Hemläxa

Igår var jag ute hos Mia och Viggo med hundarna för kombinerad promenad och träning. Vi fick ju hemläxa på kursen på att träna linjetag och stoppsignal. Jag var i valet och kvalet på om jag skulle ta Vittra med mig, men det är svårt att lämna henne. Men det fungerade faktiskt över förväntan - tack vare Mia. Vi började med att de fick springa av sig lite och Viggo märkte att det är nog snart dags för Shiva att löpa. Då drar hon förmodligen Vittra med sig oxå. Första övningen var linjetag - synligt och ett par dummy som de fick ta var och en för sig. Shiva måste jag säga uppförde sig exemplariskt då hon var uppbunden. Kommer inte ihåg ett ljud från henne faktiskt. Vittra fick vara hos mig när Viggo jobbade. Vittra fick göra några vanliga markeringar. Hon har en otrolig arbetsvilja hon oxå. "Hur gör du för att få sådana" frågade Mia som ibland tycker att Viggo saknar lite motor.

Sedan la vi fem dummy på ett långt linjetag där hundarna var med ute när vi la dem. Viggo och Shiva lösa och Vittra i koppel. Sen skickade vi varannan och Vittra fick givetvis börja. Det var ju hennes första linjetag och hon har ju ingen aning om vad tecknet betyder men hon var faktiskt duktig. Hon försökte byta första gången då hon kom ihåg att där var flera men efter ett vrål av mig vände hon kvickt och kom in med den till mig. Bra! Viggo klarade alla galant men Shiva har lite svårt att tro på att det ligger så många på samma linje. När hon hämtat sin första är hon ibland svår att övertyga om att följa handtecknet. Jag till och med skrämde Mia ena gången när jag röt åt Shiva när hon direkt började söka åt helt annat håll. Shiva litar inte på mitt tecken och kommer inte ihåg att vi lagt ut så många. Vi får nog både köra lite mattelektioner (fem utlagda, fyra intagna - alltså en kvar *ler*) och göra enklare och synligare linjetag. Vi får helt enkelt backa lite.

Det bästa Med hela dagen var att Vittra var efter en stund tyst och stilla hos Mia när Shiva jobbade. I början var hon stimmig och tjöt lite men snart satt hon fint och tyst bredvid Mia i löst koppel och tittade. Jag tror att det var ett bra koncept för just Vittra som vi gjorde att de fick springa lösa lite, jobba lite och vara passiva lite. Sen fick de springa lite igen och jag tror att det löser upp Vittras stress bra, så det inte bara byggs på. Vi satt även och reflekterade lite efter övningarna och då fick hundarna ligga okopplade bredvid och slappna av. Nyttigt!

Vi tog vars ett lååångt linjetag till Viggo och Shiva efter halva skogsrundan på en grusväg. Det var långt men väl synligt och det fungerade utmärkt. Vittra fick ta en kortare och det gick oxå bra. Sen i slutet på rundan gjorde vi några stoppsignalsövningar. Shiva tyckte det var kul men det är ju stor skillnad att göra det under "hopp och lek" eller när man försöker avbryta henne när hon jobbar. Vittra har aldrig hört en stoppsignal tidigare så det blev väldigt basic med henne. Men en trevlig promenad med gott sällskap och en träning som blev väldigt fokuserad och bra. Blev jätteglad att Vittra fungerade så bra oxå tack vara Mia.

Dagens Lindström:

image167

Kommentarer
Postat av: Mia

Dagens Lindström är ju för bra! Just nu känns det motigt att köra till jobbet nästan varje dag, trots att jag trivs mkt bra med mitt jobb! Men hur kul är det att köra hemifrån i mörker och komma hem i mörker. När ska vi träna våra hundar??? Men vilka entusiaster vi blivit Carina, då du t.o.m. erbjudit dig att köra till Osby för att träna med mig och Viggo på min lunch!!!!

2007-11-19 @ 16:11:15

Lämna fotspår här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0