Träning och trädgårdsarbete

Idag var jag rädd för att inte kunna komma ur sängen pga träningsvärk. Men det var inte så farligt som man kunde tro. Det var bra att Mia och jag var en runda med hundarna efter trädgårdsarbetet igår så jag fick leda till mig igen. Idag var det dags att träna igen och det skulle vara hemma hos Scilla i Låkhult. Annalena har flera dammar på sina ägor och vi skulle träna vid den ena. Vittra fick vara på kollo hemma hos Viggo och Mia.


Shiva har ju gått ur sin skendräktighet för några veckor sedan och efter den har hon en period då hon är mer stressig än vanligt. Så även idag... Vet inte varför hennes stress påverkar mig så negativt men jag tycker hon är skitjobbig just nu. Hon piper och gnäller mest hela tiden. Inte blir det bättre av att vi skulle vara vid dammen hela tiden. Hon ääälskar ju vatten och skulle vilja ligga i mest hela tiden.


Vi började med några svåra dubbelmarkeringar där vi var två kastare. En som hunden fick byta terräng flera gånger för att slutligen hitta den på en nyplöjd åker och den andra apporten kom i ett snårigt träskigt område. Detta vållade bekymmer för de flesta och jag såg för första gången Sixten ta miste på en apport med flera meter. Han hittade den relativt snabbt men det var tuffare än vanligt för till och med honom. Jag valde att göra övningen till två enkelmarkeringar istället och Shiva satte dem utan problem.


image613
Fantastiska diregeringsövningar: Här Ingegerd och Olli

image614
Fattar inte riktigt hur man kommer så långt...

image615

Sen tränade vi dirigeringar över dammen som hade en liten ö i mitten och upp på land en bit. Jag insåg genast våra begränsningar och gjorde vanliga vattenmarkeringar istället. Både "mitt i vattnet" och bakom den lilla ön. Jag var väldigt säker på att hennes fel beteende att gå upp på fel sida skulle komma fram igen - men hon skall ju aldrig vara förutsägbar den hunden. En apport hämtade hon till och med bara några decimetrar från motsatt strandkant men hon gick lätt att styra mot mig igen med ett enkelt nej och "häråt". Lika enkelt var det verkligen inte i Arrie... Apporterna kom inte riktigt i hand idag heller men jag hade bestämt att det inte var avlämningarna vi skulle träna idag utan att hon inte skulle gå upp på fel ställe. Det andra får vi ta itu med en annan gång. Stod jag nere i vattenkanten så fick jag den i handen.


image616
Julia i full fart

image617
Julia på andra sidan

image618
En fin avlämning. Alla Julias avlämningar som jag såg gick himla bra idag.

image619
Olli fick agera "Boll-Kalle" till de dummiesar som inte kom in 

image620
Mia och Micke som som glad publik

Sen bestämde en av hundarna (kommer inte ihåg vilken) att det var fika. Vem vågar säga mot det? I dag var det en hund som både bestämde när vi skulle fika och när vi skulle börja jobba igen. *ler*

image621

image622

image623
Scilla kan både göra "high five" och "high ten" Här är det en våldsam variant av den senare igång :-)


image624

Sen tyckte Scilla att vi fikat länge nog. Då tog hon resolut tag i ett knippe dummies och bar omkring dem tills vi fick fart på oss igen.

image625

image626


Efter fikat tränade jag lite klockan en bit bort och försökte framförallt att öka avståndet mellan mig och hunden. Jag utmanade Shiva lydnadsmässigt några gånger och la ena apporten rätt nära vattenkanten. MEN hon lyckades motstå att bada. Ibland blir hon osäker på mig att jag verkligen lagt ut någon dummy åt de håll jag ska skicka henne men med lite påminnelse och stöttning fungerar det. Jag provade även att lära henne nytt kommando på höger och vänsterskickandet, tänker börja med "så" istället för apport men det var inte så enkelt. Shiva vill vänta tills rätt kommando kommer. Vi får ha dubbelt ett tag. Blev oftast "så-apport" *ler*

image627
Mia ute och lagt ut dirigeringsdummisar till Charlie

image628
"Jag ser dig matte..."

Jag avslutade med lite linjetag till Shiva som faktiskt fungerade bra. Sen hade nog de flesta fått nog för idag och vi bröt upp. Annalena och Scilla bor ute i "ödemarken" och fast jag varit där ett par gånger tidigare så körde jag vilse på vägen hem. Kändes till en hel evighet innan jag kom till en asfalterad väg strax utan för Lönsboda...

Sen var det dags att hämta Vittra på kollot. Hon och Viggo hade hållit igång hela dagen så de var lite möra när vi väl kom dit. (Mia och Henrik oxå tror jag ;-) Vi körde iväg och köpte pizza så vi slapp laga mat och den satt perfekt ute i solen!

image629

Vittra var så trött att hon orkade inte ens tigga fast det var pizza...jag fick gå bort med pizzakanterna till henne *ler snett*

image630

Sen var det bara hem till Jerusalemsförstörelse igen (dvs min trädgård) och hugga tag i den igen. Därför blev det en sen uppdatering idag. Nu är jag ännu mörare i kroppen...får se om jag kan ta mig ur sängen i morgonbitti.

Dagens Lindström:

image631


Kommentarer
Postat av: Anonym

Idag tog det lååång tid för dig att uppdatera!!!!

Vad har du gjort sen du kom hem? Du måste uppdatera direkt på söndagarna, det är ju så kul att läsa vad ni gör! Bättring nästa söndag, tack!

Hälsningar från en som sitter alldeles för mycket framför datorn... o som har en jäääättetrött hund ikväll. Vittra får komma oftare på besök, det är så lugnt och skönt ikväll!

2008-04-20 @ 21:31:58
Postat av: Helene & Wallander

Vad bra att "felbeteendet" inte kom fram i söndags. Vi måste nog sluta att tro så himlans mycket alltid, jag är nästan övertygad om att mycket kommer att fungera smidigare då.

Lycka till med det nya kommandot... det sitter snart där.

2008-04-22 @ 21:00:49
URL: http://wallander.blogg.se

Lämna fotspår här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0