg.se/
Postat av: Helene & Wallander

Jasså, så ni skall bli "sommarproffs" i sommar ni. Vilken start ni verkar ha fått alle redan, tänk vad lite tips/idéer kan göra. Hoppas vi "andra" kan få ta del av tipsen/idéerna om vi möts på någon träning i sommar. LYCKA TILL med ert forsatta tränande inför sommarens/höstens utmaningar.

2008-06-15 @ 22:05:19
URL: http://wallander.blogg.se/
Postat av: Kia

Ja det gäller att jag tränar.Jag var ju helt klart sämst hos Marie.Så kan de ju enta va!

Kia

2008-06-15 @ 22:09:07
Postat av: Mia

Vilken härlig hundhelg du haft. Perfekt - Vittra ena dagen o Shiva. Vad alla verkar taggade för att träna! Vilka proffs ni kommer att bli!

2008-06-15 @ 22:34:33
Postat av: Maria & Meia

Jag vill oxå va med på era fikaträningar! Är i Sverige och efter helgen kommer jag till och med att befinna mig i Skånes närhet, så om ni inte passar er så dyker jag upp :)

2008-06-15 @ 23:31:02
Postat av: Ia & Kelly

Oj, hinner inte läsa allt idag få bli en annan dag.



Trevlig midsommar

önskar

ia & kelly

2008-06-19 @ 13:45:00

Lämna fotspår här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0