Apportering och skotträning

Idag var vi och apporteringstränade på Åhusfältet igen. Dumt nog tog jag bägge med mig så det blev lite väsen. Jag provade med att kasta dummien över ån igen men fick låna en bättre kastare än mig själv. Shiva var tillbaka mycket snabbare än hon gjorde sist, det berodde kanske på att hon inte gått över bron idag.

image12

Vittra fick både flera markeringar och ett rätt stort sök. Fem kastade dummies och hon tog in tre av bara farten. Hon ligger i som en liten myra och har en kanonbra näsa. Vid markeringarna så har hon en förvånansvärt bra avståndsbedömning för att vara så liten. Men bäst av allt är att hon kommer direkt in med dem. Inte gärna i handen med en gång utan hon håller gärna kvar den nära matte och myser ett tag. Men lika snabbt in som ut!

image11

Senare på eftermiddagen åkte jag till Landskrona jaktskyttebana för att skotträna både Shiva och Vittra - av olika anledningar. Vittra för att bli van vid skott och Shiva för att "tagga ner" då hon är lite för het när det skjuts. Vi började med det tunga artilleriet - men det blev lite för tungt. Studsare är ju inget för en apportör. Shiva taggade dock inte upp men Vittra blev lite låg av dessa starka skott. Så de fick in i bilen ett tag. Sen blev det hagelskott istället. DÅ gick Shiva upp i varv. Hon hade koll på varje duva och trodde att hon alena skulle få hämta in det som föll. Men efter ca 250 skott så lugnade hon dock ner sig lite och pep inte så mycket mer. Men ville hela tiden dit där hon trodde allt hade hamnat...hon ville inte gärna in i bilen igen. Vittra blev inte alls så "tryckt" av dessa skott men fattade inte varför Shiva blev så upphetsad heller.

image13

Kommentarer
Postat av: Sara

Så duktig hon är, Vittra!!! Det blir nog en jättebra hund, med massor av "go"! Lite mer att tygla också förstås... Önskar att jag också hade en skjutbana i närheten att träna lite på. Själv har jag ägnat kvällen åt att träna stoppsignaler med Sudden - de var ju "borta" i lördags. Nu funkade de förstås som de skulle, men det är ju så dags...

2007-07-26 @ 22:45:33
Postat av: Mia

Vad kul med Vittra! Jag har ju aldrig sett henne "in action", men det får vi ändra på! Ha en bra vecka, nu ska jag njuuuta!

2007-07-26 @ 23:57:00

Lämna fotspår här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0