Söndagsträning i Starsholma.

Tredje dagen gillt eller vad säger man? Det känns som jag bara har tränat hund hela helgen - vilket jag nästan har oxå. Fredagskväll, lördagmiddag och nästan halvdag idag, söndag. Jag har blivit lite träningsberoende tror jag. Men jag är nästan lite förälskad i mina träningsgäng känns det som. Det är så roligt att träffa glada och entusiastiska personer som "offrar" sina helger på sina hundar och träningskompisar. Man gnäller lite ibland att Sveriges hundar är sysslolösa och har tråkigt men det gäller sannerligen inte alla. Idag såg jag bara glada och aktiva hundar. Och träningskompisarna hjälps åt att kasta och lägga ut dummies så att alla får lite service.

Idag var vi i Starsholma och äntrade platsen där allt gick fel för några veckor sedan. Den gången var där en löptik med men löpet är över så nu var bortförklaringarna borta. Men det är något magiskt eller märkligt med de två ängarna där vi var. Ingenting fungerade riktigt som förväntat även om det var betydligt bättre än sist. Övningarna lades upp på samma vis som förra gången. Tre dirigeringar/linjetag, långa markeringar över en stor äng och ett sök som ligger både på en äng och på en liten kulle med smågranar och större stenar. Vi började med linjetagen. Jag var snabbt på det klara att vi inte skulle ta några dolda linjetag. Vi skulle ta det kortare av dem, dessutom gå närmare än de andra och Shiva skulle tydligt se var apporterna las. Nåväl - så långt var det väl rätt tänkt. Vi var ovanligt mycket hundar idag då två nygamla förare kom med tre hundar. Tre golden roligt nog! Sammanlagt var vi 8 arbetande hundar och senare kom en vilande åskådare. Det blev väldigt mycket hundar som sprang kors och tvärs över fältet till sina linjetag på tre olika ställen så efter 4-5 hundar kände jag bara att detta kommer inte Shiva att fixa. Hon har glömt var det ligger dummy och hon satt dessutom och stressade upp sig lite. Då tog jag det bästa beslutet på länge och gick iväg och la enklare och tydliga linjetag längs med en grusväg. Jag brukar alltid chansa och "hoppas" på att det fungerar men jag är så GLAD för att jag sansade mig och tränade ensam. Shiva tog lätt de tre första linjetagen men tvekade en bit ut på den fjärde. Men efter ett ut-tecken satte hon den med. Mycket nöjd över både henne och mig själv faktiskt. *ler*

Sen var det markeringar. Det är en ruta som har väldigt mörka omgivningar och det är svårt för hundarna att markera mörka dummies så de kläddes med vita sockar. När jag själv stod och kastade tänkte jag även på hur dåligt vi själva syns för hundarna. Alla mörkt klädda och oftast i grönt. Hur hundarna hittar oss kan man undra. Det är bara Fia som är klädd så hon syns. Är lite avis på hennes jacka. De flesta hundarna glömde sin andra markering då det vara svåra dubbelmarkeringar då där inte är några direkta referenspunkter. Bara en vägg av björkbuskage. Flera apporter fick kastas om å då är ändå de flesta hundarna uppe i höga klasser och normalt mycket goda markörer. Men vissa hundar spikade det direkt. Shiva fick hitta den andra på ett lite väl yvigt sök.

Sen var det fika. Å de obligatoriska korten ;-) Men jag fick även upp kameran efter fikan så vi kan bevisa för omvärlden att vi inte BARA fikar jämt.

image357
Micke, Mia och grävskopan Charlie ;-) Husse säger att man kan inte alltid vara säker på att det har varit vildsvin i farten om det är uppbökat och grävt - det kan vara Charlie oxå!

image358
Nolte försöker slåss om uppmärksamheten med Cecilias kaffe

Sen var det söket som gällde. Vi var så många hundar idag så det gick inte att starta alla samtidigt då det hade behövts så ofantligt många dummies ute samtidigt så vi startade 3-4 i taget. Fia och Sixten, jag och Shiva, och Barbro och Julia började. Vi släppte Sixten och Shiva samtidigt hela tiden och det fungerar utmärkt. Shiva jobbade väl på hyfsat men var lite trög att få upp i backen där de flesta apporterna låg. När vi tagit in tre var la vi ut våra dummies igen och så fick nästa gäng starta.

image359
På linje vid sökrutan

image360
Visst är det en bra jacka?

image361
Denna bilden är lite otydlig men härlig. Två golden hanar på väg in med apporter och en gosse på väg ut.

image362
Nolte på väg in och Olli? på väg ut.

image363
Fia, Sixten och Shiva tittar på när de andra jobbar på söket

I slutet är det "ska vi byta grejer - ska vi byta grejer med varann" innan alla dummies hittat till rätt ägare. Det är bra med randiga *ler* De andra har inte hunnit skaffa så fina som jag har ännu ;-)

image364
Visst är det en härlig syn med fem golden - alla hanar tror jag - som är ute i skogen och jakttränar?

Dagens Lindström:

image365


Kommentarer
Postat av: Ingela

Visst är det härligt med alla dessa träningar
och alla nya kompisar man fått:=) Lika roligt varje gång.

2008-02-10 @ 19:19:07
URL: http://tessietosingsdagbok.blogg.se
Postat av: Lena

Hej Carina!
Tack så jättemycket för de fina presenterna jag och Guinness fick igår. Lycka till på kursen på lördag och glöm nu inte anteckningsblocket!!!

2008-02-10 @ 20:09:02
Postat av: Scilla

Jag vill inte löpa jag vill TRÄNA!!! Fast matte tyckte det var himla kul att kolla vad ni gjort i dag, hon hälsar föresten.

2008-02-10 @ 21:48:55
Postat av: Malin, Oscar & Zolo

Tycker att du skall ge dig själv en STOR klapp på axlen för att du var så duktig och gick ifrån när du insåg att det var för svårt för Shiva. Det är ett konstigt nog svårt beslut för många och man vill ju bara testa:) BRA GJORT.

2008-02-11 @ 17:01:07
URL: http://tokigaflattar.dinstudio.se
Postat av: Ia

Fika är mycket viktigt när man är ute och tränar, med träningskompisarna.
Vi syns på lördag.

2008-02-14 @ 12:53:33

Lämna fotspår här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0