Spårkursavslut, Hovdala, apportträning Bhkl avslutning!

Igår var det avslutning på spårkursen. Bosse hade lagt ut spåren innan vi kom och det var lååånga spår med 4! vinklar. *pha* Så visste man ju hur det skulle gå. Kia hade bara Bigge med sig (Linnea var på semester) så där var lagt ett spår för mycket. Jag hade Shiva med mig och tog gärna extra spåret med henne även om hon inte varit med på kursen. Hon hade dock varit med på träningarna hemma så hon visste vad det gick ut på.

Vittra var vimsigare än någonsin och spårade bara första tredjedelen. Sen tappade hon bort sig totalt. Bosse visste inte heller var och när hon gick ur spåret så det var omöjligt att hitta tillbaka i spåret. Efter en längre skogspromenad i sele och lina så avbröt vi utan att komma tillbaka till spåret. Bosse ville att hon skulle hitta klöven men jag tyckte inte att hon skulle "belönas" efter ett så dåligt arbete. Vad skulle man lärt in då? Dessutom hittade inte Bosse spårslutet själv....

Shivas spår var oxå krångligt men hon är ju betydligt mognare och det såg ut som hon låg rätt större delen av tiden (där var inga snitslar) Hon snurrade ett par gånger men gick på bra sen igen. Klöven fick hon vittring på långt innan så de sista 15 -20 metrarna spårade hon inte utan gick på vindvittringen. Lycklig för sin klöv blev hon som alltid. Skall nog prova anlagstesten på henne snart. När vi gick tillbaka så frågade jag om jag skulle släppa Shiva på ett sök efter Vittras klöv och det gjorde vi. Det tog inte många minuter innan hon hittade klöv nummer två.

Efter spårningen åkte vi till Teba och lämnade buren. Jag fick faktiskt köpa en ny där om jag lovade Gunnel att inte ha Vittra i den ;-) Å det kommer aldrig att gå för denna såg ännu klenare ut och det var en helt annan konstruktion i fronten. Men det får bli Shivas bur.


Idag var jag ute och rastade hundarna tillsammans med Cajsa, en gammal jobbarkompis från hemsjukvården. Hon är en tidigare flatägare (en brun hane från Flatterhaft) men han är borta sedan några år. Idag har hon en liten cockertjej på dryga året. Det är ingen som mina hundar träffat så ofta så det var nog mentalt jobbigt, främst för Vittra. Hon blev väldigt osäker och gjorde för säkerhets skull lite utfall mot cockern i början. :-( Jag fick ta i lite mot henne men det löste sig till slut och de lekte rätt bra sen. Vi var uppe på Espet på Hovdala och njöt att utsikten som alltid.

image151

Vi var borta vid stenen igen och kameran var med som vanligt ;-)

image152

image153
Vittra visar sitt lite konstiga kroppsspråk. Hon bjuder in cockern till lek men raggar sig både i nacken och på rumpan för säkerhets skull. Hög svans kan ju aldrig vara fel heller tycker hon för att ytterligare krångla till det....

När vi varit hemma en liten stund så bestämde jag med Mia, den nyaste "svampinjonägarinnan" (SVCH idag) att vi skulle träna lite apportering på eftermiddagen. Mia och Viggo skall starta på WT på söndag. Jag tog Shiva med mig och Vittra fick vara hemma.. Hon behöver ju träna på det.

Shiva fick först göra två linjetag med 4 apporter vardera. Ingen stig att följa eller annat som jag brukar göra utan rätt ut på en äng bara. Hon fick dock se när jag gick ut för att hänga upp det på något. De första två var ju inga problem men därefter fick hon övertalas en del innan hon gick rakt ut. Nyttigt att göra övningarna annorlunda. Sen kom Mia och Viggo och vi kastade vars två markeringar till varandra. Gick jättebra för båda.

image154

Sen la vi ett rätt litet sök som vi skickade på omväxlande. Viggo tappar lite motivation efter hand men var betydligt mer intresserad än sist. Det kommer nog gå bra på WT:et

Efter det var det dags för brukshundklubben med Vittra. Det var det stora avslutningsprovet..... Jag tänkte faktiskt först hoppa över det men det kändes för fegt. Har vi nu gått de andra gångerna så fick vi väl göra detta oxå. Vi fick inte använda godis och dubbelkommando men det struntade jag faktiskt i. Det är ju vara träning. Det gick hyfsat annars förutom ställandet under gång som vi aldrig tränat på utanför planen. En klar nolla där. Annars skrapade vi ihop fem tior och två nior *fniss* och fick 161p och kom fyra... Bedömningarna var givetvis vääääldigt snälla - men det var de ju klart till alla. Ja ja..det är ju på skoj. Vi vann en tygknut med boll som säkert kommer uppskattas.
Så nu är båda kurserna slut och vi kommer troligen dega ihop och bli alldeles passiva.. Något att se fram emot ;-)

Andra dagens Lindström:
image155

Kommentarer
Postat av: Mia

Det var ju snällt att du tror att det går bra på Wt`t... jag själv har inte samma tro. Hoppas, hoppas du kan följa med som moraliskt stöd!!!!

Nu vill jag veta lite mer om Shiva!!

2007-11-02 @ 10:25:06

Lämna fotspår här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0