Andjakt

Igår började vi dagen med att åka till brukshundklubben för att sedan åka vidare till Hovdala och spåra. Denna gång dock inte viltspår. Jag var lite nyfiken på hur Vittra skulle fixa att "bara" följa människovittring istället för att både följa klöv, blod och människa. Men hon fixade så klart det oxå. Lite mindre entusiasm än vanligt tyckte jag eller så var det bara jag själv som läste in det. Bra gick det iaf och hon blev glad för dummyn som låg i spårslutet oxå. Sen åkte vi hem och sen vidare till Skäralid och Nisse. Han flyttade ju in dit för knappt två veckor sedan så det var ju lite spännande. Tidigare hade jag bara sett huset från utsidan. Nisse hade kommit bra i ordning tycker jag (han har ju knappt varit hemma) men han själv tyckte han bodde i ett kaos... För att vara man är han ovanligt beroende av gardiner och att tavlor skall sitta på plats. Svårt för mig att förstå riktigt som inte har gardiner i varken kök eller vardagsrum *ler*. Det tar nog några veckor till innan han har fått det som han vill. Lite svårare är det nu att hälsa på med hundarna då han har grannar mycket närmare än tidigare och tomten är inte inhägnad. Men det är i ett härligt skogsområde som bjuder på långa härliga hundpromenader.

image114

På kvällen var det då dags för Shivas debut som jakthund. Jag såg fram emot det med viss tillförsikt och jag hade även Vittra med mig i bilen då jag inte vågade lämna henne kvar hos Nisse. Jag visste att hon skulle yla hela tiden och ställde bilen en bra bit bort för att inte skrämma iväg fåglarna. Följden blev istället att hon studsade så mycket i bilen att larmet gick igång! Det har hon inte lyckats med tidigare. Det var ju dumt att låsa bilen klart. Jag hämtade bilen efter ett tag och då var hon faktiskt lite tystare trots att hon inte såg oss då heller.

Vi (Nisse, Sven och Mikael) jagade änder vid några överväxta dammar vid ett reningsverk. Där växte manshögt sly och nässlor nästan på hela området så det var svår terräng att ta sig fram i. Strax innan skymningen var vi där och tre änder sköts innan det blev mörkt. Shiva hittade de två rätt snabbt men fick jobba hårt för den tredje. Vi avbröt söket då vi väntade på att fler skulle flyga in och förflyttade oss runt dammen så skyttarna skulle få bättre läge. Så kom de i stora flockar cirklandes över oss. De ville dock inte landa i dammen riktigt för vi störde troligen dem. Några stycken gick dock ner och minst tre, troligen fyra sköts ner. De två som hamnade på "land", ett mycket blött och sumpigt fält som var otroligt tungsprunget, hämtade Shiva glatt och villigt. Hon har ju en otrooolig motor. Det var inte heller några problem för henne att ta varmt vilt vilket hon ju aldrig gjort förr. De två? som föll i vattnet var dock värre. Det var nu så mörkt att man knappt såg någonting och jag försökte skicka henne ut till en vassrugg på andra sidan men hon simmade bara ut 10-12 meter och vände sedan tillbaka. Hon sökte av vassen på den sidan vi stod flera gånger men ville inte gå över till andra sidan. Om det berodde på mörkret eller på att hon inte sett nerslaget vet jag inte. Jag har ju aldrig direkt tränat henne på sök på vatten tidigare utan bara låtit henne markera. Mitt när vi satt där ute på passet så kom ett SMS från Sara och pojkarna Vov att det blivit tillökning i familjen med en pojke Felix. Grattis till honom och skönt att allt gick bra, även om det verkar ha varit utdraget.

Fyra änder fick följa med hem och vi fick till och med brösten uttagna så de skall ner i stekgrytan ikväll. Får se om mamma och pappa blir imponerade. =) Sven var ute i morse med sin ytterst jaktvana hund Loppan och skulle leta upp de fåglar som vi inte fick in igår men hon hittade bara en. Den låg i den vassruggen där vi trodde. Av de andra syntes inte ett spår. Det är inte helt lätt att markera själv var de faller och det var ju första gången jag var med på praktisk jakt. Rätt kläder hade jag inte heller... Jag var blöt upp en bit på låren i mina jeans. =) Regnbyxor hade varit mer praktiskt. Men det vet man till nästa gång! Nu skall jag leta upp något gott recept på andbröst i gräddsås *mums*

Dagens Lindström

image115


Kommentarer
Postat av: Timo o Gunilla

Kul att Shiva var så duktig, vi ser framemot kvällsmaten med and och en god sås. Vi var och tittade på agility igår, skall försöka få Tees med.

2007-09-30 @ 13:44:09
Postat av: Malin o Oscar

Visst är det kul att få se hundarna på praktisk jakt:) De hamnar ju liksom i sitt rätta element på något sätt.
Hälsningar Malin o Oscar (som har hämtat "varm" duva idag)

2007-09-30 @ 14:43:13
URL: http://heyjoe.webblogg.se
Postat av: Mia

Vad häftigt att få hämta varma fåglar och inte tråkiga tygpåsar. Kul för Shiva, det är ju det hon är avlad fram för! Under vilken jakt fälls tygpåsar, brukar mina elever fråga mig när jag säger att det går trögt med jaktträningen...
Hoppas kvällsmaten smakade!

2007-09-30 @ 19:16:02
Postat av: Ia & Kelly

En till som har fått hämta varma fåglar. Man blir ju sååå avundsjuk.
Så till härliga Vittra, du är underbar.

2007-09-30 @ 19:40:53
Postat av: Carina

Mia: Andbröst var fantastiskt gott! Sitter här proppmätt efter en riktig söndagsmiddag.
Till Ia: Vittra fick även hämta in en and efter jakten på parkeringsplatsen där vi stod. Hon fick bära den tre gånger och det var inga problem. När hon fick apportera den när hon var lös försökte hon dock springa förbi mig och hoppa in i bilen med den ;-) *vill ha själv*

2007-09-30 @ 20:04:03
URL: http://här
Postat av: Maria & Meia

Lite svinn får man räkna med :)
VA kul att ni kommer ut på riktig jakt. Ska försöka med det när jag kommer hem. Här nere finns det inte så mycket att skjuta så det är sällsynt att man springer på ngn jägare i parkerna...

2007-09-30 @ 23:01:06

Lämna fotspår här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0