Träning i Hjärtasjön och köp av vedvagnar

Idag var det premiär för Shiva att träna med "gänget i norr". Meritjägarna heter vi i studieförbundets papper ;-) Så nu får Shiva och jag spotta upp oss lite *ler*. Shiva var jätteladdad och njöt av varje sekund. Hon gav järnet i alla situationer. Men stadgan hade farit all världens väg. Sitta kvar?!?!? Vad är det? Inte så att hon knallade så hemskt men gick omkring rätt fritt när hon tex var platsad. Man måste ju hinna med så mycket som möjligt sa hon...

Vi tränade på en helt underbar plats strax innan Lönsboda. Hjärtasjöbaden tror jag att det hette. En underbar gammal gård vid en liten sjö som var så välskött liksom markerna runtomkring den. Riktig gammal urskog med mossa överallt. Tyvärr regnade det mest hela tiden så det blev inga bilder tagna när vi jobbade.

Vi delade upp oss i två grupper varav den ena började med rätt avancerade dirigeringsuppgifter medan den andra gruppen började med ett rätt smalt, men djupt sök mellan två stengärdsgårdar. Fia hade stoppat in dummies i lite hålor och i buskar så inte allt låg på plan mark. Shiva jobbade på bra och det gjorde de andra oxå... ja det var väl ingen tvekan om i vilken grupp vi började i förresten?!?! ;-)


Efter det så kastade vi enkel- och dubbelmarkeringar i en rätt kuperad terräng med en stengärdsgård som hinder i början. Man såg hur taggade hundarna var när de flög över stenarna som om det vore en plan autostrada. Det fanns en lite lägre övergång men flera gånger struntade hundarna i den och flög över närmaste vägen. Man fattar inte hur smidiga de är ibland. En labbehane såg förhållandevis stor och tung ut jämfört med en flatte - men även han flög graciöst över - tillsynes helt utan ansträngning. Sen gick vi ner till sjön och tränade en variant av klockan. Tror att den kallas "fyrkanten" *ler*. Fyra dummies läggs ut i en stor fyrkant och så skickar man hunden på linjetag lite kors och tvärs. Går ju att variera i det oändliga.

Sen blev det otroligt nog lite uppehåll i regnet och vi tog den obligatoriska fikan. Då åkte kameran fram till mina träningskompisars "knorrande". - Det ser ju ut som om vi jämt fikar, sa de. :-)

image235

image236

image237

Efter fikat tränade vi linjetag bakom gården på en äng och några små dungar. Shiva gjorde två linjetag med tre dummies i den ena och två i den andra. Sen gjorde vi en dubbelmarkering var. Shiva är en mycket bra markör men lite sämre på linjetag. Hon måste få synliga dummies och inte för många då hon glömmer de sista ibland.

Jag ser verkligen fram emot att träna där på sommaren oxå då där är hur bra tillgång på vatten som helst.

När jag kom hem såg jag att Vittra varit sysselsatt en bra stund. Hon hade arrangerat sitt tygstycke på ett nytt konstnärligt vis och fått en tredubbel drapering över buringången *ler* Såg riktigt snyggt ut. ;-)

image238

Skönt att hon hittar något att pyssla med när hon saknar matte. Hon och jag åkte direkt ut på Åhusfältet och tränade lite stoppsignal (hon är betydligt bättre på det än Shiva efter bara fyra olika träningstillfällen!) närsök och vanligt sök. Gud vad hon jobbade. Hon börjar sitta mer och mer fast i kast och det är ju skitbra. Några ungar började smälla med nyårsraketer en bit bort efter ett tag och Vittra visade ingen reaktion alls. Det bådar gott inför i morgon.

Sen ringde jag på en annons på Blocket ang några stålvagnar som man kan förvara tex ved i. Pappa följde med och hämtade de tre vagnarna uppe i Lagan strax ovanför Ljungby. Det var precis och precis de tre vagnarna fick plats i vårt släp. Nu vet jag var jag skall göra av min ved när den väl är klyvd...nu det skall bara göras oxå ;-)
image239

Jag klev i mina kängor klockan nio i morse och fick av mig dem i kväll vid åtta när jag tog en fika med en kopp kaffe och skinkmackor hos mina föräldrar... mina fötter började nästa protestera innan kängorna åkte av.

Har ju glömt dagens Lindström några gånger. Här kompenseras det:

image240

image241

Kommentarer
Postat av: Ingela och hela familjen

Vad härligt med hundträning! Jag ska ta tag i det snart! Vi vill bara passa på att önska er ett GOTT NYTT ÅR , från hela familjen på Sibbarps zoo

2007-12-31 @ 12:21:39
URL: http://tessietosingsdagbok.blogg.se
Postat av: Guinness

Det ser ut som rena rama kafferepet, det är bara virkningen som saknas. Hihi! Vad är det där för knähund som är med och tränar, jag menar fikar? Snacka om lap dog!
GOTT NYTT ÅR önskar jag och min matte och så tackar vi för att vi har fått??? använda din blogg emellanåt för glada tillrop.
Guinness och Lena

2007-12-31 @ 14:20:19
Postat av: Malin, Oscar och Zolo

GOTT NYTT ÅR

önskar
Malin, Oscar & Zolo

2007-12-31 @ 14:36:11
URL: http://tokigaflattar.dinstudio.se
Postat av: Ia & Kelly

Gott Nytt År!
och tack för alla Lindströmar.
Ia & Kelly

2007-12-31 @ 16:45:51
URL: http://kellybrown.blogg.se

Lämna fotspår här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0