Usch och oj och ve...

...vad det gick uselt idag! Varför kastade jag bort en söndagsträning på detta ;-) Det gick riktigt riktigt illa idag faktiskt. Ingenting stämde. Det var alltså inofficiellt jaktprov i Arrie idag. Ökl och Nkl. Det är iofs alltid kul att träffa hundmänniskor i sådana här sammanhang och så även denna gång. Ny bekantskap idag kom från bloggarnas värld - Wallanders MOR Helene :-) Kul att träffas live när man bara bloggat tidigare - eller visst ja´... det är ju oftast Vittra och Walle som bloggar ;-)

Öppenklassen började och där var fem startande. Alla var väldigt duktiga och ingen gick ur hand och knallade, ingen misshandlade viltet och alla hade arbetsglädje så det räckte. Tror det gick bra för allihop även om domaren gnällde lite på deras lydnad. Det var faktiskt lite kinkigt gjort. Sen var det dags för Nybörjarna. Jag tittade på första hundens två vattenmarkeringar i en liten vik och linjetaget, sen gick jag och hämtade Shiva. Hon var rätt taggad efter att ha suttit i bilen några timmar men det kändes som vi hade hyfsad kontakt första timmen. Men bäst av allt så var jag faktiskt INTE nervös i förhållande till hur jag var förr om åren. Å det var ju faktiskt därför jag var där - för att träna upp min tävlingsvana. Lite pirr blev det precis innan men helt hanterbart. Sen började jag prata lite med en hundägare som oxå hade en Inkwellshund och så jämförde vi lite. Hans hund låg och sov djupt vid hans husses fötter och Shiva började hetsa upp sig och pep mer och mer ju fler skott hon hörde. I efterhand var det nog dumt att jag stod där för så länge jag höll på med att göra något med Shiva, typ gå fot och så,  såg hon rätt lugn ut. Men hon varvade upp som sagt och det gjorde troligen jag oxå.

Så var det då vår tur och fotgåendet fram till domaren gick väl sådär. Inte snyggt men hon följde hyfsat. Vi började med två enkelmarkeringar i vatten. Det var vid en liten vik som nästan såg ut som det var en större ö rakt framför oss. Inte alls många meter vatten alltså. Jag har svårt att uppskatta meter men det var hyfsat nära. Lite vass och annan vegetation men helt ok. Jag var lite rädd för att Shiva skulle knalla men hon satt snällt kvar. Hon simmar ut till första fågeln och tar den snabbt men sen börjar eländet. Medan jag stod och funderade på om jag skulle få den i hand eller inte börjar Shiva simma mot ANDRA stranden som iofs var närmare men ack så långt ifrån matte...sen gick det bara snett alltihop. Hon sprang upp på den stranden, la fågeln, skakade sig, tog upp den igen och tittade upp för backen...sprang sen fram och tillbaka kors och tvärs för att leta efter någon listig väg att ta sig tillbaka. Jag blåste inkallningssignal, ropade hit, morrade osv varje gång hon tog riktning från mig och då stannade hon, sprang ner till vattenkanten och såg villrådig ut. Jag vet inte hur lång tid detta tog men det kändes väldigt låååångt. Hon la fågeln flera gånger och tänkte simma tillbaka utan men jag fick tillslut henne att ta den och simma tillbaka med den.

image572
Shiva på väg in till slut - var tvungen att "trångas" lite med skytten. (Bilder från Helene & Wallander)

image573

Fågeln la hon precis innan mina fötter... *pustar* Ja ja...så kan det gå. Men nästa borde hon ju förstå att det är bäst att simma direkt tillbaka med? Icke sa nicke! Alltihop upprepade sig och jag kände bara att jag kunde lämna både hund och ställe på momangen. Å jag skulle väl igentligen brutit men det gör man ju inte.

image574
På väg upp till funktionären på andra sidan

image575
På väg in till slut med andra truten (alla vackra svart-vita bilder från Helene & Wallander)

Shiva har gjort något liknande tidigare vid en å. Men den gången så hade vi först stått på ena sidan och kastat till de andra och sen gått tillbaka och fått kastat till oss. Den gången stod hon oxå och tvekade vid vattenkanten och lämnade sen dummyn och tog en bro tillbaka en bit bort. Men jag har inte tänkt så mycket mer på den episoden - förrän idag. Detta är troligen något vi måste jobba bort.

Sen skulle vi bort till ett linjetag och "fotgåendet" lämnade allt övrigt att önska. Konflikten var total och Shiva ville visst inte vara hos matte för hon verkade så konstigt arg... Linjetaget gick givetvis inte heller. Hon vek av linjen efter 20 meter och började med ett fritt sök. Inga stoppsignaler i världen gjorde att det gick att upprätta någon kontakt. Inga inkallningssignaler heller. Hon tog fågeln på sök. Fotgåendet till sökrutan gick lika illa. Sen på söket så släppte min irritation lite för det fanns ingen heder kvar att försöka upprätthålla längre. Fem fåglar av sex skulle in. Rutan var en liten äng som sluttade brant ner till vattnet. Flera vilt låg i den sluttningen. Första fågeln kom in utan problem, avlämningarna resterande dag var helt ok. Andra "apporten" var...ja gissa var det var? Jo, en brödlimpa! Eller något baguett-liknande *skrattar* Uppblött och äckligt. Förmodligen utlagd till fågelmat. Snyggt avlämnad i hand ifall matte skulle vara hungrig. :-) Sen tog hon in fyra fåglar till. Snabbt, snyggt och enkelt. Sista momentet var en lite längre markering på land. Lätt som en plätt. Fotgåeendet tillbaka till startplatsen gick perfekt. Kritiken var som väntat inte så översvallande för över halva provet var hon ju helt ur hand. Supernolla!

Vid passiviteten efter så stod hon och småpep hela tiden. Sen gick jag iväg och tog min fika en bit bort och Shiva stod och taggade upp igen när skotten på nästa hund gick.... Tror faktiskt jag ger upp tävlandet med denna damen.

Kort från dagen kommer nog när Wallanders matte hinner skicka dem. Jag hade fullt upp av annat ;-)

Dagens Lindström :

image571

Kommentarer
Postat av: Lisa

Jag tycker att du ska koncentrera dig på de två sista stationerna. Det är trots allt så hon har gått på träningarna, eller hur? Tydligen händer det något med er båda när det är prov, främst är det antagligen du som blir nervös. Fast visst är det tråkigt när man har tränat på mycket, man vill ju visa upp sin duktiga, fina hund. Det kommer att gå bättre nästa gång, om du vill starta igen. Jag tycker att det känns bra att hon börjar dåligt och blir bättre, tvärtom hade varit mycket värre. Hade det varit 10 stationer hade ni gått från klarhet till klarhet!

2008-04-06 @ 19:04:22
URL: http://kackelikojan.webblogg.se
Postat av: Mia

Jag tycker absolut inte att detta ska vara sista gången du tävlar! Jag ska nog få dig på andra tankar! Och ni har faktiskt fått ett andra pris på ett officiellt prov, glöm inte det!

2008-04-06 @ 19:40:00
Postat av: Lena och Guinness & Grappa

Det är klart att du inte ska ge upp tävlandet. DU vet ju vad Shiva kan, det är det viktigaste. Nästa gång blir det kanske en fullträff, man vet aldrig.

2008-04-06 @ 21:47:06
Postat av: Kia

Vi vet ju att hon kan.
Tror inte Shiva gillar inofficiella prov.
Det ska vara på riktigt!
Kia

2008-04-06 @ 22:06:23
URL: http://www.kennelspaderdamens.se
Postat av: Helene

Carina ger du upp så vet du en som inte ens kommer att tänka tanken på att ställa upp någon gång. Du peppade faktiskt mig idag och då vill jag att vi möts fler gånger.

Jag har skrivit en kommentar på din kommentar på Wallanders blogg... jag tror jag "hittat" anledningen till att hon tog sig upp på motsatta sidan.

Kom igen nu ni båda... det går bättre nästa gång.

Ps. Jag kommer snarast skicka lite bildbevis från dagen. Men just nu har jag totalt hjärnsläpp, jag har totalt glömt bort hur jag skall göra för att skicka bilderna utan att filen blir alldeles för stor. Usch jag tror jag börjar bli gammal & glömsk!

2008-04-06 @ 22:25:05
URL: http://wallander.blogg.se
Postat av: Cissi

KLart du inte ska ge upp! Ser säkert annorlunda på det redan idag. Nya tag!! O med din träningsvilja så blir det säkert fullträff nästa gång!

2008-04-07 @ 07:14:28
Postat av: Ingela & Tessie

vad då ge upp?? Den Carina känner inte jag ialla fall, det är bara att på det igen...eller hur är det du brukar peppa andra? Klart ni ska ställa upp igen, men kanske som Kia sa så tycker inte Shiva
om inofficiella prov satsa på de riktiga istället. Nu är det ny dag och nya tag.
Kramar från oss

2008-04-07 @ 08:18:47
URL: http://tessietosingsdagbok.blogg.se
Postat av: Ia

Du får inte ge upp, på att igen.
Håller med Kia, prova ett riktigt prov istället.

2008-04-07 @ 13:47:20
URL: http://kellybrown.blogg.se

Lämna fotspår här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0