Träningar i dagarna två

I onsdags var jag i Fulltofta och tränade med Vittra och Sara och pojkarna Vov. Vi hade bestämt att strukturera upp träningen ordentligt och satt länge och planerade hur vi skulle göra. Vittra var hyfsat lugn hela tiden - men inte som de svarta gossarna precis. Den ena (Östen) sov mest hela tiden. Såg hur härligt ut som helst!



Vittra var lugn under större delen av fikan/planeringen men efter en bra stund så börjar hon bli rastlös och pipa lite. Jag försökte lägga henne plats en bit ifrån för att ge henne en "uppgift" och det fungerade väl sådär.


Avslappnad Sara och avslappnade pojkar Vov


Lös Vittra men dock lite flistuggande ändå


Vart tog matte vägen?

Sen började vi vår stadgeträning och fotgående. Vi gick zig-zac mellan dummies och över och fram och tillbaka. Vi satte dem och kastade ett virrvarr av dummies runt dem och det fungerade utmärkt. En gång kunde hon inte motstå att ta upp en men i det stora hela var hon lugn och samlad. Men det var när jag sprang "följ mig" med henne förbi några apporter som det blev för mycket att motstå. Då tog hon upp en dummy och sprang med den i munnen ett tag innan jag såg det.



"linus på linjen" eller Sudden rättare sagt


Snygg avlämning även om det syns dåligt bakom trädet


Lös och rätt avslappnad Vittra trots att Sudden jobbade


Sen tränade vi lite linjetag med fåglar. Det märks att det är lite "på riktigt" då men Vittra var lite slarvig med avlämningarna helt plötsligt. Hon var - som alltid - supersnabb ut, hittade fågeln, skopade upp den i världens fart (glad! det var en kråka som hon nobbat tidigare) och full fart in. Men sen la hon den faktiskt vid fötterna. Detta hände två gånger, dessutom la hon sig och rullade sig på kråkan. Då blev inte matte glad minsann... Jag röt åt henne så nästan Sara blev rädd. *ler* Men sen gjorde hon en bra avlämning så det blev lite bättre. Med duvan fungerade det betydligt bättre och det var inget problem alls med avlämningen. Men hon bollar lite med fåglarna och jag försökte gå fot med henne med fågel i munnen men hon tjafsar lite med den ändå. Men hon är mjuk i munnen som tur är.



Östen i arbetstagen

Sen la vi ut ett sök åt Vittra och Sudden med dummies. De fick hämta tre var och sen en extra efter att den andra hade jobbat. Hon har verkligen en härlig fart och en utmärkt näsa. Men det är ju som sagt inte jobba som är ett problem med Vittra utan att "inte-jobba". Men det börjar bli bättre sen jag lärt mig lite att hantera hennes stress samt framförallt - inte öka på den! Sen fick Vittra vara lite passiv igen och Östen fick gå lite lydnad och apportera lite. Då varvade hon upp sig lite igen men vi gick iväg och gick lite "följ mig" en bit bort och så fick hon ta några linjetag med dummy efteråt. Sen var vi väldigt nöjda med dagen.

Torsdag
Idag har jag varit vid Hjärtasjön och tränat med bara vilt tillsammans med Cecilia och Nolte och Fia och Sixten. Denna gång var det Shiva som fick aktivera sig. Vi la upp det som ett helt prov till var och en hund. Vi sköt vid markeringarna och vid linjetaget och vi agerade "domare" som ekipaget skulle följa för att det skulle bli så provlikt som möjligt.

Nolte fick börja. Han fick en dubbelmarkering där kastaren förflyttade sig mellan kasten, ett linjetag över en äng där fågeln låg uppe på ett stengärde och ett sök i blandad kuperad terräng längs med en sjökant. Nolte är bara så duktig så han satte ju allt som en smäck. En sak som vi såg som kanske är lite "flattigt" var att han sökte gärna i vattenkanten (där det mycket riktigt låg tre vilt) från vattensidan och passade på att njuta lite av badet samtidigt. Shiva gjorde precis likadant medan Sixten sökte av samma område från landsidan. Vet faktiskt inte hur vinden låg just då men jag tror mest att det var vattnet som drog för flattarna. Nolte fick avsluta med två vattenmarkeringar och dessa gick oxå bra. Första truten eller måsen eller vad det var la han dock på marken men den andra kom snyggt i hand som allt annat. Tyvärr hade jag inte kameran med ute på Noltes "prov".


Lite försnack


Samlade inför starten


Första snygga avlämningen

Sixten och Fia fick samma upplägg men vi gjorde dubbelmarkeringen till två enkla och linjetaget lite närmare. Han har så härlig fart och hade ett helt annat sökmönster än de andra två. Han betade av marken mer noggrant redan från start medan de andra sökte mer med hög näsa. Det var rätt kul att se hur de löste det olika. Sixten kom in med allt utan problem men var lite väl pinkig mellan varven. Två gånger kissade han med fågel i munnen och det var Fia inte så glad åt. Men till Sixtens försvar så var han verkligen pinknödig oxå så det var inget småskvättande. Men det var väl en gång för mycket iaf.


Sixten i full karriär förbi "figuranten"


Närstudie av avlämning


Vattenarbete


Nu är det okey att skaka

Sen kom heta Shiva ut. Det fick bli en del fotgående för att varva ner henne då hon suttit i bilen och varvat upp vid alla skotten. Om jag skall starta i höst så måste jag tillbringa lite tid på skjutbanor igen som jag gjorde förra sommaren. Det gjorde ju bra nytta då iaf. Shiva fick samma upplägg som de andra men jag gick ytterligare lite närmare på linjetaget.


Vi försöker samla ihop oss hos"domaren"

Markeringarna var inga problem men hon nafsar lite efter fågeln när hon lämnar av. Måste få bort det! Linjetaget gick väl sådär. Jag gillar inte att hon går upp i vind när det är 10 - 15 meter kvar till apporten. Svårt att veta om man skall stoppa (vilket jag ändå inte kan) eller låta henne lösa det så. Hon kom snabbt in med den iaf och det blev inget riktigt sök av det.


Avlämningen från linjetaget










Söket gick hur bra som helst förutom att hon gärna vill ta ett nafs sen hon lämnat av det. Det går snabbt att hitta varje vilt och ibland ser det ut som om hon fått en karta innan. Hon känner nog av "nästa vilt" redan när hon är på väg tillbaka med ett annat. Hon kan springa direkt dit iaf. Som om hon visste precis.



Sen kom ju den stora prövningen! *suckar* Innan vi började träningen idag så gjorde jag några vattenmarkeringar med Shiva som faktiskt funkade hyfsat. Med dummies. Jag belönade upp henne med räkor från min baguette då jag glömde köttbullarna hemma. Men med fåglarna fungerade det inte alls. Hon la dem en bra bit ifrån mig. Vi gjorde flera extra kast men det gick inte.










En av de få som kom i hand



Jag sa precis innan vi startade på vattnet att om detta funkade skulle vi anmäla till Lärkesholm. Nu kommer vi inte göra det. Men när vi gick över till dummy igen och med Cecilias idé att lägga ut dem i vattnet som på ett sök istället för markering så gick det lite bättre. De kommer bättre i hand även om det är stor skillnad mot avlämningarna på land. Det är en stor skillnad i Shivas huvud. Men sen kom ju mitt totala misslyckande. En enkel markering som hamnade i lite vågor så Shiva såg inte var den hamnade. (Nolte hade oxå haft problem på samma ställe) Det är ju inget konstigt med det då de inte ser det från samma vinkel som vi.



Men jag tappade helt tålamodet med henne då hon inte lyssnade alls på mig. Jag försökte styra ut henne flera gånger till apporten men hon struntade totalt i mina anvisningar och gjorde samma sak hela tiden, sökte på samma ställen och det lyckades ju inte. Jag skickade henne på linjetag flera gånger men hon vek av efter bara några meter, alltid vid samma "kant" i vattnet där det blev lite vågbrytning. Tredje gången och med en sten som Fia kastade som hjälp lyckades hon till slut. Då blev det givetvis "full fest" som avslutning men jag blir irriterad på mig själv att jag blir så arg när hon inte fattar. För det är ju så. Shiva gör inget för att bråka utan hon är ju inte dirigeringsbar - framför allt inte i vatten. *suckar*  Det är ju bara dumt att försöka. Nåväl. I det stora hela var det en bra träning för oss men vattnet är vår akilleshäl.

Fikat efteråt satt gott! (även om min baguette saknade en del räkor ;-)





Dagens Lindström:



Kommentarer
Postat av: Sara

Hon har verkligen fantastiska upptag, Vittra!!! Jag blir superimpad och håller alla tummar för att stressen ska lägga sig snart (samt att upptagen ska smitta av sig på träningskompisarna)!

2008-07-18 @ 09:17:15
URL: http://pojkarnavov.webblogg.se/
Postat av: cecilia och nolte

Visst skall de gå att få Shiva att lämna i hand även efter arbete på vatten! Kämpa på, det gick ju bra när du gjorde det själv.Kanske skulle du kunna träna in kommandot"håll fast"??Det är ju så synd när hon är så duktig för övrigt!!!

2008-07-18 @ 13:27:24
Postat av: Ia & Kelly

Tycker att Vittra ser avslappnad ut och till helgen måste vi köra passivtet oxå. Våra hundar mår väldigt bra av det. Jag har märk skillnad på bara dessa veckor hur det har påverkat Kelly.

2008-07-20 @ 10:44:32
Postat av: Helene & Wallander

Vilken underhållande läsning och härliga bilder. I mina öron/ögon så låter det som om det fungerar jättebra med det mesta... men så klart är det annorlunda för dig som vet hur du vill ha det. Kämpa på, ge inte upp, plötsligt händer det!

2008-07-21 @ 00:11:11
URL: http://wallander.blogg.se/

Lämna fotspår här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0