En uppdatering till...

Måste uppdatera en gång till idag. *ler* Idag när jag rastade hundarna tog jag två minidummiesar med mig i fickan. Vittra känner nog lukten av när jag har dem med för hon är extra uppmärksam när jag har dem i fickan. Hon springer lite fram och tillbaka men har alltid ett getöga på matte. Bara för att kolla hur uppmärksam hon var för ljud så gjorde jag ett smackande ljud med tungan och hunden sätter sig direkt! *skrattar* Såg hur kul ut som helst. Men hon såg lite generad ut ;-) Sen gjorde jag lite andra ljud och hon stannar blixtsnabbt men satte sig inte mer än den första gången. Snacka om att hon tycker stoppsignalen är kul. Hoppas jag aldrig fördärvar den. Men för att inte tjata ut den så måste den ju användas på något pedagogiskt sätt.

Idag la jag (som ofta) en eller två apporter efter mig där jag gick. Det går ju inte att kasta när bägge är med för då hörs det ju. Vittra är van vid att jag gör så och behöver inte mer retning än så för att göra ett linjetag. Hon fattar direkt. Första apporten hann jag bara lyfta armen så tjuvstartade hon och sprang nog 40 m innan den låg utlagd. Inga problem förutan tjuvstarten. Sen gick vi en bra bit till och så droppade jag båda dummiesarna med lite mellanrum. Inga problem med det heller och ingen tjuvstart heller. Sen kunde jag inte låta bli att prova med att droppa en bakom mig igen.... skicka Vittra och stoppa henne på stoppsignalen. Det var ju en chanstagning då ingen kunde rätta till det om hon inte stannade men det kändes så säkert både när vi gjorde det med Gert på kursen sist och med Mia i förrgår. Så jag chansade. Vittra stannade på en halv sekund och svängde runt i luften och väntade på sin belöningsdummy. Så skickade jag henne på "ut-tecknet" istället och hon vänder sig lika sekundsnabbt och hämtar in den utlagda istället. Vilken tjej!!!! Som hon gillar detta! Man kan ju nästan inte låta bli att upprepa det men jag fick hålla mig.

image580
(fotograf Miamaria)

Jag gjorde en ny övning istället som avslut. Jag droppade en dummy bakom mig och gick en bra bit. Sen sneddade jag ut på ett fält så att linjetaget inte skulle gå i mina fotspår som det brukade. Men det var fortfarande i väldigt känd miljö och situation. Vittra hade inga problem med detta heller. Hon gick som på linje även om det var diagonalt över en äng utan något att följa. Helt fantastiskt. Inte så långt avstånd dock men ändå... Vilken dirigeringshund. Sån har jag aldrig haft innan ;-) Shiva springer omkring rätt oberörd omkring detta och ser ut som hon säger "låt de hålla på med sina lekar. Jag tycker det är roligare att leta reda på dem själv - utan hjälp" ;-)

Avslutar med en bild från i måndags när Mia och jag rastade hundarna tillsammans och där slank även med en liten spaniel på rundan. Tees är den tjej som klarar av Viggo bäst...hon fick honom tom på rygg så hon kunde anfalla honom uppifrån liten som hon är - men det är ju som bekant inte storleken som gäller ;-)

image581
Här har de dock en ny dans för sig...kommer inte ihåg vad den hette. "...så går vi runt kring en Miaaamariaaa" kanske?

Andra dagens Lindström:
image582
 

Kommentarer
Postat av: Helene & Wallander

Kan man få lite stoppsignalstips av dig kanske?

Vilken linjeupptagningsförmåga hon har oxå Vittra-tjejen.

2008-04-10 @ 22:38:57
URL: http://wallander.blogg.se
Postat av: Lakrits

Kul att kolla in er blogg! Snygg dans måste jag säga. Jag och matte brukar dansa. Hon säger att jag är den enda hon dansar med. Jag apporterar hennes arm medan vi tar oss en svängom.

2008-04-10 @ 22:55:56
URL: http://vildhunden.blogg.se
Postat av: Ingela

Så duktig hon är lilla Vittra! Det kommer att gå super bra för er det är jag helt säker på.Du ska va stolt över ditt sätt att träna henne allt (okej då nästan allt)görs
med glädje!
Den där dansen tycker jag verka häftig vi kanske ska prova den nästa gång vi träffas och se om Mia står stilla om vi börjar dansa runt henne vad tror du? Granen o förlåt Mia står så grön o grann i stugan trallalallallallalla ( ha ha ha ha )

2008-04-10 @ 23:29:14
URL: http://tessietosingsdagbok.blogg.se
Postat av: Kia

Hej!
Vad roligt att hon är så dirigeringsbar.Det har hon verkligen ärvt från sin mamma.Hon verkar ha fått dirigeringsbarheten från sin mamma o fart o fläkt från sin pappa.Det bästa man kan tänka sig.
Bara hon kan vara tyst så.........
Kia o Coffe

2008-04-11 @ 07:43:07
URL: http://www.kennelspaderdamens.se
Postat av: maria & meia

Jag får ståpäls, vilken duktig tjej! Men så har du lagt ner mycket jobb på henne oxå så det kan inte bara vara hundens förtjänst :) Tycker du kan klappa dig på axeln och sträcka lite extra på dig!

Kram

2008-04-12 @ 19:40:13
URL: http://www.eng-johnsson.se

Lämna fotspår här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0